Beskontaktno plaćanje kao bezbjedniji način plaćanja u trenutnoj situaciji uzrokovanoj pandemijom postaje sve zastupljenije i u Bosni i Hercegovini. Beskontaktna tehnologija predstavlja integralni dio plaćanja kako platnim karticama, tako i nosivim uređajima i digitalnim novčanicima poput Apple Pay.
Tokom 2020. godine, potrošači su se, tragajući za bezbjednijim opcijama nabavke neophodnih proizvoda, u još većoj mjeri okrenuli beskontaktnoj tehnologiji, a istraživanje koje je nedavno sprovela kompanija Visa pokazuje da skoro četvrtina građana u zemljama regiona smatra ovu metodu sigurnijom u poređenju sa drugim opcijama plaćanja. Ipak, određene kategorije potrošača i dalje zaziru od upotrebe inovativnih načina plaćanja.
Stoga Visa, svjetski lider u digitalnim plaćanjima, predstavlja pet najčešćih mitova o beskontaktnim transakcijama, kako bi demistifikovala način funkcionisanja tehnologije koja leži u osnovi ovih plaćanja i podigla svijest javnosti o njihovoj bezbjednosti.
Mit 1: Prevaranti mogu da upotrijebe specijalni čitač i u prolazu ukradu osjetljive informacije sa kartice.
Beskontaktne kartice ne mogu da odaju CVV kod postavljen na poleđini kartice ili sigurnosni kod, te ne postoji bojazan od krađe osjetljivih podataka na ovaj način. Dodatno, krađa podataka sa beskontaktne kartice ne predstavlja realnu prijetnju budući da postoje višestruki slojevi zaštite, a do sada nije zabilježen nijedan značajan slučaj preuzimanja osjetljivih informacija na ovaj način.
Mit 2: U slučaju gubitka ili krađe beskontaktne kartice, ona može neovlašteno da se koristi.
Izgubljena ili ukradena beskontaktna kartica ne može neovlašteno da se koristi, budući da se svaka transakcija nadgleda u realnom vremenu upravo radi identifikovanja sumnjivih ili neuobičajenih plaćanja i sprečavanja potencijalnih zloupotreba. Većina banaka omogućava i aktiviranje SMS notifikacija koje vas obavještavaju o ishodu svake realizovane transakcije što predstavlja jedan od najjednostavijih i najbržih načina da pratite potrošnju. Ukoliko uočite sumnjivu transakciju, neophodno je odmah pozvati banku izadavaoca kartice i prijaviti slučaj.
Mit 3: Lični podaci mogu biti ukradeni prilikom beskontaktne transakcije.
Lični podaci korisnika se ne čuvaju na beskontaktnim karticama. Beskontaktni čip obično sadrži manje informacija u poređenju sa onim koje su odštampane na samoj kartici. Pored toga, ključne informacije i podaci kao što su ime korisnika i CVV kod ne dijele se prilikom beskontaktne transakcije. Dodatno, ove kartice imaju nekoliko nivoa zaštite, uključujući i EMV sigurnosni čip, poput kontaktnih, kao i jedinstvenu enkripciju, te je zloupotreba gotovo nemoguća. U zemljama u kojima se beskontaktna plaćanja redovito koriste, stope zloupotreba na prodajnim mjestima su na rekordno niskom nivou.
Mit 4: Ukoliko prođem pored POS terminala koji podržava beskontaktno plaćanje, novac sa mog računa može biti skinut.
Novac ne može biti skinut sa kartice pukim prolaskom pored POS terminala koji podržava beskontaktno plaćanje. Da bi se izvršilo plaćanje, kartica mora biti veoma blizu uređaja za učitavanje – manje od četiri centimetra i u ispravnom položaju za prenos informacija sa kartice. Dodatno, prije izvršenja transakcije, potrebno je da prodavac unese iznos. Ako se podaci i preuzmu na ovaj način, mala je vjerovatnoća da će se izvršiti prevara bez dodatnih informacija potrebnih za provjeru kupovine. To uključuje trocifreni kod sa pozadine kartice za internet kupovinu ili jednokratno korišćenje koda koji generiše sam čip na prodajnom mjestu.
Mit 5: Ako posjedujem dvije beskontaktne kartice, kupovina može biti naplaćena više puta.
Ukoliko potrošač posjeduje dvije beskontaktne kartice, kupovina ne može biti naplaćena više puta. Čitači kartica dizajnirani su tako da komunikaciju vrše sa jednom karticom i obavljaju samo jednu transakciju u datom trenutku. Zajedno sa partnerima iz platne industrije, Visa neprestano radi na unaprijeđenju sigurnosti beskontaktne tehnologije i infrastrukture neophodne za prihvatanje beskontaktnih platnih rješenja.
Iskustvo beskontaktnog plaćanja je važno kako za trgovce jer donosi uštede na polju upravljanja gotovim novcem, tako i za potrošače u momentu kada svaki suvišan kontakt može predstavljati rizik po zdravlje. Kompanija Visa, lider u razvijanju inovativnih i besplatnih programa finansijske pismenosti, planira da i u budućnosti radi na informisanju korisnika o sigurnosti i prednostima digitalnih plaćanja.