Danski prijevoznik Maersk Tankers odlučio je testirati novu tehnologiju koja bi mogla smanjiti troškove goriva do 10 posto korištenjem vjetra kao pogonske snage za brodove.
Potez danske kompanije vremenski se poklopio s nepovoljnim utjecajem viših cijena nafte na poslovanje prijevoznika. Očekuje se da bi do 2020. godine troškovi goriva u tom sektoru mogli porasti za dodatnih 25 posto, odnosno nekih 24 milijarde dolara.
Ujedno 2020. godine na snagu stupaju novi propisi koji će ograničiti udio sumpora u gorivima, prisiljavajući dio svjetske flote da se prebaci na skuplja goriva, poput brodskog plinskog ulja (MGO) i lož ulja s niskim emisijama štetnih plinova.
Ukupni brodski prijevoznici na gorivo troše oko 100 milijardi dolara godišnje, procijenila je u aprilu konsultantska kuća Wood Mackenzie.
Stoga su u Maersk Tankersu odlučili testirati vjetar kao pogonsku snagu za svoje brodove, instaliravši na tanker Maersk Pelican dva metalna valjka visoka 30 metara, koji funkcioniraju kao mehanička rotirajuća jedra.
„Riječ je o pionirskom projektu u segmentu tankera koji prevoze derivate. Taj se sektor tehnološki razvijao desetljećima ali bi nam upotreba tehnologije bazirane na vjetru kao pogonskoj snazi mogla otvoriti nove mogućnosti“, istaknuo je tehnički direktor danske firme Tommy Thomassen.
Probno putovanje Maersk Pelicana najavljeno je za četvrtak, uz Rotterdam kao destinaciju. Bude li test uspješan, Maersk Tankers, kojeg je danska prijevoznička i logistička grupa Maersk prošle godine za 1,71 milijardu dolara prodala vlasniku kontrolnog paketa dionica japanskom Mitsui & Cou, planira instalirati cilindre na polovinu svoje flote od 164 plovila.
U Maersk Tankeru nisu precizirali kakve uštede očekuju od tog poteza, navodeći tek da tankeri tog tipa u prosjeku troše 35 tona goriva dnevno.
Uzme li se u obzir da tona goriva s visokim udjelom sumpora trenutno stoji 420 dolara, to bi značilo da bi Maersk Tankers korištenjem vjetra uštedio 365 hiljada dolara godišnje pod uvjetom da tanker plovi 250 dana u godini.
Maersk Pelican treći je brod s instaliranom novom tehnologijom baziranom na rotirajućim valjcima i potpornoj snazi vjetra. Razvila ju je finska kompanija Norsepower, primijenivši je prvi puta 2014. godine na malom teretnom brodu, a u travnju ove godine ugradili su je i na trajekt koji prometuje između Švedske i Finske.
Maersk Tankers pokrenuo je projekt u saradnji s Norsepowerom, britanskim Institutom za energetiku (ETI) i nizozemskom kompanijom Shell Shipping & Maritime.