Balkan samo kao cjelina može uspjeti u IT svijetu

0

Nijedna zemlja u regionu Zapadnog Balkana ne može biti smatrana centrom pametne industrije.

U poređenju sa velikim zemljama kao što su Kina, Indija, i druge, premali je broj programera, pa se Balkan mora staviti na IT mapu svijeta kao jedinstveni prostor, ocijenio je izvršni direktor bugarske kompanije „Musala soft“ Deljan Lilov.

On je, na Samitu „Makedonija 2025“ u Skoplju, ukazao da, na primjer, u Bugarskoj ima oko 20.000 programera, u Makedoniji 5.000, a u svim susjednim zemljama taj broj je negdje na oko 40.000.

„Jedini način da privučete dobre programere u svoju kompaniju je da region posmatrate kao cjelinu i kombinujete potencijal talenata“, smatra on, javlja Tanjug.

Lilov je istakao da ako u Makedoniju, sa svega 5.000 programera, dođe jedan „veliki igrač“ i pokupi 3.000 stručnjaka, onda mali broj njih ostaje za domaće potrebe.

„Vjerujem u regionalnu saradnju i to je nešto što pokušavamo da primijenimo i u našoj firmi, a savjetujem svima da tako rade, da se Balkan stavi na IT mapu kao jedinstven region“, istakao je on.

Inače, kompanija Lilova ima svoje kancelarije na dvije lokacije u Bugarskoj i jednu u Makedoniji i dosta investira u stvaranje tzv. „virtuelnih timova“.

Upravni partner „Inter Works“ Makedonija Aleksandar Memca rekao je, na panelu pod nazivom „Makedonija – centar pametne industrije“, da je problematičan obrazovni sistem jer ima premalo mjesta za IT smjerove iako postoji veliko interesovanje.

„Moramo da razmislimo hoćemo li da imamo samo jeftinu radnu snagu u zemlji, ili da budemo zemlja pametne, visoko sofisticirane radne snage“, rekao je on, dodajući da se slaže sa stavom da nijedna zemlja regiona ne može da se nazove centrom pametne industrije.

Dimitar Siljanovski, glavni tehnički direktor „Global Savings group“, prenio je svoje iskustvo kao povratnik iz dijaspore.

„Vratio sam se nedavno sa porodicom iz Njemačke. Morao sam da tražim privremenu boravišnu i radnu dozvolu u Makedoniji“, kazao je on.

Prema njegovom mišljenju, najveći problem u ovom trenutku u Makedoniji je odliv mozgova, a glavni razlog za odlazak je, kako se izrazio, „nedostatak povoljnog ekosistema“.

Izvršni direktor i saosnivač „Embed Social“ Nikola Bojkov rekao je da je najveći izazov sa kojim se suočavaju firme u Makedoniji – mogućnost lakšeg plaćanja usluga, kako bi se izbjeglo gubljenje vremena umjesto rada na razvoju novih proizvoda.

Takođe kaže da u Makedoniji, pored dobrih škola, nedostaje talenat za marketing, zbog čega se moraju angažovati savjetnici iz inostranstva.