Izgradnja tunela “Hranjen” predstavlja jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u Bosni i Hercegovini, s ciljem povezivanja Sarajeva i Goražda modernom cestom i značajnog skraćenja putovanja između ova dva grada.
Ovaj projekat već godinama izaziva pažnju javnosti zbog svoje složenosti, izazova i višestrukih prekida u realizaciji.
Premijer Bosansko-podrinjskog kantona Edin Ćulov nedavno je obišao gradilište tunela “Hranjen” te “izrazio zadovoljstvo dinamikom radova”, naročito na južnoj strani tunela, gdje je trenutno angažovano oko 70 radnika.
Do sada je, sa te strane, iskopano blizu 3.000 metara tunela, što, prema njegovim riječima, premašuje očekivanja i “uljeva optimizam da će tunel biti završen u planiranom roku a to je do mjeseca marta 2027. godine”.
Radovi, kako je rekao tom prilikom, teku čak i brže od očekivanog, “a ono što posebno raduje jeste da trenutno nema većih tehničkih problema prilikom iskopavanja”.
Ipak, među građanima Goražda i šire javnosti sve je prisutniji osjećaj skepticizma – nakon višegodišnjih odgađanja i neispunjenih rokova, teško je ponovo povjerovati da će ovaj put obećanja biti ispunjena na vrijeme.
Do sada je probijeno oko 65 posto ukupne dužine tunela, iako je prvi ugovor potpisan prije sedam godina.
Povratak na početak – kada je sve počelo
Podsjetimo, ugovor o izgradnji tunela “Hranjen” potpisan je još 2018. godine. Vrijednost radova povjerenih preduzeću “Euro-Asfalt” iznosila je gotovo 82 miliona KM, od čega je 70 miliona osigurano iz dobiti BH Telecoma.
Radovi su počeli u martu 2019. godine, s planiranim rokom završetka od 36 mjeseci. Tada je najavljeno da će nova cesta Goražde – Sarajevo smanjiti udaljenost između dva grada sa 95,6 na 56 kilometara, a vrijeme putovanja skratiti s oko sat i po na samo 45 minuta.
Do kraja 2019. godine radnici su napredovali planiranom dinamikom – iz pravca Goražda izgrađeno je oko 200 metara glavne tunelske cijevi, a sa sjeverne strane kod Hrenovice oko 130 metara. Međutim, već u avgustu 2021. godine radovi su iznenada prekinuti.
Prekid i finansijski problemi
Tada je javnost ostala zatečena informacijom da je potrošen gotovo cjelokupan iznos novca, dok je tek trećina radova bila završena. Prema podacima JP Autoceste FBiH, do tog trenutka probijeno je svega 37 posto trase tunela.
Izvođač radova “Euro-Asfalt” zatražio je dodatna sredstva, uz objašnjenje da su se pojavili nepredviđeni troškovi. U međuvremenu su institucije najavile provjere odgovornosti i detaljne revizije projekta.
Nastavak radova i novi ugovor
Godinu dana kasnije, u ljeto 2022., potpisan je novi ugovor o nastavku radova, ponovo s kompanijom “Euro-Asfalt”. Vrijednost ugovora iznosila je 33,6 miliona KM bez PDV-a (oko 40 miliona KM s PDV-om), a sredstva su osigurana iz budžeta Vlade FBiH. Tada je rok izgradnje postavljen na 12 mjeseci.
Tadašnji direktor JP Autoceste FBiH, Elmedin Voloder, najavio je i dodatne investicije za završetak tunela, pristupnih cesta i cjelokupne prateće infrastrukture. Iako je projekat od tada formalno nastavljen, završetak radova se više puta prolongirao.
Trenutno stanje i nove mogućnosti
Tokom 2023. godine zabilježen je još jedan zanimljiv razvoj – u tunelu su pronađene podzemne vode, za koje se razmatra mogućnost korištenja za vodosnabdijevanje Goražda.
Vlada BPK Goražde već je izradila idejno rješenje i studiju ekonomske opravdanosti, a trenutno je u izradi glavni projekat za dovođenje vode kroz tunel “Hranjen”.
Oprezni optimizam
Iako je tunel “Hranjen” tokom godina postao simbol i nade i razočaranja, posljednji napredak i riječi premijera Ćulova bude oprezni optimizam. Ako se trenutna dinamika održi, a problemi iz prošlosti zaista ostanu iza projekta, Bosna i Hercegovina bi napokon mogla dobiti saobraćajnicu koja će značajno olakšati život građanima Goražda i cijele regije.
Tunel “Hranjen” nije samo infrastrukturni projekat – on je i test sposobnosti institucija da dovedu dugoročne, skupe i kompleksne projekte do kraja u korist građana.
Preuzimanje teksta dozvoljeno uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka originalnom tekstu na BiznisInfo.ba