Četiri savjeta za uspješnu prezentaciju

0

Živimo u doba preduzetnika. Gotovo svakodnevno se pojavljuju nove kompanije i sve više ljudi odlučuje da pokrene sopstveni posao. Zato postaje sve važnije izdvojiti se iz mnoštva, pogotovo da biste privukli investitora.

Ako razmišljate o tome da pokrenete svoj biznis, pred vama je nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći da napravite i održite idealnu prezentaciju za pokretanje biznisa.

  1. Počnite sa dobrom idejom

“Napraviti i održati uspješnu prezentaciju nove kompanije mnogo je važnije za njeno pokretanje i buduće funkcionisanje nego, na primjer, optimizacija nekog tipa prodajnog procesa”, kaže Ken Hoveri, suosnivač kompanija „Pejpal” (PayPal) i „Faunders fand” (Founders Fund).

„Veliki  i važni investitori mogu da, na osnovu većine taktika koje koristite u procesu prezentacije, procjene vaš potencijal da pokrenete uspješan posao.”

To je sigurno lakše reći nego učiniti. Ali ako nemate dobru ideju, nemate ni šansu na tržištu.  Hoveri savjetuje da tokom prezentacije pokažete malo strasti. Ispričajte priču o tome zašto ste počeli svoj rad. Kir Masoumi, osnivač platforme „ZocDoc“ za zakazivanje medicinskih pregleda i usluga, pokrenuo je ovaj biznis zahvaljujući ličnom iskustvu. Naime, na jednom putovanju se povredio i trebalo mu je nekoliko dana da pronađe odgovarajućeg ljekara. „Ta priča o njegovoj motivaciji za pokretanje posla jeste ono što je doprinjelo uverljivosti cijele ideje“ , kaže Hoveri.

  1. Ne zaboravite osnove

“Danas možete pronaći dosta materijala o tome šta tačno preduzetnici treba da uključe u svoju prezentaciju, a najveći dio se svodi na nekoliko osnovnih stvari“, kaže Dejvid Teten, osnivač i direktor „Harvard Business School Alumni Angels of Greater New York“ i jedan od partnera investicione kompanije FFVC.

Teten procjenjuje vrijednost oko 700 prezentacija godišnje, i to uglavnom posredstvom i-mejlova, a samo u pet odsto slučajeva prelazi na telefonski poziv ili sastanak.

On preporučuje preduzetnicima da se potrude da pokriju listu određenih, vrlo jasnih tačaka u prezentaciji za investitore: prezentacija treba da sadrži osnovne ​​podatke o kompaniji, timu, tržištu, rješenju koje pruža, poslovnom modelu, da istakne ko su kupci, ko je konkurencija, zatim da iznese finansijski pregled, način finansiranja, viziju. Naravno, bilo bi idealno da postoji neki promotivni materijal (poput videa ili PPT prezentacije) u kom se to sve lako može pogledati.

“Treba da prikažete sve ono što investitori žele da znaju, ili će izgledati kao da izbjegavate određena pitanja”, savjetuje Teten.

  1. Privucite i zadržite pažnju publike

„Niko ne želi da sluša dosadnog, bezvoljnog čoveka koji priča o tome kako želi da pokrene svoju kompaniju“, ističe Tod Medema, direktor proizvodnje u kompaniji za trgovinu vozilima „AutoRef.com“ i pobednik na nekoliko takmičenja u uspešnoj prezentaciji.

Medema upoređuje prezentaciju sa glumom. „Budite ljudsko biće, zabavite svoju publiku i koristite svoje tijelo i glas kako biste prenijeli poruku”, savjetuje Medema.

„Ako je prezentacija kao gluma, onda to znači da treba da imate dobru priču koju ćete ispričati. Razmislite o tome na koji način nas privlače filmovi i knjige i kako nam drže pažnju više od nekoliko sati. Zamislite kako biste vi mogli da zadržite pažnju publike na nekoliko sati. Uspješni govornici to mogu. Zašto? Zato što se kreću, govore i stalno nešto mijenjaju, tako da nikad ne dosade ljudima.”

  1. Budite pošteni i promišljeni

Iako treba da zainteresujete svoju publiku, pripazite da ne pretjerate. „Sjetite se da je vaš cilj i dalje da steknete njihovo povjerenje, tako da budite obazrivi i iskreni kad prezentujete i odgovarate na pitanja“, kaže Samir Housri, upravnik investicione kompanije „Rho Ventures“. „Ne iznosite neprecizne brojeve, ne izostavljajte važne informacije koje će uticati na poslovanje i ne preuveličavajte razmjere svojih poslovnih partnera”, kaže Housri.

„Važno je da prikažete svoje poslovanje u najboljem mogućem svjetlu, ali dobar investitor će lako otkriti sve što ste možda namjerno izostavili. Ako sebe ili svoj proizvod lažno predstavljate, nanijet ćete veliku štetu svom poslu i možete uništiti dobru šansu.“