Je li ugrožena dominacija Airbusa i Boeinga? Novi ‘igrač’ upravo je sklopio posao od 10 milijardi dolara

0

Evropski Airbus i američki Boeing decenijama dominiraju na globalnom tržištu aviona za komercijalnu upotrebu. No, sada dobijaju ozbiljnog rivala, i to iz Kine.

Kompanija “China Eastern Airlines” saopštila je u četvrtak da će kupiti 100 aviona C919 u ugovoru vrijednom 10 milijardi dolara po kataloškim cijenama, što bi bila najveća narudžba ikada za taj avion koji je proizvela također kineska firma Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).

Državni prijevoznik rekao je da je dobio “značajan popust” za posao i da će se avioni isporučivati u serijama od 2024. do 2031. godine. Cijena C919 je 99 miliona dolara, ali se avioni mogu prodavati uz popuste do 50 posto, posebno za nove modele.

Dogovor je uslijedio pet mjeseci nakon što je kineski putnički avion, koji je razvio državni gigant COMAC kako bi konkurirao Airbusovim A320neo i Boeingovim 737 MAX mlaznjacima, obavio svoj prvi let u maju pod logom kompanije China Eastern.

Prevoznik u državnom vlasništvu sa sjedištem u Šangaju prvi je korisnik C919 i kupio je pet aviona, od kojih su tri isporučena. Očekuje se da će druga dva biti isporučena kasnije ove godine.

Boeing još uvijek čeka nastavak isporuka svog najprodavanijeg 737 MAX modela kineskim zračnim prevoznicima više od četiri godine nakon što su isporuke zaustavljene nakon dvije smrtonosne nesreće. Firma je gotovo isključena iz novih narudžbi kineskih prevoznika od 2017. zbog rastućih političkih i trgovinskih napetosti između Pekinga i Washingtona.

Li Hanming, nezavisni analitičar zrakoplovne industrije, rekao je da je dogovor proizašao iz prethodnog pisma namjera.

– COMAC je do sada napravio dobar početak u isporuci C919. Zatim će proizvođač aviona tješnje sarađivati s firmom China Eastern kako bi drugim potencijalnim korisnicima pokazao pouzdanost i performanse C919 – kazao je Li.

China Eastern je rekao da će dodatni avioni povećati njegovu flotu u vrijeme kada se zračni promet snažno oporavlja nakon tri godine ograničenja zbog pandemije i budući da prijevoznik mora povući velik broj svojih uskotrupnih aviona zbog njihove starosti.

China Eastern će dobiti isporuku od pet aviona 2024. godine, dok će deset biti isporučeno svake godine od 2025. do 2027. Od 2028. do 2030. isporučivat će se 15 C919 svake godine, a zadnjih 20 mlažnjaka bit će isporučeno 2031. godine.

Prošle sedmice je GallopAir, novi prijevoznik sa sjedištem u Brunejima, rekao da je potpisao pismo namjere za kupovinu 30 aviona iz Kine, ukupne vrijednosti 2 milijarde dolara. Ugovor uključuje 15 narudžbi COMAC-ovih aviona ARJ21 i 15 C919.