10 godina poslije smrti Jobsa: Apple je postao div, ali je izgubio inovativnost

0

Deset godina od smrti Stevea Jobsa, Apple se preobrazio u ekosistem uređaja i usluga, skuplji od svih drugih kompanija u svijetu, ali je izgubio “auru” inovativnosti svostvenu njegovom mitskom statusu.

“Tim Cook nije Steve Jobs”, “Apple više nije inovator”, “Steve Jobs se okreće u grobu”, i slični komentari bujaju na Twitteru, tačno u vrijeme kada Tim Cook, koji je kompaniju preuzeo u avgustu 2011. godine, predstavlja nove proizvode, prenosi Seebiz.

Samo naizgled je očuvan stil Stevea Jobsa, koji je umro 5. oktobra. Svaki novi proizvod se predstavlja svečano. Svakog tog dana, bez obzira da li se radi o tehničkom poboljšanju, novoj seriji proizvoda, novoj usluzi ili novoj boji kućišta, Tim Cook i njegovi saradnici jednako pompezno i sa jednakim entuzijazmom nastupaju.

– Bez Jobsa, Apple je izgubio sposobnost lansiranja proizvoda koji donose revoluciju na tržište – tvrdi nezavisni analitičar Rob Enderle i dodaje da su postali finansijska kompanija, dobro podmazana mašina koja zna kako vječno da “sisa svoje vjerne potrošače”.

Kompanija koja je uspon počela u garaži u Silicijumskoj dolini 1976. godine, svojim računarima, priborom i uređajima je promijenila svakodnevnicu stotinama miliona ljudi.

Vizionar Steve Jobs, je dva puta temeljno uzdrmao informatiku: 1980-ih kada su uveli grafički interfejs, i kada su uveli pametne telefone.

Kada slijedi 3. revolucija?

Od tada Apple predstavio samo pametni sat.

– Odlika Applea je oduvijek bila inovacija i to je važno, ali postoje i drugi kriterijumi, kao sposobnost kompanije da samu sebe preobrazi – kaže analitičarka Karolina Milanezi.

Grupa Kupertino obogatila je svoju paletu dodajući brojne nove usluge i minuciozno integrisane u uređaje.

– Apple danas ima više žica na svom instrumentu nego što mu omogućuje da svira bolje i privuče nove korisnike, kao i da ih na kraju zadrži – kaže ona.

Takvu strategiju u cjelini ne bi odbacio ni Steve Jobs koji je uvijek nastojao da pojednostavi i kontroliše iskustvo potrošača od A do Z, kako piše u njegovoj biografiji.

Ni Apple ni bilo koja druga kompanija nisu donijele revoluciju u digitalnom svijetu u zadnjih deset godina. Kult jabuke je doduše još uvijek živ te i danas pritiska Tima Cooka.

Brojni analitičari smatraju da kolos iz Kalifornije i danas donosi izume.

– Oni su danas inovativni. To je zapisano u DNK te kompanije i mislim da bi Steve Jobs bio ponosan – smatra Dan Ives i za primjer navodi razvoj čipa M11 koji zamjenjuje procesore drugih kompanija u njihovim novijim uređajima.

– iPhode će i dalje biti i srce i pluća rasta Applea tokom godina – tvrdi Ives.

Uskoro 3.000 milijardi

U svakom slučaju, metode Tima Cooka oduševljavaju Wall Street: Prije deset godina Apple je vrijedio oko 350 milijardi dolara, a 1. oktobra ove godine vrijednost je dostigla 2.358 milijardi.

– U roku od 6 do 9 mjeseci dosegnut će 3.000 milijardi – tvrdi Dan Ives.

Čini se da nestašice mikročipova u svijetu nisu pretjerano uticale na kapacitet kompanije da odgovori zahtjevima tržišta.

– U zadnjih 10 godina stil Stevea Jobsa nije preživio. Mislim da je Tim Cook bolji direktor kompanije za današnje društvo – kaže Karolina Milanesi.