U evropske pogone otišlo 10 miliona jaja iz BiH

0

Stabilizacija proizvodnje u sektoru živinarstva uticala je na pad cijene jaja i do 20 pdsto u odnosu na početak godine, ali i omogućila jedinom domaćem izvozniku iz BiH da na tržište Evropske unije plasira oko 10 miliona komada ove značajne namirnice.

Rekao je ovo za “Glas Srpske” vlasnik i direktor jedine kompanije iz BiH koja ima dozvolu za izvoz jaja “Agreks” iz Donjeg Žabara.Istakao je da su prvi kamioni sa jajima, namijenjenim preradi, ove godine otišli sredinom februara.

– Šest mjeseci prije toga uopšte nije bilo izvoza jaja ni u zemlje regiona, kao ni na tržište EU jer su proizvođači prioritet u snabdijevanju dali potrošačima u BiH – rekao je Miličić.

Dodao je da su zadovoljni ostvarenim rezultatima iako je u drugom dijelu jula i početkom avgusta taj izvoz nešto slabiji.

– Jaja B kategorije, namijenjena industrijskoj proizvodnji, izvozili smo fabrikama u Hrvatskoj i Italiji, a imali smo i jednu pošiljku za češkog partnera – rekao je Miličić.

Naveo je da im izvoz obezbjeđuje stratešku prednost nad konkurencijom jer na tržište BiH i regiona, odnosno zemalja CEFTA plasiraju jaja stara maksimalno 3-4 dana.

– U zemlje regiona izvozimo konzumna jaja, ali se radi o manjim količinama – kazao je Miličić.

Kada je riječ o izvozu konzumnih jaja na tržište EU, Miličić kaže da su pregovori trenutno u fazi mirovanja.

– Željeli smo ponovo intenzivirati tu priču, pokrenuti određene aktivnosti sa vlastima entiteta i na nivou BiH, ali veterinarske službe su sada okupirane problemima koje je prouzrokovala afrička kuga svinja tako da su naši zahtjevi na čekanju. Za nas je ključan izvoz konzumnih jaja na ino-tržište, jer plasmanom samo jaja za industrijsku preradu mnogo gubimo. To je više kao rezervna mogućnost – kazao je Miličić i dodao da je “Agreks” kao vodeća firma u živinarstvu u BiH podigao proizvodne kapacitete za dodatnih 60.000 koka nosilja što je uticalo na rezultate izvoza.

Prema njegovim riječima posljednjih mjeseci je došlo do značajnog pada cijene jaja kako na domaćem tako i na stranom tržištu.

– U odnosu na početak godine jaja su sada jeftinija za oko 20 odsto. Na pad cijena uticalo je pojeftinjenje ulaznih inupta u proizvodnji, ali i manja potrošnja. U ljetnim mjesecima inače po inerciji dođe do pada cijena jaja – pojasnio je Miličić. 

Slobodno kretanje

Predrag Miličić je istakao da je cilj “Agreksa” i da podiže proizvodnju u novom kompleksu u Šamcu gdje živina nije u tradicionalnim kavezima već se slobodno kreće po objektu.

– Riječ je o jajima kokošaka iz tzv. podnog načina držanja koja su identična domaćim. Pokrenuli smo dva objekta, od ukupno pet planiranih. Do kraja godine trebalo bi da otvorimo još jedan objekat i time ćemo u tom načinu uzgoja imati 90.000 koka nosilja. Kupci su prepoznali prednosti i među njima je sve više prestižnih hotela i restorana – rekao je Miličić.