Jedan od ključnih dijelova poslovnog uspjeha je kvalitetan networking. Istraživanje sa Harvarda pokazalo je da 85 posto profesionalnog uspjeha zavisi od ljudskih vještina pojedinca.
Iako je sigurno lakše razviti dobre veze ako ste već poznati u svojoj branši ili lokalnoj zajednici, razvijanje dobrih poslovnih veza za startape i nove mlade preduzetnike zna biti jako veliki problem.
Iako ljudi često misle da je networking okupljanje na kojem se posjetioci na silu smiju tuđim šalama, ulaguju ključnim ljudima, te prodaju svoje usluge, dušu i obraz, to u pravilu uopšte ne mora biti tako.
Networking bi zapravo trebalo da bude druženje sa drugim ambicioznim i društvenim preduzetnicima u kojem pravim ljudima možete predstaviti projekte na kojima radite. Ljudska strast je zarazna i privlačna, a dobar pitch pravoj osobi može vam obezbijediti ključne poslovne saradnje, prijateljstva ili investicije, piše Poslovni puls.
# Nemoj samo uzimati, ponudi nešto
Networking ne smije biti jednostran. Ako želite pomoć drugih ljudi i kvalitetnu saradnju, morate nešto i ponuditi. Jako rijetko ćete naići na nekoga ko će saslušati vašu priču i bez da vidi nekakav svoj interes u svemu pokušati da vam pomogne sa vašim projektom.
Ako krenete u networking sa idejom kako i jedna i druga strana imaju nekakve koristi ili još bolje kako vi možete nekome pomoći, vjerovatnije je da će vas druga strana aktivno saslušati i komentarisati vaš prijedlog, pa na kraju i pokušati da nađe zajedničko rješenje.
Moguće je i da se sada mučite sa nekim dijelom vašeg projekta za koji baš vaš sagovornik jako dobro poznaje nekog stručnjaka, pa ako pomognete vi njemu, možda će i on vama.
# Ne plaši se da tražiš ono što ti treba
Nekada stvarno zna biti teško pitati nekoga za pomoć i naći ćete se u situaciji da pokušavate sugerisati vašem sagovorniku kako da vam pomogne i nadate se da će pročitati vaše misli.
No, da bi dobili šta želite, morate to i tražiti. Takav pristup svidjet će se i vašem sagovorniku jer neće morati pogađati šta želite i vaš odnos će biti otvoreniji i iskreniji.
Najteži dio je traženje novca i investicija. Često ljudi kada traže investicije stidljivo pitaju: “Ako biste možda htjeli da učestvujete…” ili “Ako ste zainteresovani za saradnju…”.
To je pogrešan pristup. Ako pristupite direktno i samouvjereno i kažete – treba mi toliko i toliko novaca od vas da napravim to i to, a zauzvrat vi dobijate to i to, investitor će sigurno biti zainteresovaniji.
# Izađite iz kancelarije
Iako zvuči logično, valja napomenuti da je za razvijanje snažnih poslovnih veza važno izaći iz kancelarije. Sigurno ste čuli nekad od kolega i poznanika da su najbolje poslovne kontakte uspostavili na pivu ispred kluba u 2 sata iza ponoći.
Poslati nekome mejl za koga mislite da vam može pomoći je lako, ali neko ko dnevno primi i po 20 mejlova, neće puno pažnje posvetiti vašem u kojem tražite od njega da nešto za vas napravi.
Zato izađite iz kancelarije, “minglajte” i stvarajte snažne poslovne veze u svim aspektima vašeg života.