Prvog dana ZEPS-a održan panel „Regionalna saradnja i integracija poslovanja“
Prvog dana Međunarodnog generalnog BH sajma privrede ZEPS 2025 održan je panel „Regionalna saradnja i integracija poslovanja“. Panel je organizirala Vanjskotrgovinska/Spoljnotrgovinska komora BiH u saradnji sa ZEPS-om.
Panelisti Ahmet Egrlić predsjednik VTK/STK BiH, Ivana Parača savjetnica u sektoru za međunarodnu saradnju privredne komore Crne Gore, Nedim Makarević direktor Vijeća stranih investitora u BiH i David Piegazki generalni sekretar Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana (KIF ZB) uz moderaciju Hatidže Hadžimahmutović menadžerice Investitorske zajednice BHBAN govorili su o tome kako komorska mreža Zapadnog Balkana otvara vrata ka regionalnim i EU tržištima, te kako osmisliti I realizirati zajedničke nastupe i B2B misije na trećim tržištima.
Prostor za napredak
Panelisti su istakli da je saradnja između šest zemalja Zapadnog Balkana već podignuta na značajan nivo, ali da region ima još puno prostora za napredak.
Ahmet Egrlić, predsjednik VTK/STK BiH je naglasio da je cilj stvoriti jedinstveno tržište bez barijera, kako bi se roba, ljudi i kapital slobodno kretali. “Samo zajedničkim djelovanjem možemo privući velike globalne investitore i učiniti region konkurentnim. Digitalizacija, standardizacija i razvoj tržišta radne snage su ključni za budući rast”, poručio je Egrlić. Govoreći o potencijalima BiH, Egrlić je izdvojio elektroenergetski sektor kao ključnu šansu za pozicioniranje zemlje kao regionalnog lidera. Također je naglasio važnost zajedničkog nastupa na trećim tržištima, posebno u turizmu i kreiranju zajedničkih brendova.
David Piegazki, generalni sekretar Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana (KIF ZB), ukazao je na problem različitih dozvola i procedura za plasman proizvoda u svim zemljama regiona. “Moramo pojednostaviti procese i ukloniti prepreke kako bismo olakšali poslovanje i privukli nove investitore. Nemojte previše slušati političare – vjerujte u sebe, pravite kompromise i ne odustajte od svojih ideja”, poručio je Piegazki.
Vlastiti primjeri
Nedim Makarević, direktor Vijeća stranih investitora u BiH iznio je niz vlastitih primjera reazlicije vlastitih biznisa ali i iz diplomnatske prakse, jer je poznato da je Makarević jedno vrijeme bio amabsador BiH u nekoliko zemalja svijeta. „Tokom mog boravka u Norveškoj organizovali smo sa Ministarstvom vanjskih poslova Norveške predstavljanje domaćih firmi iz Bosne i Hercegovine iz oblasti informatičkih tehnologija. Njihovo Ministarstvo se šokiralo kvalitetom naših domaćih firmi. Mi imamo ogroman potencijal i u uslužnom sektoru a pogotovo u IT.“ Makarević je govorio na temu „nearshoring – trenda“, poslovnoj strategiji koja uključuje kompanije koje premještaju svoje proizvodne operacije bliže svojim glavnim tržištima, a koja po mišljenju Makarevića sve više oblikuje globalnu ekonomiju i otvara velike mogućnosti za našu zemlju.
Ivana Parača, savjetnica u sektoru za međunarodnu saradnju privredne komore Crne Gore govorila je o značaju sajmova u smislu povezivanja nacionalnih ekonomija i njihovog zajedničkog nastupa na svjetskim tržišta. „Sajam ZEPS je mjesto okupljanja privrednih dešavanja kao razmjene iskustava i pokazivanja potencijalnih ekonomskih saradnji ali i u otkrivanju nekih novih mogućnosti za sve privrednike u regionu. Sajmovi poput ZEPS-a imaju višestruke vrijednosti. Kako za promociju privrednih subjekata, ali i za izgradnju dugoročnih veza koje privlače investicije i naravno otvaraju nova radna mjesta.“ Ona je istakla da su nacionalne ekonomije u našoj regiji male, ali ako se udruže mogu puno napredovati i samim tim razvijati ekonomske budućnosti naših zemalja.
Nužna regionalna saradnja
Na kraju diskusije, panelisti su se složili da regionalna saradnja nije samo korisna, već i nužna, jer zajedno zemlje Zapadnog Balkana mogu postati atraktivan prostor za globalne lance snabdijevanja i ponuditi EU ono što joj je potrebno.
ZEPS se ove godine održava od 10. do 13. septembra na više od 22.000 m2 sajamskog prostora, okuplja predstavnike kompanija iz Bosne i Hercegovine, Turske, Njemačke, Srbije, Hrvatske, Kine, Italije, Libije, Belgije, Mađarske, Poljske, Austrije, Slovenije i drugih zemalja. Na sajmu ulčestvuje 500 kompanija sa više od 2.000 brendova.