Društvo bibliotekara uputilo dopis Skupštini TK

0

Na molbu Društva bibliotekara FBiH objavljujemo pismo koje su uputili Skupštini Tuzlanskog kantona u vezi sa Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakonu o bibliotečkoj djelatnosti Tuzlanskog kantona a koja se odnosi na lica koja mogu obavljati stručne poslove bibliotečke djelatnosti u školskoj biblioteci.

Dopis prenosimo u cjelosti.

Poštovani članovi Skupštine TK,

Obraćamo Vam se povodom Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakonu o bibliotečkoj djelatnosti koji je utvrđen na 73. redovnoj sjednici Vlade Tuzlanskog kantona, u vidu stava 3. kao dopune članu 19. Zakona o bibliotečkoj djelatnosti TK, kako slijedi:

“Stručne poslove bibliotečke djelatnosti u školskoj biblioteci mogu obavljati i lica za čijim je radom prestala potreba u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja, odnosno lica koja su raspoređena na poslovima školske biblioteke u skladu sa Programom zbrinjavanja zaposlenika za čijim radom je prestala potreba u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i to bez obaveze polaganja stručnog ispita iz stava 2. ovog člana.”

Smatramo da predloženi stav 3. člana 19. Zakona o bibliotečkoj djelatnosti Tuzlanskog kantona ide na štetu, kako struke tako i odgoja i obrazovanja u cjelini. Podsjećamo da se univerzitetsko obrazovanje iz naučnog polja informacijskih i komunikacijskih nauka, grane bibliotekarstvo, realizira na Univerzitetu u Sarajevu, Sveučilištu u Mostaru i Univerzitetu u Istočnom Sarajevu. Shodno tome, tržište rada raspolaže univerzitetski obrazovanim kadrom sa zvanjem diplomiranog bibliotekara prema predbolonjskom četverogodišnjem sistemu studiranja, odnosno, bacalauereata/ magistra bibliotekarstva prema Bolonjskom sistemu studiranja.

Alarmantno je da predložena izmjena nije usklađena sa provedenim aktivnostima na izradi akcijskog dokumenta – Sektorski reformski ugovor za zapošljavanje, obrazovanje i socijalnu politiku za sektorsku proračunsku potporu u okviru IPA-e 2017. godine, kojim se nastoji pomoći stvaranju efikasnog tržišta rada u BiH, čiji konkretni ciljevi, između ostalog, uključuju povećanje zapošljavanja mladih, osoba s invaliditetom i dugotrajno nezaposlenih osoba; povećanje učešća žena u zapošljavanju i na tržištu rada; unapređenje kvalitete i efikasnosti institucija i službi nadležnih za tržište rada; kao i povećanje zaposlenosti putem prilagođavanja obrazovnog/ih sustava zahtjevima tržišta rada, s posebnim naglaskom na daljnji razvoj i provođenje Kvalifikacijskog okvira u BiH.

Društvo bibliotekara FBiH je više puta ukazivalo na štetne posljedice prakse da se u školama i drugim institucijama pri zapošljavanju, sasvim neopravdano, daje prednost osobama koje nemaju univerzitetsko zvanje bibliotekara. Zapošljavanje kadra bez potrebnih znanja i vještina za rad u bibliotekama osnovnih i srednjih škola u kojima djeluju i potpora su odgojnom i obrazovnom procesu, nanosi štetu bibliotečkoj djelatnosti kao djelatnosti od posebnog društvenog interesa za Federaciju Bosne i Hercegovine. Naime, savremene biblioteke imaju utjecaj na društvo u pet glavnih područja javnih politika – obrazovanju, kulturi, socijalnoj politici, informacijama i ekonomiji. S tim u vezi, bibliotečka djelatnost je nezaobilazna podrška poticanju razvoja nauke i tehnologije, obrazovanja, ekonomije i društva u cjelini.

Izuzev navedenog, ukazujemo na nejasnoće u vezi provedbe stava 3. člana 79. Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju Tuzlanskog kantona („Službene novine TK“, 09/ 15), gdje nije definirano angažovanje zaposlenika za čijem je radom prestala potreba na stručne bibliotečke poslove.

Cijeneći gore navedeno, upućujemo:

Zahtjev za obrazloženjem pojedinih rješenja Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakonu o bibliotečkoj djelatnosti TK, i to obrazloženjem prijedloga dopune člana 19. sa novim stavom 3. koji propisuje oslobađanje od obavaze polaganja stručnog bibliotečkog ispita za navedena lica u cilju nesmetanog funkcionisanja odgojno – obrazovnog procesa u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja. Naime, predloženi stav 3. člana 19. Zakona, nije u saglasnosti sa članom 77. Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju Tuzlanskog kantona („Službene novine TK“, 09/ 15), a koji definira da pedagoške, bibliotečke i druge stručne poslove u školi obavljaju stručni saradnici sa završenim odgovarajućim stepenom i vrstom stručne spreme utvrđenom Pedagoškim standardima i normativima, kao i položenim odgovarajućim stručnim ispitom.

Shodno tome, upućujemo zahtjev za utvrđivanjem novog teksta Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakonu o bibliotečkoj djelatnosti Tuzlanskog kantona, u saglasnosti sa predstavnicima struke i važećim standardima u bibliotečkoj djelatnosti, kao i neusvajanje utvrđenog Prijedloga.

Problem tehnološkog viška potrebno je riješiti strategijom, planom ili revidiranjem Programa zbrinjavanja zaposlenika za čijim radom je prestala potreba u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja, a ne usvajanjem Zakona o bibliotečkoj djelatnosti čiji član 19. onemogućava da se ubuduće na radna mjesta bibliotekara zapošljavaju isključivo osobe sa stečenim univerzitetskim zvanjem bibliotekara.

U nadi da ćete usvojiti stav struke i time djelovati za opće dobro, srdačno Vas pozdravljam,

Vesna Omeragić, predsjednica Društva bibliotekara FBiH