Investitori koji kupe “Ledo” i “Frikom” steći će regionalnu kontrolu tržišta

0

Investitori koji kupe kompanije “Ledo” i “Frikom”, koje posluju u sastavu hrvatske Fortenova grupe, steći će kontrolu nad cijelim tržištem regiona, procjenjuje Drago Munjiza, osnivač i menadžer konsultantske kompanije „Jakov Viktor“ u Zagrebu.

– Te kompanije su “zlatna koka” bivšeg koncerna Agrokor, a grupa koja prozvodi smrznute proizvode i grupa za proizvodnju pića kontroliše preko 500.000 “frižidera” u regionu ex Jugoslavije. Zato, onaj ko kupi te dvije kompanije, on kontroliše cijelo tržište li barem pola, ako kupi samo grupu Smrznuto – kaže Munjiza.

Očekuje da će kupac biti investicioni fond sa Zapada u saradnji sa najvećim multinacionalkama koje su i prije pokazivale interesovanje za te kompanije.

Fortenova grupa, nasljednik koncerna Agrokor, oglasila je početkom novembra prodaju fabrika smrznutog programa i sladoleda Ledo u Hrvatskoj Ledo Čitluk u BiH i Frikoma u Srbiji, podsjeća Tanjug.

Prema procjenama Munjize, cijena ovih kompanija mogla bi da dostigne 10 do 12 puta EBTIDA marže (dobit prije poreza, kamata deprecijacije i amortizacije), a novac će vjerovatno iti upotrebljen za restrukturiranje finansijske pozicije grupe, koja je, po njemu, sada potcjenjena.

– Ja lično bih volio da vidim kupce iz regiona, jake hrvatske, srpske i slovenačke kompanije kao što su, na primer, Podravka ili Polimark – kaže Munjiza za Magazin Biznis.

Takođe predviđa da će u budućnosti biti prodavane i ostale jake kompanije iz sastava Fortenove.

– Kompanije će se prodavati “u paketu”, kao što se prodaje i Ledo grupa. Očekujem prodaju Jamnica grupe posle Ledo grupe, a nakon toga i maloprodajnih lanaca. Alternativa je da vlasnici odluče da ojačaju i maloprodaju i da Fortenova postane de facto maloprodajna grupa koja se širi u regiji. Ne vjerujem da je sada ikome jasno koji će od ta dva puta na kraju izabrati – dodaje Munjiza.

Smatra da je Mercator jedna od najboljih kompanija unutar Fortenova okruženja, te da je za očekivati da će biti meta konkurencije i potencijalnih investitora.

– Vjerujem da vlasnici imaju dilemu oko dvije strategije koje sam već opisao – zaključio je Munjiza.