Digitalizacija: Prilika za unapređenje konkurentnosti MSP u BiH uz podršku EU

0

BiH kao zemlja u razvoju ima dosta prostora za napredak u tehnološkom smislu i digitalizaciji. Tehnološki napredak kompanija u BiH se značajno razlikuje, te se kreće od toga da neke kompanije skoro da ne koriste digitalne tehnologije do onih koje su na višem stepenu digitalne transformacije poslovanja. Ovih drugih svakim danom je sve više, posebno poslije pandemije COVID-19 koja je znatno utjecala na početak digitalizacije brojnih bh. kompanija.

Interesantno je da kompanije srednje veličine imaju veću stopu usvajanja digitalnih tehnologija, a internacionalizacija poslovanja je dodatni značajan pokazatelj usmjerenosti na usvajanje digitalnih tehnologija u poslovanju. Kompanije koje su sa svojim proizvodima izašle na evropska i međunarodna tržišta imaju veći stepen uređenja poslovnih procesa i usklađenost prema međunarodnim standardima poslovanja, što posljedično zahtijeva i digitalnu transformaciju.

Savjeti za digitalizaciju MSP: Kako pametno raspolagati resursima

Nedžad Pirić, ekspert za digitalizaciju i automatizaciju malih i srednjih preduzeća (MSP), predstavlja savjete za digitalizaciju i automatizaciju MSP kroz nekoliko koraka.

Prvi korak koji treba poduzeti jeste osmisliti strategiju za digitalizaciju kompanije i formulisati konkretan cilj koji je u skladu sa sveobuhvatnom strategijom kompanije. Važno je proaktivno razmisliti kako proširiti i prilagoditi, ponekad i kompletno ukloniti, postojeći poslovni model sa digitalnim tehnologijama, čiji je ultimativni cilj usklađivanje sa potrebama tržišta. Jedan od osnovnih koraka za početak digitalizacije poslovanja je uspostavljanje digitalnog identiteta kompanije kroz kreiranje kvalitetne web prezentacije, kao i otvaranje poslovnih profila na društvenim mrežama. Korištenjem web prezentacije i društvenih mreža za komunikaciju sa klijentima omogućava se promocija proizvoda i usluga sa ciljem jačanja brenda, povećanja prihoda od prodaje, poboljšanja korisničkog iskustva, itd.

Sljedeći korak je korištenje široko dostupnih digitalnih platformi i alata “u oblaku” (eng. Cloud) za interne potrebe preduzeća, kao što je alat za projektni menadžment, kao i platformi za povezivanje sa postojećim i potencijalnim kupcima i dobavljačima, kao što je platforma za upravljanje odnosima sa kupcima (eng. Customer Relationship Management – CRM).

Naredni napredni korak predstavlja integraciju svih poslovnih procesa korištenjem platforme za planiranje resursa preduzeća (eng. Enterprise Resource Planning – ERP).

Automatizacija je proces u kojem postrojenja i tehnologije zamjenjuju ručni rad. Međutim, to ne znači da nam treba manje radnika. Naprotiv, to podrazumijeva da se radnici mogu posvetiti poslovima s većom dodanom vrijednosti, poput upravljanja mašinama ili softverom, optimizacijom procesa ili možda samo praćenjem i donošenjem odluka kako automatizaciju maksimalno iskoristiti i unaprijediti. Stoga, automatizacija ne predstavlja samo modernizaciju poslovanja, već i digitalno osnaživanje zaposlenika. Učenje novih digitalnih vještina ključno je za digitalnu transformaciju u kojoj su zaposleni motivisani da iskoriste svoje stečene vještine i unaprijede ih sa novim digitalnim vještinama. Digitalizacija i automatizacija poslovanja generišu veliku količinu korisnih podatka iz svake pojedinačne interakcije sa klijentima i dobavljačima. Takvi podaci, koji su pažljivo analizirani, mogu se iskoristiti za nove interakcije na svim digitalnim kanalima u uslovima koji su idealni za klijenta, pri čemu se mogu dodatno podesiti preferencama klijenata. Prikupljanje velike količine podataka donosi dodatnu odgovornost za preduzeća koja se ogleda u mogućnostima neovlaštenog pristupa, uništenja, izmjena ili otkrivanja informacija drugima bez dozvole, kao i cyber napada. Sigurnost podataka sastavni je aspekt digitalizacije koju kompanije provode kroz proaktivne i sistematske mjere zaštite podataka i cjelokupnog IT sistema preduzeća.

S obzirom na činjenicu da je promjena vezana za digitalne tehnologije konstantna i da se svakodnevno pojavljuju nova poslovna rješenja, veoma je važno da preduzeća uvijek odvoje vrijeme za praćenje i edukaciju o novim tehnologijama te da razumiju kako se nova dostupna tehnologija može iskoristi za unapređenje poslovanja.

EBRD i EU podržavaju digitalizaciju MSP u BiH

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Europska unija (EU) pojačavaju podršku malim i srednjim preduzećima (MSP) u BiH kroz program „Go Digital in BiH”. 

MSP mogu aplicirati putem “Go Digital in BiH” programa za sredstva za ulaganje u hardver i softver za različite projekte digitalne transformacije i automatizacije poslovanja. Investicije mogu biti samostalne ili kao dodatak drugim ključnim investicijama u automatizaciju ili opremu kojom se poboljšava zaštita okoliša, te kvaliteta proizvoda. Cilj je da se podstakne digitalna transformacija MPS i učini ih konkurentnijim na tržištima EU, u skladu sa standardima koje zahtijevaju EU direktive. U digitalnom prostoru, program podržava projekte iz oblasti digitalne komunikacije, informacione i IT sigurnosti, upravljanja digitalnim kompanijama i digitalnih proizvodnih procesa i usluga.

Radeći s lokalnim komercijalnim bankama, ProCredit, Raiffeisen, UniCredit Mostar i Intesa Sanpaolo bankom, ova kreditna linija omogućava MSP da dobiju finansijsku podršku za digitalizaciju i automatizaciju svog poslovanja u skladu sa svojim specifičnim potrebama.

EU osigurava poticaje za grantove u vrijednosti do 15% ukupnog iznosa ulaganja kako bi investicije MSP u digitalizaciju, automatizaciju, konkurentnost i zelene tehnologije bila pristupačnija.

“Go Digital in BiH” će također ponuditi MSP pristup prilagođenim savjetodavnim uslugama i kursevima obuke kako bi im pomogao da bolje razumiju mogućnosti koje im pruža digitalizacija. Ovo znanje će im pomoći da pronađu pravi pristup i ulaganja u digitalnu transformaciju za svoju situaciju.