Nastavljajući graditi postignuto u prethodnoj deceniji djelovanja, Nestlé je najavio kako će prepoloviti svoje emisije stakleničkih plinova do 2030. godine, a do 2050. će postići nultu stopu, sve to uz istovremeni rast poslovanja. Kao najveća svjetska kompanija za proizvodnju hrane i pića, Nestlé već sada poduzima značajne korake kako bi ostvario zadate ciljeve. O tom izazovu, koji uspješno savladavaju kroz cirkularni model poslovanja, razgovarali smo sa Milanom Dukićem, direktorom prodaje Nestlé Adriatic u BiH.
Gospodine Dukiću, s obzirom da kompanija Nestlé ima veoma jasan cilj, a to je kretanje prema nultoj stopi emisija stakleničkih plinova, da li nam možete pojasniti šta tačno podrazumijeva Zero Net Roadmap?
Klimatske promjene jedan su od najvećih izazova društva, a rješavanje tog izazova zahtjeva brzo djelovanje svih pojedinaca, ali i kompanija. Nestlé, kao najveća prehrambena kompanija, ima jasan plan, koji vrlo uspješno sprovodi. Kontinuirano unapređujemo sve povezane procese proizvodnje i plasmana naših proizvoda, kako bismo dosegli svoj glavni cilj, a to je nulta emisija stakleničkih plinova do 2050. godine. Naš globalni cilj je da do 2025. godine 100% ambalaže bude moguće reciklirati ili ponovo upotrijebiti, te da koristimo samo obnovljive izvore električne energije. Nastojat ćemo neprekidno smanjivati uticaj naših sastojaka i recepata na okoliš i istraživati metode transparentne komunikacije o tim uticajima. Sarađujući s potrošačima možemo ostvariti naše obećanje u vezi s nultom neto stopom. Do 2030. godine naš plan je smanjenje štetnih emisija za čak 50% (46 miliona tona CO2). To je sveobuhvatan proces, koji započinje održivim načinom odabira sastojaka svih proizvoda, kroz saradnju sa poljoprivrednicima, dobavljačima i lokalnim zajednicama. Održivost u ovom smislu podrazumijeva brigu o ekosistemima iz kojih potiču namirnice, kao i rad na smanjenju emisije ugljen dioksida. Važan dio našeg djelovanja je evolucija pakiranja naših proizvoda, kroz investicije u inovacije ambalaže, kao i nove poslovne modele koji smanjuju otpad koji se stvara. Upravo zbog toga globalna misija Zero Net Roadmap predstavlja samu srž našeg poslovanja koja je potvrđena i od Science Based Targets (SBT).
Šta ste postigli do sada na tom putu ka nultoj stopi emisija stakleničkih plinova?
Implementacija cirkularnog modela poslovanja u segmentima pakovanja, logistike, proizvodnje, kao i upravljanja otpadom i viškom hrane, dala nam je šansu da napravimo konkretne korake ka postizanju zdravije budućnosti. Jedan od koraka koji smo već poduzeli je inovacija u pakovanju. Naš poznati brend Smarties uveo je već novu papirnu ambalažu čijom ćemo reciklažom smanjiti produkciju za oko 250 miliona plastičnih pakovanja u svijetu. O našoj posvećenosti ovom cilju svjedoči i Nestlé Institut za nauku o ambalaži, prvi takve vrste u prehrambenoj industriji. Zahvaljujući radu Instituta možemo ubrzati naše napore da na tržište izbacimo funkcionalna, sigurna i ekološki prihvatljiva rješenja za ambalažu i na taj način se suočimo sa globalnim izazovom plastičnog, ambalažnog otpada. Zato je naša vizija, „Zero waste to landfill“, odnosno svijet u kojem nijedno pakovanje naših proizvoda ne završi na deponiji, moguća. Kako bi svojim potrošačima i trgovcima u maloprodaji ponudili proizvode najvišeg kvaliteta, prilagođavanje naših fabrika bilo je neophodno. Jedan od naših najznačajnijih uspjeha u regionu jeste postizanje Zero waste to landfill modela u Nestlé fabrici u Surčinu. To je prvi pogon u Srbiji i okolini sa nultim odlaganjem otpada na komunalne deponije.
