Za manje od tri godine, broj jahti registrovanih pod crnogorskom zastavom porastao je za čak 77 posto, sa 298 na 528 plovila.
Uz vlasnike iz čak 49 država svijeta, Crna Gora se sve jasnije pozicionira kao atraktivna luka za upis luksuznih jahti, ali i kao poreski i administrativni raj.
Registar jahti koje plove pod crnogorskom zastavom broji 528 upisanih plovila do 21. jula 2025. godine, a najnoviji podaci otkrivaju široku geografsku rasprostranjenost – jahte su u vlasništvu državljana iz čak 49 država.
Najzastupljeniji su vlasnici iz Srbije (161) i Rusije (121), što zajedno čini više od polovine ukupnog broja. Slijedi Crna Gora sa 75 jahti, zatim Ukrajina (20), Sjedinjene Američke Države (19), Bosna i Hercegovina (16), Izrael (10), te Estonija, Njemačka i Švajcarska sa po osam ili devet plovila.
Iako Crna Gora ima liberalan režim upisa i pogodnosti koje su atraktivne za državljane EU, iz Evropske unije je tek 8 posto vlasnika svih jahti – odnosno 43 od ukupno 528. To sugeriše da crnogorski registar prvenstveno privlači nerezidente izvan Unije, naročito iz regiona, postsovjetskog prostora i država sa jakom tradicijom nautičkog turizma.
Stabilan višegodišnji rast
Rast jahti registrovanih u Crnoj Gori je stabilan i dugoročan. Pogledajte detalje u grafikonu:
Od kraja 2022. do jula 2025, broj jahti porastao je za 77,2 posto, odnosno 230 novih plovila. Samo u prethodnih 12 mjeseci, broj je porastao za 10,7 posto, što ukazuje na usporavanje rasta u odnosu na raniji period, ali i dalje ukazuje na visoku atraktivnost upisa.
Raspon zastava i motiva: Od Saudijske Arabije do Kajmanskih ostrva
U registru su zabilježeni i vlasnici iz zemalja koje nisu pomorske sile – poput Kazahstana, Bjelorusije, Indije, Albanije, Letonije – ali i onih sa razvijenom nautičkom infrastrukturom, uključujući Australiju, Izrael, SAD, Hong Kong, Peru, Saudijsku Arabiju i Kajmanska ostrva.
Takva raznolikost potvrđuje da Crna Gora nastavlja da se afirmiše kao međunarodno konkurentna luka za upis jahti, zahvaljujući kombinaciji liberalnih procedura, fiskalnih pogodnosti, dobre logistike i strateškog položaja na Jadranu, prenosi Bankar.