Proizvođači odjeće iz devet zemalja Azije, Bliskog Istoka i sjeverne Afrike udružili su snage kako bi od trgovaca ishodili bolje uvjete u ugovorima o nabavi.
Brojni su modni lanci na početku pandemije koronavirusa počeli otkazivati narudžbe, a neki su i kasnili s plaćanjem.
U martu i aprilu prošle godine Arcadia, Gap, Kohl’s i Primark otkazali su ili stopirali narudžbe od tvornica odjeće u Bangladešu u vrijednosti od skoro 3,7 milijardi dolara, pokazali su rezultati lokalnog istraživanja tvornica koje je Reuters dobio na uvid.
Iako su se neki, uključujući Primark, H&M, Inditex i Gap, naknadno obvezali platiti otkazane narudžbe u cijelosti, koalicija PayUp procjenjuje da je nepodmireno ostalo još 18 milijardi dolara od ukupno 40 milijardi dolara narudžbi.
Traže bolje uvjete
Nabavljači su odlučili udružiti snage kako bi spriječili međusobno natjecanje koje modni lanci potiču kako bi ishodili što bolje uvjete.
Trinaest udruženja koja predstavljaju dobavljače odjeće iz Kine, Bangladeša, Mijanmara, Kambodže, Vijetnama, Pakistana, Turske, Maroka i Indonezije definiralo je minimalne uvjete koji planiraju izložiti klijentima.
Uvjeti uključuju rok plaćanja od 90 dana i obustavu prakse pregovora o popustu nakon narudžbe.
Nacrt dokumenta trebao bi biti finaliziran i objavljen krajem aprila a zajednička je inicijativa Mreže zvijezda, koju finansiraju njemačka međunarodna razvojna agencija GIZ i Međunarodna federacija proizvođača odjeće, navodi Reuters.
“Proizvođači su uvidjeli da je njihova ranjivost danas još izraženija i da moraju preuzeti značajniju ulogu u utvrđivanju standarda za nabavne prakse”, navodi se u najavi inicijative, objavljenoj u četvrtak.
Iako dokument neće imati zakonsku snagu, cilj je potaknuti nabavne prakse koje “neće prelaziti granicu zloupotrebe kupovne moći na očiglednu štetu proizvođača koja se može izbjeći”, navodi se u saopćenju.
U kasnijoj fazi proizvođači žele izgraditi instrumente koji bi im jamčili poštivanje uvjeta, uključujući međunarodni mehanizam arbitraže.
Arcadia i Kohl’s nisu odgovorili na molbu Reutersa da komentiraju inicijativu nabavljača.
Modni lanci izgubili su prošle godine 1.200 milijardi dolara prihoda zbog mjera zatvaranja koje su desetkovale potražnju. Iako je dio prihoda nadoknađen internetskom prodajom, mnogi su bili prisiljeni prodavati robu uz velike popuste kako bi se riješili zaliha.
Američki i evropski podaci o trgovinskoj razmjeni pokazuju pad uvoza odjeće od aprila do juna 2020. godine u vrijednosti 16,2 milijarde dolara, pokazala je analiza organizacije Penn State Center for Global Workers’ Rights.
Hina