Školovanje za pilota, može da košta i više od stotinu hiljada eura. Međutim, iako su troškovi školovanja i obuke vrlo visoki, plate pilota u regiji i dalje nisu ni blizu kakve imaju piloti aviokompanija u zapadnoevropskim zemljama.
Iako piloti mogu da zarađuju znatno više nego većina ljudi, njihove plate su i dalje manje u poređenju sa njihovim kolegama u inostranstvu.
Broj pilota iz Bosne i Hercegovine, koji lete na komercijalnim letovima, jako je mali. Nedostatak domaće aviokompanije, razlog je što u cijeloj državi imamo svega 15 do 20 pilota, izvijestio je BHRT.
– Mi nemamo pilota, jer sve što smo imali koje smo odškolovali u BH Airlinesu je nažalost, sa nestajanjem kompanije, napustilo zemlju. Oni lete po cijelom svijetu i svi pitaju hoće li biti jednog dana prostora da se vrate kući – kaže Amir Baralić, kapetan i instruktor “Electra Airwaysa”.
Cijene pilotskih licenci nisu male. Stoga, poziv za pilota, čak i za ulazne licence, zahtijeva mnogo odricanja.
– Licence za jedrilicu su najjeftinije i najčešće ljudi kreću od njih. Kreću se oko 2000 eura, to je od početka obuke do samog kraja. Svaki aeroklub ima svog instruktora letenja i ljudi najčešće krenu sa jedrilicama, kako bi dobili osjećaj kako izgleda vožnja aviona – ističe Aladin Mujagić, član i instruktor letenja “Aerokluba Bihać”.
Licence za komercijalnog pilota koštaju nešto više.
To otprilike u evropskim razmjerama košta oko 100 hiljada eura. Iako se svugdje polaže istih 14 testova za pilote, naše licence nisu kompatibilne sa licencama u EU. Ko se odluči postati pilot, najisplativije je polagati u zemljama Evropske unije.
– Ko se želi ozbiljno i profesionalno baviti, najbolje je ići u zemlje EU, zato što dobijaju njihove licence, odnosno prođu regulativu EU licenci. Kasnimo za posljednjim aktima jer se u EU automatski usvajaju – navodi Mujagić.
Nepostojanje domaće aviokompanije opravdava mali broj pilota u Bosni i Hercegovini. No, koji su razlozi nepostojanja domaće aviokompanije?
– U srednjoj školi i na fakultetu postoji smjer vazduhoplovni tehničar. Puno državnih segmenata i mladih kadrova, koji ne bi otišli iz zemlje, koji bi tu ostali, se vezalo za BH Airlines, bila je i Fly Bosnia, ni za nju se nije imalo razumijevanja. Sad imamo razumijevanja i za Ryanair i za Croatia Airlines u Mostaru, za sve se nađe novaca, a domaće ćemo zatvorit, to ne treba – kaže Baralić.
Bosanskohercegovački piloti su primorani letjeti za strane aviokompanije, iako bi neki voljeli letjeti za domaće. Zato je vrlo neizvjesno hoće li se u narednom periodu broj pilota povećavati.