Firme koje su prisutne u BiH i koje su dio multinacionalnih kompanija i velikih grupacija su firme koje najviše znaju o tome šta Atria Gropup radi. Sjedišta ovih kompanija koja se nalaze recimo u Njemačkoj, ili V. Britaniji već odavno koriste alate za razvoj. Međutim, Davor ima svoju viziju, koja je mnogo više vezana za bh. kompanije
Atria Group je internacionalna konsultantska kompanija koja postoji već nekih desetak godina. Bavi se razvojem liderstva, profesionalnog i ličnog razvoja, koristeći različite alate i programe. Ova kompanija, rezidencijalno u BiH postoji nekih godinu dana, a ono što je Atriu motivisalo da dođe u BiH, jeste da su prepoznali da je vrijeme da i ovdje dođu metodologije i programi koji su već duže vrije prisutni u svijetu.
Kako nam je rekao Davor Maksimović, suosnivač i direktor Atria Group BiH, ono što ova kompanija nudi je nešto najbolje što se može uraditi za razvoj organizacije i ljudi, a da je prisutno u BiH. Prema njegovim riječima, Atria je najveća firma koja se bavi razvojem ljudi od Budimpešte do Atine.
Kompanija ima četiri velika principala, odnosno partnerstvo sa vodećim međunarodnim kompanijama za razvoj i procjenu zaposlenih, od kojih treba pomenuti Ericson college, Persona Global. Svi oni zajedno nude 70 metodologija razvoja i preko 600 alata koji se bave kako razvojem firmi, tako i razvojem pojedinaca.
„U BiH smo prisutni i kao Atria i sa našim drugim brendom koji je prisutan u BiH, a to je NLP Centar BiH, koji je „produžena ruka“ NLP Centra, koji je u sastavu Atria grupe. U proteklih godinu dana upisali smo pet generacija NLP Practitionara i ovo je već 50 i neka generacija NLP Centra. Ono što je bitno, mi upisujemo prvu generaciju mastera u BiH. A upisujemo i novu generaciju Practitionara u tri grada: Banja Luka, Doboj i Sarajevo“, rekao je Maksimović.
NLP Master, dodaje on, jeste sljedeći logičan korak u razvoju NLP Practitionara i to će biti 16. ili 17. generacija koju organizuje NLP Centar.
Nove metodologije
Vrijeme u BiH, smatra Maksimović, za ovakve metodologije je odavno došlo. A tvrdi i da je tržište sazrelo i da sada zahtjeva određeni kvalitet.
„To je nešto sa čime su nam strani finansijeri i konsultantske kuće iz Londona, ili Beča sa istim ovim licencama dolazile ovdje. To mi sada ovdje radimo. Ja bih se posebno osvrnuo na priču PCM (Proces Comunication Model) koji je komunikacioni model, ponajviše razvijan u NASA-i. Do 1996. godine je bio primarni alat kojim se vršio izbor ljudi koji su išli na svemirske misije. U NASA-i je od ’96. komercijalizovan i mi smo recimo nosioci licence za područje Srbije, Hrvatske i BiH i neekskluzivno za područje Portugala gdje takođe radimo“, rekao je Maksimović za BiznisInfo.
PCM je alat za dubinsku analizu strukture ličnosti, gdje samospoznaja strukture ličnosti kod menadžera dovodi do značajnog smanjenja konflikata koji se dešavaju unutar organizacija. Atria ovo sprovodi u nekoliko specijalizovanih vrsta treninga, ali i kroz primjenu u koučingu, budući da je Atria nosilac licence za naše govorno područje Erickson coaching akademije iz Kanade.
Ko traži ovakvu vrstu obrazovanja?
Firme koje su prisutne u BiH i koje su dio multinacionalnih kompanija i velikih grupacija su firme koje najviše znaju o tome šta Atria Group radi. Sjedišta ovih kompanija koja se nalaze recimo u Njemačkoj, ili V. Britaniji već odavno koriste alate za razvoj. Međutim, Davor ima svoju viziju, koja je mnogo više vezana za bh. kompanije.
