U ЈP Luka u Brčkom uskoro planiraju raspisivanje javnog konkursa za početak revitalizacije kapaciteta i nabavku dizalice. Poslovi će biti finansirani sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj od 10 miliona evra, od čega će tri miliona za nabavku dizalice biti nepovratna.
Zatvaranjem mosta prema Hrvatskoj, gubitak Luke za necarinjenje roba iznosio je 340.000 KM. Umjesto planiranih 184.000 tona, Luka je prošle godine pretovarila svega 125 tona tereta i time izgubila trećinu prihoda. Brodovi teško ulaze u Luku, jer rijeka Sava, uglavnom, nije plovna.
Kapetan Kapetanije Brčko Mladen Rogić kaže da je rijeka Sava, u statističkom prosjeku, plovna oko 260 dana godišnje, javlja RTRS.
Zbog decenijske zastarjelosti tehnike i pomagala, usluge Luke su nesigurne, a produktivnost svedena na minimum. Evropska banka za obnovu i razvoj je zato odobrila kredit za osavremenjavanje Luke od sedam miliona eura i tri miliona eura nepovratnih sredstava za nabavku dizalice.
Direktor Luke Marinko Viljušić kaže da su dizalice stare, jedna 52 godine, a druga 53, te da su često u kvaru. Dodaje da za njih više nema ni rezervnih dijelova, zbog čega se nadaju kupovini nove dizalice.
Iz Vlade distrikta najavljuju raspisivanje javnog konkursa za nabavku nove dizalice i izbor izvođača radova. Izvođač ima obavezu da na vrijeme započne i uradi građevinske radove.
Viljušić kaže da je planirana izgradnja novog kolosijeka sa željezničke stanice Brčko Novo do Luke, uređenje platoa u Luci, te izgradnja pruge unutar Luke i nove pristupne ceste.
Privrednici su vijest o obnovi Luke jedva dočekali, iako, kažu, rijetko svoju robu tu skladište.
Privrednik Јelenko Ilić kaže da ako bi se lučki kapaciteti stavili u funkciju približno realno, ne stoodstotno, tj. od 50 do 70 odsto, to bi znatno uticalo na privredu Brčko distrikta, ali i čitave BiH.
Bez čišćenje korita Save od Beograda do Siska, dugog 460 kilometara, ni novi kapaciteti Luke neće mnogo značiti, bez obzira što imaju povoljan geografski položaj. Za potpunu plovnost Savom potrebno je da se angažuje svih pet priobalnih zemalja i Slovenija, ali i sama EU, istakli su privrednici.