MasterIndex: U BIH kontinuirano raste broj korisnika online plaćanja, a njihovo povjerenje u online kupovinu ostaje stabilno

0

MasterIndex, tradicionalno istraživanje kompanije Mastercard o finansijskim navikama i potrebama aktivnih korisnika kartica u Bosni i Hercegovini, potvrdilo je da su online plaćanja postala sastavni dio finansijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima kontinuiran trend rasta.

MasterIndex podaci pokazali su da čak 72% ispitanika koristi online plaćanja, što je porast od 3% u odnosu na rezultate istraživanja objavljene u prvoj godini pandemije i 30% u poređenju sa godinom prije početka pandemije. Studija je još pokazala da su prvi izbor korisnika i dalje domaće online prodavnice (36%), te da je povjerenje u bezbjednost online kupovine ostalo isto u odnosu na prethodnu godinu i iznosi 49%, a da nepovjerenje pada.

Od 72% ispitanika koji online plaćanja koriste redovno, 11% njih plaća online barem jednom sedmično, dok 36% koristi online plaćanja na mjesečnom nivou, a 52% njih jednom ili nekoliko puta godišnje.

Da preferirani načini kupovine i plaćanja sve više prelaze u online okruženje, govori i podatak da više od četvrtine ispitanika (26%) mjesečne račune plaća putem interneta. Garderobu i obuću kupuje njih 42%, sportsku opremu 25%, potrepštine za kuću 24% i namirnice (19%) ispitanika. Online prodavnice građani sve više posjećuju i za kupovinu elektronskih uređaja (24%), ali i za kupovinu kozmetike i tretmana za uljepšavanje (17%).

MasterIndex istraživanje u BiH pokazalo je da 49% korisnika online kupovine generalno koristi kartice, bilo da su u pitanju debitne, kreditne ili internet/prepaid kartice. Keš koristi 56% korisnika, dok 28% ispitanika koristi e-banking, odnosno m-banking aplikacije kao opciju za plaćanje robe i usluga poručenih na internetu.

Kada je u pitanju online plaćanje sa sačuvanom karticom kod trgovca ili drugim riječima korištenje  credentials on file rješenja, plaćanje računa za komunalije prednjači vezano za korištenje ove opcije (28%), slijedi plaćanje na stranicama supermarketa (17%) i plaćanje usluga naručivanja i dostave hrane (15%).

„Navike korisnika su se evidentno promijenile, dobrim dijelom zbog pandemije, ali prije svega zbog naprednih tehnoloških rješenja u oblasti bezgotovinskog plaćanja i internet trgovine koja su građanima dala veću slobodu izbora i bolje korisničko iskustvo pri kupovini i plaćaju. Imajući u vidu podatak da su građani BiH dominantno opredijeljeni za online kupovinu kod domaćih trgovaca i da poverenje u online plaćanja raste iz godine u godinu, online poslovanje jeste razvojna prilika za trgovce svih veličina, a posebno male i srednje preduzetnike da povećaju obim svog poslovanja. U ovom prepoznajemo i potencijal za ukupan ekonomski rast domaćeg online tržišta, zbog čega ulaganje u edukaciju i stimulaciju trgovaca i korisnika treba biti zadatak svih nas tržišnih činilaca“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard. 

Kako je primjetan rast povjerenja u online plaćanja, važno je i ponoviti uobičajene savjete korisnicima da online plaćanjima uvijek pristupaju na isti način kao što to rade sa standardnim kartičnim plaćanjima, to znači da nikome, nikad ne otkrivaju broj kartice, PIN i CVC2 kodove i da ne dijele ove podatke putem poruka, elektronske pošte ili društvenih mreža. Kao i da provjere da li web stranica trgovca ima simbol katanca i https:// oznaku koji garantuju sigurnu enkripciju podataka. Također, korisnicima se savjetuje da potraže Mastercard® SecureCode™ ili Mastercard Identity Check simbole na stranici trgovca, kao potvrdu garancije da se njihovi podaci razmjenjuju samo sa finansijskom institucijom koja prihvata plaćanje, a ne sa trgovcem.

Sve češće u primjeni je i dodatni vid sigurnosti, Mastercard rješenje bazirano na EMV 3DS standardima, odnosno metodi tzv. biometrijske autentifikacije koji klijentima omogućava pouzdano prepoznavanje krajnjeg korisnika kartice pri potvrdi online plaćanja.