„Ono što jeste naš i lično moj primarni fokus, jeste da se lokalne firme, one koje su ovdje napravljene, izlože potencijalu razvojnih programa. Puno radimo sa mladim IT firmama koje su u usponu. Mnogi će reći da je zbog toga što tu ima novaca… Međutim, mlade IT firme rastu što se tiče prihoda, ali ne rastu kada govorimo o strukturi. Postoji puno team leadera koji su team leaderi samo zato što su tehnički najstručniji, ali oni nisu ljudi za vođenje firme. Imamo nekoliko klijenata u BiH, radimo razvoj organizacione strukture i korporativne kulture“, objašnjava Maksimović.
Korporativna kultura je nešto na čemu se u Atria Grupi puno radi. Maskimović kaže da se čak i sa nekim multinacionalnim kompanijama radi na izgradnji korporativne kulture na domaćem tržištu. Ovdje se prije svega misli na osiguravajuće kuće koje su prisutne u BiH, velikim tržnim lancima, proizvođačima papira, konfekcije i slično.
„Da preciziram, ne biramo s kim ćemo raditi, nego otvaramo potencijal za sve. Stvaramo mogućnost da sve firme budu izložene potencijalu naših razvojnih programa“, rekao je Maksimović.
Situacija se stalno mijenja
Prema rezultatima jednog istraživanja, 77 posto budžeta za razvoj u firmama, troše se na razvoj hard skilsa, a paralelno sa tim, istraživanje pokazuje da najveći problemi u poslovanju, čak 80 posto, dolazi iz nerazvijenih soft skilsa, odnosno nerazvijenih komunikacionih vještina, nemogućnosti da se upravlja stresom, problema sa javnim nastupom, prenošenjem ideje i slično. To su sve problemi koji dovode do problema u firmi, a samo 20 posto budžeta za razvoj ide za unapređenje takozvanih soft skilsa.
Situacija se iz godine u godinu mijenja, kaže Maskimović, jer su ljudi shvatili da hard skils firmu mogu dovesti do jednog stepena razvoja, ali te ne dalje od toga. Da bi firma nastavila svoj razvoj, ona mora imati ljude koji znaju upravljati drugim ljudima, koji se znaju nositi sa stresom, koji znaju komunicirati ono što znaju.
Uzimajući u obzir da u BiH dugi niz godina posluju mnoge međunarodne kompanije, pa i domaće koje su nastale po ugledu na njih, ili su jednostavno dio takvih grupa, pretpostavka je da je neko i ranije u BiH prepoznao prostor za razvoj ljudi i organizacija. Ono što sigurno razlikuje Atria Grup i ostale firme koje su poslovale, ili posluju i dalje, jeste njhova ponuda i internacionalni ugled.
„Znate, nismo mi izmislili toplu vodu… Kod nas su bile prisutne neke firme na tržištu koje su parcijalno radile neke stvari, jer su prepoznale da tu postoji neki potencijal. Atria ima najkompletniju ponudu i najznačajnije licence i u principu, ne bih da zvuči prepotentno, ali se najozbiljnije bavi ovim poslom, imajući u vidu da je to međunarodna grupa koja je lokalno prisutna“, pojasnio je Maksimović.
Atria inače radi sa velikim internacionalnim klijentima, kaže on, a licence koje posjeduje su nešto najbolje što se može kupiti. Maksimović je poručio da na tržištu BiH žele postati apsolutni lideri na tržištu, kao što su u Srbiji, ili u Češkoj.
Pojedinac razvija čitav sistem
Već smo na početku teksta rekli da se ovakav vid edukacije bavi razvojem pojedinaca, ali preko njih se razvija i čitava firma. Ono što jedan nauči, mogu naučiti i primijeniti i drugi. Tako se u jednoj kompaniji kroz samo jedan proces, za određeno vrijeme može stvoriti čitav tim stručnjaka koji firmu, ili instituciju mogu pretvoriti u vrlo uspješnu i konkurentnu na tržištu.
