Kada je riječ o trošenju, Amerikanci su neprikosnoveni, naročito pred praznike. I ovog puta su pretekli sve ostale sa potrošenih billion (hiljadu milijardi) dolara samo na poklone.
Euforija ne zaobilazi ni ostale dijelove svijeta, mada u Evropi ljudi sve manje prave famu oko ovih datuma, a čak 2/5 stanovništva nerado kupuje poklone.
Evo koje utiske o prazničnom trošenju u 2019. prenosi Svjetski ekonomski forum.
Amerikanci vode po “božićnoj potrošnji”
Prema podacima “Gallup” ankete, američki potrošači planirali su da za Božić potroše bilion dolara samo na poklone – od čega je 150 milijardi otišlo online prodavnicama. Ukupni prosječni trošak prazničnih proslava, po domaćinstvu, iznosi 1.500 dolara.
Zanimljivo je da samo 7 posto Amerikanaca ne želi da troši za Božić, pri čemu su u obzir uzeti i oni koji ne slave praznike ili su druge vjere, prenosi Telegraf Biznis.
Provjeren poklon – čokolada
“Ocean Finance” ovako izvještava o situaciji u Velikoj Britaniji: samo 16 posto Britanaca uspjelo da je da se sjeti potrošenog iznosa, za koji su bili upitani 2 minuta nakon kupovine.
Budući da Ostrvljani više ne štede kao ranije, predviđeno je da su ove godine potrošili 743 dolara (po osobi) na poklone – 40 posto više nego ostali građani Evrope.
Polovina tih kupovina ostvarena je preko interneta. Ženama su, po hronološkom redu, najčešće poklanjane čokolade, zatim kozmetika, knjige, hrana i piće i koverta s parama, dok je za muškarce redoslijed bio ovakav: čokolade, knjige, hrana i piće, kozmetika, novac.
Evropljani ne vole ono što dobiju
Božić je zasigurno vrijeme davanja, ali veliki broj ljudi ne bude zadovoljan poklonom koji dobije. Istraživanje sprovedeno u okviru kompanije “ING” pokazalo je da se Evropljanima, u 15 posto slučajeva, nije dopao poklon koji su dobili prošle godine, a 10 posto njih nije moglo da se sjeti šta im je poklonjeno.
Zanimljivo je da je čak četvrtina proslijedila svoje nepoželjne poklone drugima, 14 posto ih je prodalo, a jedna od deset osoba ih je zamijenila u radnji. Ono što je nama možda nezamislivo, ali kažu da je tipično za Britance i Holanđane, jeste činjenica da je 5 posto njih vratilo poklon svojim poklanjačima.
Umjesto kod kuće – u redu za plaćanje
Prosječni Amerikanac potroši 15 sati u božićnom šopingu! Dok jedne tržni centri umaraju, stvarajući im klaustrofobiju, nekima su kao druga kuća, pa tako umjesto da se okupe sa porodicom – oni “hvataju” akcije.
Muškarci, kako je možda i očekivano, svakako troše manje vremena u kupovini i češće od žena ostavljaju stvari za posljednji čas. Nevjerovatno, ali u redu za kasu se čeka do tri i po sata. Prema “ING” istraživanju, prošle godine je 22 posto Amerikanaca, 14 posto Australijanaca i 10 posto Evropljana zapalo u dugove zbog praznične kupovine.
Kome Božić “stvara pritisak”?
Dvije petine Evropljana kupuje mimo svoje volje, jer osjećaju pritisak društva i okoline. Za neke, Božić je jednostavno finansijski fijasko, a jedna od deset pozajmica iz banke uzeta je da bi se platili troškovi prethodnog slavlja.
U Rumuniji i Velikoj Britaniji, jedna petina praznik provodi “obučena u crveno”, dok su građani Luksemburga najmanje voljni da se zadužuju radi Božića.
Uprkos ovim podacima, skoro polovina ljudi kaže da se uopšte ne sekira zbog novca potrošenog u ovom periodu godine.
A kako se sve više budi i potencira svijest o očuvanju planete, tako i dvoje od deset Britanaca vodi računa kada kupuje poklone, tražeći one koji su “eko-friendly”.
(Telegraf Biznis)