Šta to znači? Kako u praksi izgleda ovaj proces u tvornicama u našoj regiji?
Sav otpad koji nastane u fabrici podliježe reciklaži ili se dalje koristi za proizvodnju eko-izolacionih ploča, bio goriva i različitih vrsta đubriva, koji se ponovo koriste. Fabrika koristi 100% zelenu energiju iz hidroelektrana, a može se pohvaliti i najmodernijim postrojenjem za preradu otpadnih voda, koje dnevno prečisti čak 100.000 litara vode. U fabriku je uloženo 1,2 miliona eura za izgradnju savremenog postrojenja za preradu otpadnih voda, koje je do sada preradilo više od 50.000 kubnih metara vode. Imamo savremeni separator masti iz kišnice, a to znači da nijedan gram masti više ne završi van fabrike i ne zagađuje prirodna bogatstva. U saradnji sa 500.000 poljoprivrednika i 150.000 potrošača značajno ćemo smanjiti emisije koje doprinose klimatskim promjenama, a u kojima poljoprivreda trenutno učestvuje sa čak 25%. Nedavno smo završili i prvu fazu radova na drugoj Nestlé fabrici u Surčinu koja će raditi po već utvrđenim modelima održivog poslovanja. Želja nam je bila da ponudimo što veći izbor proizvoda koji će imati bolji uticaj na životnu sredinu, a koji će ujedno doprinositi balansiranoj ishrani. U pitanju su proizvodi na biljnoj bazi. Radi se o liniji proizvoda Garden Gourmet, namirnice 100% biljnog porijekla. U skladu sa potrebama modernog svijeta, u protekle tri godine smo reformulisali recepture našeg cjelokupnog asortimana za koje posjedujemo i Halal certifikat. Uskoro ćemo predstaviti i naše nove supe koje će se pojaviti u bosanskohercegovačkim trgovinama, a proizvedene su u ovoj fabrici.
Sve ono što su vaši globalni ciljevi širom svijeta, Nestlé implementira na jednak način u lokalnoj zajednici. Vaša podrška lokalnoj zajednici ogleda se kroz mnoge programe koji za cilj imaju edukaciju i usmjeravanje ka razvijanju zdravih životnih navika?
Hvala vam na tom zapažanju. Za nas je važna lokalna zajednica koju podržavamo kroz različite projekte. Prošle godine smo tako realizovali jednu uspješnu kampanju „Čista umjetnost“, u okviru koje su umjetnici od 250 kilograma otpadnog materijala napravili umjetnička djela, tačnije skulpture poput 3 metra dugačke kornjače. Tokom izložbe prisutni su mogli da simbolično pomognu u akciji doniranja vrtnih sadnica školama u BiH jednostavnim pritiskom na dugme tastera, pa su tako građani za manje od 12 sati osigurali da Nestlé donira 3.075 sadnica. Te će sadnice sada krasiti oko 30 vrtova osnovnih škola u Bosni i Hercegovini, a sve smo to uradili s ciljem podizanja svijesti o važnosti očuvanja okoliša. Mi u Nestlé porodici svjesni smo činjenice da pošumljavanje igra krucijalnu ulogu u hlađenju zemljine površinske kore, a da drveće služi kao prirodan katalizator CO2 gasa. Zato na globalnom nivou planiramo posaditi 20 miliona stabala svake godine u područjima odakle nabavljamo svoje sastojke. Drugim riječima, što više stabala posadimo, bliži smo našem cilju. Širom regiona organizovali smo i podržali mnoge akcije sadnje drveća, kako bi globalnu misiju pošumljavanja implementirali i na lokalnom nivou. Sa projektom „Čista umjetnost“ nastavljamo u BiH, u septembru ove godine. Tada će djeca u školama stvarati umjetnost od reciklirajućih materijala. Tom aktivnošću obrazujemo mlade naraštaje o važnosti smanjenja otpada, recikliranja i ponovne upotrebe materijala, kao i o očuvanju vodnih resursa i šuma.