„Multiplikacija je nešto čemu mi težimo. Nedavno smo imali jedan trening iz PCM-a o komunikaciji, na kojem je bio prisutan učesnik iz jedne javne institucije. Nakon što je završio sa treningom, reko je: Ja iz ovih stopa idem kod ministra, zato što ovo treba da uđe u naše škole. Ja ne znam da li je pričao sa ministrom, da li su išta dogovarali, ali u principu, ovo je težnja. Elementi poslovne etike su znanje soft skilsa. I da bismo imali dobro okruženje, moramo imati ljude koji znaju da nose tu „plus-plus“ poziciju u poslovnim odnosima“ objasnio je Maksimović.
On je podsjetio da ono što oni rade, jeste da organizacije razvijaju preko pojedinaca. Maksimović ne pravi distinkciju između privatnih, državnih, javnih institucija, jer u svim tim segmentima, kaže, postoji prostor da ljudi rade, napominjući da na njihovim NLP treninzima dolaze ljudi koji rade i po državnim firmama, vladinim institucijama, ministarstvima i slično.
„Ljudi su jednostavno prepoznali da su to vještine koje njima trebaju i koje mogu služiti u njihovom poslu“, zaključio je.
Tržište u BiH
Od kako su prisutni u BiH, Davor kaže da ih firme kontaktraju iz dana u dan… Danas, njihovi klijenti su recimo jedna od najvećih logističkih firmi u Evropi, pa onda jedan od najvećih lanaca maloprodaje u Evropi i telekom operateri koji posluju u našem regionu.
„Kada smo počeli da razvijamo priču u BiH, nama su počeli da se javljaju ljudi koji imaju po 7, 10, ili 20 ljudi u firmi. Meni je posebno drago što su ti ljudi shvatili da im treba pomoć. Sa multinacionalkama je lako… One imaju budžet, imaju HR i sa njima se samo treba dogovoriti. Ali, kada vam se javi čovek koji želi naprijed, a shvatio je da ne može sam, e to je zadovoljstvo. Moja želja je da što više naših firmi i firmica prođe kroz naše edukacije. Ovo će im sigurno pomoći u daljem razvoju. Na kraju, pomoći će im da se nose sa konkurencijom koja je vani…“, pojašnjava Maksimović.
Tim kompanijama ove edukacije ne mogu poboljšati tehnološki proces, kaže on, ali zato itekako mogu poboljšati njihovu prodaju, a njihovu organizaciju dovesti na „njemački nivo“.
Ono što je u ovom momentu potrebno, jeste promjena svjesti kod preduzetnika, ali i čelnih ljudi iz državnih i institucija sa drugih nivoa. Posebno preduzetnici moraju shvatiti da ukoliko žele da budu u rangu najuspešnijih firmi, moraju razmišljati o primjeni alata uz pomoć kojih se može postići željeni uspjeh.
„Vrlo često kada govorim sa ljudima o svemu ovome, čujem nešto poput: Da, ali mi nismo takvo okruženje; Da, ali kod nas nije takvo tržište. Sve dok budemo imali neki spoljašni lokus kontrole, nećemo ići naprijed. Ne treba izmišljati toplu vodu. Ako jedna IKEA primjenjuje PCM, ako je jedan RENAULT globalno prešao na PCM i napustio sve ostale metodologije, zašto onda mi ne bismo prekopirali tu „toplu vodu“ i počeli da primjenjujemo na naše firme, proizvođače, izvoznike… Ukoliko taj razvijeni svijet to radi, a mi imamo mogućnost da to isto radimo, zašto onda ne bismo to i iskoristili“, poručio je Maksimović.
Dalibor Tanić