Zeleni koridori uskoro mogući na graničnim prelazima između CEFTA-e i EU

0

Predstavnici uprava carina Grčke, Sjeverne Makedonije i Srbije danas su se sastali da bi razmotrili potencijal SEED-a, ključnog sistema za uvođenje zelenih koridora

Konstantinos Murtidis, generalni direktor Uprave carina i akciza Grčke, Slavica Kutirov, direktorica Uprave carina Sjeverne Makedonije, i Duško Marinković, v.d. zamjenika direktora Uprave carina Srbije, sastali su se danas na graničnom prelazu Preševo-Tabanovci da bi zajednički razmotrili potencijal sistemske elektronske razmjene podataka (SEED) koja funkcioniše na Zapadnom Balkanu. Inicijatori ove posjete su Transportna zajednica i Sekretarijat CEFTA.

Učešće Grčke je od izuzetnog značaja s obzirom da bi ovo bio veliki napredak u zajedničkim naporima i viziji transporta i trgovine između Grčke i članica CEFTA sporazuma. Zato se očekuje da ovaj sastanak dovede do veće saradnje u oblasti zelenih koridora i koristi i za EU i za CEFTA-u.

Konstantinos Murtidis, generalni direktor Uprave carina Grčke, ističe konstruktivnu saradnju svih strana uključenih u inicijativu zelenih koridora. Konkretno, probno uvođenje na graničnom prelazu Evzoni-Bogorodica predstavlja važan i unaprijeđen oblik saradnje između ove dvije uprave carina (Grčke i Sjeverne Makedonije). Razmjena podataka između carinskih službi o kretanju robe prije dolaska na granicu je suštinski element ove inicijative, zajedno sa neophodnom infrastrukturom, kako bi se doprinijelo bržem kretanju ključne robe u korist šireg regiona, CEFTA-e i susjednih zemalja članica EU.  

SEED se primjenjuje od 2010. godine i predstavlja unaprijeđeno upravljanje prelazima na Zapadnom Balkanu. Poboljšani SEED+ dodatno unaprjeđuje efikasnost i pojednostavljuje procedure. SEED je imao ključnu ulogu u sprovođenju Inicijative zelenih koridora/traka.

Direktor Sekretarijata CEFTA Emir Đikić kaže da je SEED+ jedan od glavnih prioriteta CEFTA-e koji će pored razmjene podataka između uprava carina također obuhvatiti sve agencije angažovane na carinjenju robe, kao i da će se s vremenom proširiti na trgovinu uslugama.  Pored toga, imat će pozitivan utjecaj na trgovinski tok, kao što predviđa Akcioni plan za zajedničko regionalno tržište. Isto tako, sastanak sa Konstantinosom Murtidisom i predstavnicima Uprave carina iz Grčke predstavlja značajan korak u približavanju članica CEFTA sporazuma ka EU i širenju dobre prakse kao što su zelene trake, ne samo u okviru CEFTA, gdje je skoro dva miliona kamiona koristilo ovu inicijativu, već i na graničnim prelazima sa EU.

Slavica Kutirov, direktorica Uprave carina Sjeverne Makedonije, kaže da je brz protok robe prioritet Uprave carina Sjeverne Makedonije kao najbolje sredstvo za podsticanje trgovine i poboljšanu saradnju među CEFTA Stranama. Sjeverna Makedonija, Grčka i Srbija su susjedne zemlje koje pokrivaju najveći dio koridora 10. Zeleni koridori su se pokazali kao veoma dobar alat za unaprjeđenje kretanja robe između Srbije i Sjeverne Makedonije i SEED je poslužio kao odlično sredstvo za dijeljenje informacija između uprava carina, kao i drugih agencija. Naša želja je da ove koridore proširimo na Grčku kako bismo unaprijedili odličnu saradnju.

Prema riječima v.d. zamjenika direktora Uprave carina Srbije Duška Marinkovića, koncept zelenih koridora primjenom SEED sistema između CEFTA Strana predstavlja dobru inicijativu zato što doprinosi ubrzanju procedura i podsticanju kretanja robe. Uprava carina Srbije podržava mogućnost unaprjeđenja ovog koncepta, kao i njegovo proširenje na zemlje članice EU, čime bi se još bolje povezale ekonomije u ovom dijelu Evrope.

SEED i SEED+ u praksi doprinose značajno kraćem vremenu čekanja na prelazima, pojednostavljenju procedura i manjim troškovima. Ovaj sastanak je zvaničnicima tri uprave carina omogućio da steknu uvid u funkcionalnost, održavanje i druga tehnička pitanja u vezi sa radom SEED sistema, kao i u njegov potencijal da posluži kao glavni element podrške u određivanju prioriteta određenih vrsta robe na graničnim prelazima između Grčke i njenih CEFTA partnera.

“Stanovnici Zapadnog Balkana predugo čekaju na granicama, naročito onim sa EU. Nastavit ćemo da podržavamo regionalne partnere u naporima da koncept zelenih koridora prošire na Grčku i druge zemlje članice EU. Uspostavljanje funkcionalnog zelenog koridora na graničnom prelazu Tabanovce-Preševo je skratilo vrijeme čekanja i ubrzalo izvoz, uvoz i tranzit robe. Sjeverna Makedonija i Srbija su prvi regionalni partneri na Zapadnom Balkanu koji su uspostavili zajedničke granične kontrole i osigurali zajedničko obavljanje graničnih i carinskih formalnosti. Ako se primijeni na granicama sa zemljama članicama EU, ovaj koncept će biti jednako uspješan”, izjavio je Matej Zakonjsek, direktor Sekretarijata Transportne zajednice.