Prodata najveća kompanija za održavaje aviona na ex-yu prostoru

0

Kompanija Avio Network postat će vlasnik 99,3834 posto beogradske Jat Tehnike, najveće kompanije za održavanje civilnih aviona na prostoru bivše Jugoslavije, prema poslovnoj transakciji koja će biti kompletirana nakon dobijanja svih potrebnih regulatornih odobrenja. Očekuje se da će transakcija biti zaključena u prvom kvartalu 2026. godine.

Kako su za specijalizovani avio-portal Tango Six potvrdili iz Avio Networka, ugovor o kupovini vlasničkog udjela (SPA – Share Purchase Agreement) potpisan je prije nekoliko dana. Završetak transakcije zavisi od saglasnosti nadležnih institucija, uključujući Komisiju za zaštitu konkurencije, kao i ispunjavanja ostalih standardnih uslova.

– Predloženo preuzimanje ima za cilj unapređenje kapaciteta Avio Networka u oblasti održavanja, remonta i tehničke podrške putničkih aviona, kao i proširenje ponude ovih usluga klijentima. Kupovina udjela u Jat Tehnici predstavlja važan korak u jačanju naših kapaciteta i realizaciji dugoročne strategije rasta – izjavila je Marija Dozet, izvršna direktorica Avio Networka.

Avio Network posluje u Beogradu od 2017. godine

Kompanija Avio Network bazirana je na aerodromu Nikola Tesla u Beogradu, a s poslovanjem je započela 2017. godine, fokusirajući se u početku na nišne usluge pranja i čišćenja putničkih aviona.

Kako navodi osnivač kompanije Aleš Luci, plan od samog početka bio je širenje aktivnosti ka segmentu održavanja letjelica. Tokom pandemije započete su pripreme za dobijanje dozvola za vuču i izguravanje aviona, čime je kompanija zakoračila u oblast MRO usluga i zemaljskog opsluživanja.

– Postupak je trajao oko godinu dana i uspješno je završen početkom 2022. godine pred srpskim civilnim vazduhoplovnim vlastima. Paralelno smo u 2021. godini započeli pripreme za otvaranje linijske stanice za održavanje aviona, što je zahtijevalo značajna ulaganja u opremu i kadrove – kaže Luci.

Sredinom 2022. godine Avio Network uspješno otvara Part 145 linijsku stanicu, uz posjedovanje svih potrebnih licenci nadležnih vazduhoplovnih vlasti Srbije i Evropske unije. Među prvim klijentima nalaze se Air Serbia, ali i kompanije LEAV, DAT, EasyJet, Lumiwings i San Marino.

Širok spektar tipova aviona i planovi širenja

Tokom 2023. godine kompanija dobija i sopstvene nacionalne certifikate. Na aktuelnoj Avio Network capability listi za linijsko održavanje nalaze se:

  • ATR (42-400/500, 72-212A – PW120)
  • Airbus (A319/A320/A321 – V2500/CFM56, A330-200/300 – RR Trent 700)
  • Embraer (ERJ 190-100/200 – GE CF34)

U narednom periodu planirana su dodatna ulaganja u obuku kadra i nabavku alata za Boeing letjelice, čime bi se dodatno proširio obim usluga.

Kompanija ima 90 zaposlenih

Avio Network trenutno zapošljava oko 90 radnika, uključujući avio-mehaničare, inženjere, planere održavanja i administrativno osoblje.

– Prije dvije godine započeli smo i interne obuke. U prvom ciklusu obučeno je 30 avio-mehaničara kroz modularne kurseve za B1 i B2 licence, za različite tipove aviona – navodi Luci.

Kratka historija Jat Tehnike

Jat Tehnika privatizovana je u novembru 2019. godine, kada je država Srbija prodala 99,3834 posto udjela konzorcijumu Avia Prime iz Praga. U privatizaciji je učestvovala i švajcarska kompanija SR Technics, koja je u Beogradu prisutna od 2015. godine kroz back-office operacije.

U tom periodu Avia Prime je bio vlasnik dva MRO centra – poljskog Linetecha i slovenačke Adria Tehnike. Većinski vlasnik Avia Primea (72 posto) od 2017. godine je češki fond Hartenberg Holding, koji je prošle godine prodao Adria Tehniku kompaniji EasyJet.