Usred pandemije investirao u BiH: Oslonili smo se na svoje proizvode i kupci su to prepoznali

0

Kada je turska Monarkon grupa početkom prošle godine odlučila da investira u Bosnu i Hercegovinu nije mogla ni pretpostaviti kakva će kriza zadesiti globalnu ekonomiju. No zatvaranja, zastoji i gubici koji su uslijedili i pogodili poslovanja širom svijeta, nisu je u tome zaustavili.

Tako je u vrijeme kada su mnoge fabrike zatvorene a brojni radnici poslati kućama, ova grupacija koja je do sada radila na brojnim građevinskim projektima na Bliskom Istoku i u Sjevernoj Africi u našoj zemlji pokrenula proizvodnju montažnih objekata s namjerom da ovdje proizvodi za zemlje regije, Zapadnog Balkana i Centralne Evrope.

Kompanija Monarkon u BiH je počela s radom u septembru a iako iza sebe već ima mnoge poslovne poduhvate, proizvodnja u našoj zemlji novi je izazov.

– Ova investicija u Bosni i Hercegovini i za nas je nov poduhvat. Do sada smo izveli veliki broj projekata na Bliskom Istoku, u zemljama Golfa, Africi, naročito Libiji i Džibutiju, ali ovo je prvi put da u jednoj zemlji van Turske imamo vlastite proizvodne pogone – kaže za BiznisInfo Omer Aykut Tuncer, direktor Monarkona.

Kompanija je već od oktobra na tržište plasirala i prve proizvode.

– Na tržište smo ušli sa montažnim kontejnerima kao našim prvim proizvodom koji je imao za cilj da ispita tržište, da nam pomogne da upoznamo zemlju i navike i potrebe kupaca. Ta prva faza sada je pri kraju i mi ćemo do kraja mjeseca krenuti i u proširenje poslovanja – kaže nam Tuncer.

Proizvodnja će sada obuhvatiti i stambene objekte od čelika, odnosno vile i gotove vikendice. Sve će se proizvoditi u Bosni i Hercegovini, uz upotrebu lokalnih materijala i u saradnji sa lokalnim firmama zaduženim za različite dijelove proizvodnje.

Širenje proizvodnje

– Kontejnere smo do sada najviše prodavali domovima zdravlja a imajući u vidu trenutnu situaciju najviše se radilo o objektima za testiranje i slično. No do kraja ovog mjeseca u ponudu uvodimo i čelične kuće i vile i to će biti nešto potpuno novo za ovo tržište. Ispitujući tržište shvatili smo da postoje kompanije koje proizvode gotove kuće ali od drveta, a ne od čelika koji ima brojne prednosti. Otporniji je na zemljotres, lakši i brži za gradnju i održavanje, nudi više prostora i bolju izolaciju – pojašnjava Tuncer navodeći kako vila može biti gotova za svega tri sedmice.

Uvođenjem novih proizvoda, do  kraja avgusta kapacitet u novoizgrađenoj hali površine 1.000 metara kvadratnih bit će udvostručen.

To će značiti i nova zapošljavanja a kompanija ima u planu da iz fabrike kod Sarajeva pokriva i zemlje regije i Evrope. Prvi izvoz već je realizovan.

– Započeli smo s prodajom u BiH no već smo počeli prodavati i u Hrvatskoj, Njemačkoj i još nekim zemljama. Naš je plan da iz BiH ulazimo u Evropu gdje do sada nismo radili. BiH ima dosta potencijala ali je za proizvođače malo tržište tako da je naš plan da ovdje napravimo centar iz kojeg ćemo opsluživati Zapadni Balkan i Centralnu Evropu – najavljuje Tuncer.

B0osna i Hercegovina, uprkos mnogim izazovima, ima potencijal za razvoj biznisa, smatra naš sagovornik.

– Bosna i Hercegovina ima dobar položaj. Za mene kao Turčina, bitno je da imam dobre putne veze. Osim toga ovdje se osjećam vrlo ugodno, kulture su nam slične i ne osjećam se kao stranac. To je bitno kada odlučujete o tome gdje ćete živjeti i poslovati. Preporučio bih BiH i drugim stranim investitorima, uz savjet da se dobro upoznaju sa zemljom, istorijom i trenutnim funkcionisanjem i administracijom – priča nam Tuncer, navodeći kako je ipak bio iznenađen komplikovanom birokratijom i procedurama pokretanja poslovanja.

– Bili smo svjesni izazova u birokratiji i radnoj snazi. Nismo imali nikakvih problema niti opstrukcija ali je sve trajalo duže nego što sam očekivao. Osim toga, u mnogim zemljama postoje različite vrste poticaja i ohrabrenja za strane investitore a koliko sam vidio na vlastitom primjeru, u BiH to nije slučaj – kaže Tuncer.

Dobar odgovor tržišta

Dosadašnjim poslovanjem u Monarkonu su zadovoljni, možda najviše zbog činjenice da su prije investiranja detaljno poručili tržište i ponudili po povoljnim cijenama ono što je nedostajalo.

– Ja nisam ovdje imao nikakvih kontakata ni poslovnih veza, ali se dobro razumijem u ovaj posao i dobro sam istražio tržište. Naša je strategija bila da ponudimo kupcima nešto novo, nešto što je kvalitetnije od postojećih proizvoda a istovremeno i dostupno po nešto manjoj cijeni. Oslonili smo se isključivo na kvalitet naših proizvoda. Bila je to i jedna vrsta eksperimenta ali tržište je to prepoznalo i kupci su to dobro prihvatili – zaključuje Tuncer.

B. Šutvić