Šta se krije iza novog mobilnog operatera u BiH, ko će biti najveći gubitnik

0

Informacija koju smo objavili prije nekoliko dana da u BiH kreće s radom novi mobilni operater – Novotel, izazvala je mnogo pažnje u javnosti. No, ova vijest ujedno otvara brojna pitanja, piše BiznisInfo. 

Naročito je zanimljivo da će novi operater poslovati preko mreže banjalučkog Mtela što je za naš portal potvrđeno iz Regulatorne agencije za komunikacije.

S druge strane, kompanija će prvenstveno poslovati na tržištu Federacije što može zaključiti, kao prvo, zbog toga što je sjedište u Sarajevu a vlasnik je iz Mostara. Drugo, teško je vjerovati da bi Mtel sebi stvarao konkurenciju na tržištu RS, gdje se posljednjih godina svim silama borio da ostvari apsolutnu dominaciju.

Osim toga, kompanija Novotel u međuvremenu je rapisala oglas za prijem 32 radnika raznih profila. Iz oglasa se može vidjeti da će kompanija imati regionalne centre u Sarajevu, Mostaru Bihaću, Tuzli, Zenici, Travniku, Livnu i Širokom Brijegu, dakle svi u Federaciji.

Pad prihoda vodećih igrača

Sama kompanija Novotel nema iskustva u ovoj oblasti i teško je vjerovati da sama ima dovoljno snage da se izbori sa konkurencijom. Osim toga, generalno je čudno da se pojavljuje novi igrač u oblasti mobilnih telekomunikacija kada prihodi i dobit vodećih telekoma posljednjih godina padaju.

Dobit i prihodi Mtel grupe, doduše, rastu, ali isključivo zahvaljujući višemilionskim akvizicijama i snažnom ulasku u oblast distribucije televizijskog sadržaja i interneta.

Kada je riječ o Mtelu, odnosno njegovoj matičnoj kompaniji Telekom Srbija (u većinskom vlasništvu države Srbije), oni su posljednjih godina provodili strategiju širenja na tržištu BiH i Srbije akvizicijama i investicijama u vlastitu infrastrukturu.

Mtel je u BiH, osim sarajvskog Logosofta, preuzeo kompanije Telrad net, Blicnet i Elta kabel. Time je ostao bez konkurencije u RS kada je riječ o telefoniji i o distribuciji TV sadržaja i interneta.  

Dostigli limit za akvizicije

Direktor Telekoma Srbija Predrag Ćulibrk rekao je prije nekoliko dana da je kompanija pri završetku akvizicija na prostoru Srbije i BiH.

– Naš koncept i strategija posljednjih godina koje smo uspostavili jeste da se ostvari uvećanje korisničke baze, prije svega interneta i multimedije. Naš interes je da povećavamo korisničku bazu u kombinaciji organskog rasta unutar matične kompanije i kroz akvizicije u Srbiji i u BiH. Pri završetku smo tog ciklusa akvizicija kada govorimo o ovom tržištu – naveo je Ćulibrk.

No, ono što Ćulibrk nije rekao jeste da kompanija svakako više ne bi mogla provoditi značajnije akvizicije u BiH zbog tržišnog udjela koji je postigla.

Posljednjih dana po društvenim mrežama čak su se širile špekulacije da bi Mtel mogao biti zainteresovan za preuzimanje i BH Telecoma. Naravno, takva akvizicija ne bi bila moguća jer bi time uveliko bio premašen prag od 40 posto zajedničkog udjela na tržištu, što je granica koja onemogućava akvizicije prema bh. zakonu o konkurentnosti.

Šta su opcije Mtela!?

Stoga, se postavlja pitanja šta su mogućnosti Mtela koji i dalje ima dovoljno novca i političke podrške da nastavi s osvajanjem bh. tržišta, ali nema mogućnost akvizicija zbog ograničenja iz zakona o konkurentnosti.

Jedna od mogućnosti jeste organski rast, uz ulaganja u infrastrukturu i snažne marketinške aktivnosti. U tom svjetlu treba posmatrati nedavno sklapanje sponzorskog ugovora sa Fudbalskim savezom BiH koji se odnosi na domaće lige i reprezentaciju, kao i prava prenosa lige.

Ovaj ugovor u poslovnim krugovima smatra se snažnim udarcem BH Telecomu, koji je bio sponzor Fudbalskog saveza i imao pravo prenosa lige.

Druga mogućnost Mtela je u sklapanju ugovora s manjim kompanijama koje bi pomoću njegove mreže mogle preuzeti određeni udio na tržištu, prvenstveno Federacije. Za ovu vrstu ugovora očito nije potrebno odobrenje Konkurencijskog vijeća jer Mtel ne preuzima vlasništvo nad novom kompanijom.

BH Telecom najveći gubitnik

Ukoliko Novotel postane uspješna priča, najveću štetu pretpjet će operateri koji su okrenuti tržištu Federacije – BH Telecom i Eronet, jer će njima uzeti dio kolača. Dobit i prihodi BH Telecoma svakako se redovno smanjuju.

Kompanija BH Telecom u prvoj polovni ove godine ostvarila je neto dobit od 13,8 miliona maraka, što je pad u odnosu na 24,5 miliona iz prvog polugodišta lani. Poređenja radi, neto dobit u prvoj polovini 2015. godine iznosila je oko 40 miliona KM. Gubljenjem važnih ugovora i tržišnog udjela ovaj pad mogao bi biti dodatno ubrzan.

Nekoliko ranijih pokušaja ulaska manjih, alternativnih igrača na tržište telekomunikacija nije bilo uspješno. Stoga će uspjeh Novotela, kao novog i zasad relativno malog igrača, vjerovatno prvenstveno zavisiti od podrške Mtela kao trenutno vodeće telekomunikacijske firme u BiH, koja pritom ima interes da ovo uspije.

D. S.