Jagma za SUV modelima “sahranila” limuzine i karavane

0

Limuzinski VW Passat, Ford Mondeo i Renault Talisman se više ne proizvode u Evropi, a Citroen je dizajnirao novi C5 X u krosover stilu.

Klasične limuzinske verzije automobila sve su rijeđe u ponudi proizvođača automobila u Evropi, a prodaja limuzina i karavana već godinama opada.

Neki proizvođači su potpuno odustali od klasičnih limuzina D segmenta. Volkswagen je prestao da pravi jedan od svojih najuspješnijih modela u istoriji – Passat, doduše samo u obliku limuzine, dok se karavan Variant i dalje prodaje (praviće se i u sledećoj generaciji).

Renault je prošle godine prestao da proizvodi svoj model D segmenta, Talisman, dok je Ford prestao da izrađuje Mondeo u Evropi poslije 30 godina.

Još 2016. godine Honda je povukla svoju limuzinu Accord sa evropskog tržišta. Citroen je svoju bivšu limuzinu C5 zamijenio mješavinom karavana i SUV-a, koju je nazvao C5 X.

Još 2015. godine u Evropi je registrovano 1.009.420 novih vozila D segmenta, dok je u 2021. godini prodato svega 603.339 automobila ove klase, uz učešće od 6 odsto u ukupnoj prodaji novih putničkih automobila, piše Večernji.

Većih automobila u višoj srednjoj klasi ima još manje, a njihovo učešće u prodaji je manje od 2 odsto, dok je učešće najvećih limuzina visoke klase manje od 0,5 odsto.

Zbog slabije konkurencije na tržištu, prodaja, odnosno udeio u prodaji, raste kod limuzina koje ostaju u ponudi, prije svega njemačkih premijum proizvođača.

Limuzine su i dalje daleko najpopularnije u Kini, gdje čine skoro polovinu ukupnog tržišta. Međutim, i oni koji su ostali sve teže se nose sa SUV modelima. Ovi automobili su jednostavno toliko popularni i u uzlaznom trendu prodaje, da “kradu” kupce iz svih segmenata tržišta.

Primjera radi, prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), u Evropi je 2015. godine registrovano 2.457.688 novih SUV automobila svih klasa, dok je 2021. registrovano čak 4.453.236 novih SUV vozila (čak 46% udela u prodaji putničkih vozila).

Varijante limuzina u kompakt klasi su sve rijeđe na tržištu. Dok je prije 10 godina skoro svaki kompaktni automobil imao limuzinsku verziju, danas su mnogo rijeđe.

Sjetimo se limuzinske verzije Opel Astre, svojevrsne limuzinske verzije VW Golfa koja se zvala Jetta ili limuzinske verzije Ford Focusa.

Limuzinske verzije su bile u ponudi i u B segmentu, pa je postojala (doduše, ne na svim tržištima), na primjer, limuzina VW Polo i Renault Clio (Thalia).

Danas su karoserije limuzina izuzetno rijetke u ovom segmentu na evropskom tržištu, na primjer, Dacia proizvodi Logan, ali ga ne nudi na svim tržištima.

Međutim, u kompakt klasi danas su izuzeci koji potvrđuju pravilo Mazda 3 limuzina ili Toyota Corolla, za razliku od nekada kada su limuzine kompaktne klase činile ozbiljan deo prodajnog kolača.

Honda Civic se, sa druge strane, nudi samo u polulimuzinskoj verziji. Ali, u kompaktnoj klasi, karavani su i dalje prisutni u većoj meri.

Karavani su generalno najpopularniji u Evropi, ali njihova prodaja stalno opada. Naravno, i na račun SUV modela. U 2019. širom sveta je prodato 2,35 miliona karavana, dok je 2021. registrovano samo 1,6 miliona.

Karavani su i dalje traženi u Evropi. Sa nešto više od milion prodatih jedinica u Evropi 2021. godine, karavani su činili 8,3 odsto ukupne prodaje putničkih automobila, a to je čak 64 odsto globalne prodaje karavana (ukupno 1,6 miliona).

Karavane su sa tržišta SAD i Kanade pre 20-ak godina potisnuli minivanovi, dok na Dalekom istoku takvi dizajni karoserija nikada nisu bili popularni, a još manje su popularni u Latinskoj Americi.

U Kini, koja je pravo tržište limuzina, karavani čine potpuno zanemarljiv deo, s obzirom na to da je u toj zemlji 2021. registrovano čak 25,548 miliona novih vozila, a samo 107.000 karavana, uz rast od 34 odsto.

Međutim, kinesko tržište je veliki potencijal i ako tamo postanu traženi karavani, vrlo brzo može doći do značajnog povećanja njihove proizvodnje.