Autoceste FBiH su se oglasile povodom navoda iz revizorskog izvještaja, gdje se ističe da su bez razloga povećane cijene dionica autoputa za pola milijarde KM.
U saopćenju tvrde da nisu saglasni sa navodima Ureda za reviziju, dok za sumnjivo povećanje ugovora kažu da je to rezultat objektivnih i opravdanih razloga.
– Uvažavajući revizorsko mišljenje i smatrajući ga važnim za unapređenje našeg rada, ističemo da je neutemeljena većina stavki iz izvještaja, jer su svi argumenti i dokazi o finansijskim izvještajima preduzeća, kao i usklađenosti poslovanja sa zakonskim propisima, prezentirani Uredu za reviziju tokom trajanja revizije. U cilju transparentnosti, kontinuiranog unapređenja poslovanja i odgovornog upravljanja, te u najboljem interesu preduzeća, obavezni smo javnosti pojasniti nekoliko najvažnijih stavki revizorskog mišljenja – navode iz JP Autoceste FBiH.
Produženi rokovi izgradnje
– Bez pojašnjenja stvarnih uzroka, revizori su naveli da nije u skladu sa zakonskim propisima mijenjanje ugovora za izgradnju i nadzor dionica autoputa u dijelu povećanja vrijednosti investicija i prolongiranja rokova izgradnje. To je, kako navode, rezultiralo povećanjem na četiri dionice u iznosu od 255.530.360 EUR, uz dodatne kamate od 11.572.271 KM po reprogramiranim kreditnim obavezama.
Tačno je da je došlo do produženja rokova izgradnje i povećanja ugovorene vrijednosti, ali iz objektivnih i opravdanih razloga koji u izvještaju nisu navedeni. Riječ je o promjeni uslova na terenu, neriješenim imovinsko-pravnim odnosima (državna imovina/perspektivna vojna imovina), zakonskoj primjeni klizne skale (inflacija, cijene materijala) i nedovoljno definisanim elementima projektne dokumentacije – saopćili su iz JP Autoceste FBiH.
Uprava JP Autoceste FBiH je donijela odluke o prihvatanju dodatnih troškova i produženju rokova, uz obrazloženje i svu potrebnu dokumentaciju, kako bi se izbjegla veća šteta za projekat i preduzeće.
Nisu prekršeni zakoni
Revizorski izvještaj ne potvrđuje nesavjesno postupanje ili kršenje zakonskih i podzakonskih odredbi, niti nepoštivanje propisanih procedura i uslova FIDIC ugovora. Svako produženje roka i povećanje ugovorene vrijednosti odobreno je od odgovornih osoba u lancu.
– Način odobravanja striktno je propisan procedurama JP Autoceste FBiH, kao i potpisanim ugovorima s izvođačima, inžinjerima-nadzornim organima i tehničkom asistencijom (FIDIC žuti ili crveni model).
Što se tiče obračuna kamata na kredite koje JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar plaća prema FMF-u, naglašavamo da nismo imali utjecaja jer je Ured za reviziju tražio i preporučio takvo postupanje.
Stoga smatramo da je kvalifikacija o nesavjesnom poslovanju netačna i da se ne radi o nesavjesnom postupanju – navodi se u saopćenju.
Zapošljavanja bez konkursa
Revizori su također naveli da kreditna sredstva nisu povučena u skladu s Planom poslovanja te da je zbog nepovučenih sredstava obračunata taksa u iznosu od 442.115 KM za ugovor s EBRD-om.
JP Autoceste FBiH tvrdi da nijedan projekt ne može realizirati bez angažmana svih učesnika u ratifikaciji kreditnih sporazuma, eksproprijaciji (koja je usporena zbog tumačenja propisa o državnoj/vojnoj imovini) i prevazilaženju administrativnih barijera, a vrlo mali dio problema je neaktivnost preduzeća.
JP Autoceste FBiH nije saglasno sa navodima revizorskog izvještaja o zapošljavanju 30 radnika bez javnog oglasa.
– Tačno je da je JP Autoceste zasnovalo radni odnos za 30 zaposlenika u skladu s Uredbom o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru FBiH, koju je donijela Vlada Federacije BiH. Uredba jasno propisuje da se izuzetno od obaveze raspisivanja javnog oglasa može izvršiti prijem u radni odnos u određenim slučajevima, uključujući angažman na određeno vrijeme iz opravdanih razloga ili u hitnim okolnostima – navode iz preduzeća.
U Izvještaju revizora navedeno je da dionice autoceste na Koridoru Vc Počitelj – Zvirovići lot 1 (152.247.059 KM) i lot 2 (70.263.845 KM), koje su puštene u saobraćaj u septembru 2024., nisu knjigovodstveno aktivirane, iako se ostvaruju ekonomske koristi, što nije u skladu s MRS 16 – Nekretnine, postrojenja i oprema.
Predložit će mjere
– Na datum bilansa dionice su iskazane kao materijalna imovina u pripremi, što je dovelo do precjenjivanja nekretnina, postrojenja i opreme i podcjenjivanja građevinskih objekata za najmanje 222.510.904 KM.
Izgradnja prometne infrastrukture realizira se kroz višegodišnje ugovore u koje su uključeni Izvođač, Investitor i Nadzor. U trenutku završetka projekta i dobijanja uporabne dozvole (29.08.2024.) izvođači su dostavili privremene situacije koje nisu uključivale sve troškove, a neki troškovi mogu naknadno biti osporeni ili odobreni.
Privremeni obračun amortizacije primjenjujemo od 2014. godine i nije bilo primjedbi od strane revizije. Kvalifikacija da je imovina precijenjena i troškovi podcijenjeni je netačna jer smo izvršili privremeni obračun amortizacije na najbolji mogući način – navode iz JP Autoceste FBiH.
Uprava JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar će u roku od 60 dana predložiti mjere i rješenja za neusklađenosti istaknute u revizorskom izvještaju.