Na graničnim prelazima BiH na izlazu iz Republike Srpske u trećem tromjesječju ove godine zabilježeno je 22.266 teretnih vozila ili 3,3 posto više nego u istom periodu prošle godine, podaci su Republičkog zavoda za statistiku.
U posmatranom periodu izvezeno je 513 miliona tona robe, ili više za 4,9 posto.
Broj teretnih vozila kojima je roba uvezena preko graničnih prelaza BiH na području Republike Srpske u trećem tromjesječju ove godine manji je za 10,9 posto, dok je količina robe na ulazu u Republiku Srpsku manja za 3,9 posto.
Ukupan granični promet putnika na graničnim prelazima BiH na ulazu u Republiku Srpsku u trećem tromjesečju ove godine iznosio je 2.275.193, odnosno 48,9 posto manje putnika u odnosu na isti period prethodne godine.
U posmatranom periodu zabilježeno je 896.791 putničko vozilo na graničnim prelazima BiH na ulazu u Republiku Srpsku, odnosno 48,1 posto manje u odnosu na treće tromjesečje prošle godine, dok je na izlazu iz Republike Srpske evidentirano 969.325 putničkih vozila, odnosno 45 posto manje vozila u odnosu na isti period prošle godine.
Posljedica pandemije
Ekonomista Stefan Markićević rekao je Srni da je potrebno uzeti u obzir opšte uslove koji su vladali u ova dva uporedna perioda, odnosno da se radi o vremenskim periodima kada u svijetu nije bilo pojave virusa korona, te drugi, kada je je svijet obuhvaćen pandemijom tog virusa i to vrijeme kada je došlo do popuštanja rigoroznih mjera uvedenih u prvim mjesecima pandemije u Evropi.
– To je značajno uticalo na pad kretanja ljudi, odnosno putnika i samim tim motornih vozila za prevoz putnika usljed psiholoških faktora nelagode, straha i izbjegavanja mogućnosti zaraze, kao i administrativnih zabrana ulazaka i uslova za kretanje koje su između pojedinih zemalja ili grupacija – naveo je Markićević.
On je dodao da s druge strane, kada je u pitanju teretni transport, dolazi do rasta, jer je to period kada se nastoje ublažiti negativne posljedice pandemije, posebno u industriji kada se javlja rast domaće i inotražnje, a što direktno ima za posljedicu i rast te vrste prometa.
Markićević je dodao će da manji broj vozila kojim je roba uvezena ili izvezena preko graničnih prelaza BiH na područiju Republike Srpske biti sigurno i u narednom periodu kada je u pitanju tranzitni saobraćaj, jer Srbija izgradnjom putnih koridora na balkanskom područiju postaje osnovna saobraćajna žila kucavica koja spaja cetralnu i sjeverozapadnu Evropu sa jugom i jugoistokom kontinenta, te dalje sa turskom i dijelom Bliskog istoka.
Srna