U javno savjetovanje upućen dokument koji je temelj za promjenu načina naplate cestarine u Hrvatskoj.
Lani je od cestarina naplaćeno rekordnih oko 400 miliona eura, što je povećanje od oko 30 posto u odnosu na 2021.
Za reformski projekt “Elektronski sistem naplate cestarine” koji je u NPOO-u planiran u iznosu oko 66 miliona eura to je novi vjetar u jedra, tako da sljedeće godine kreće njegova implementacija, dok će u punoj funkciji biti najranije krajem 2024, piše Poslovni.hr.
Temelji se na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih tablica, ističu iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koje je u javno savjetovanje uputilo obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine.
Po uzoru na države EU u okruženju (Slovenija, Austrija), zbog značajnih promjena u naplati cestarine koje je sada potrebno urediti, navode da je oportuno sva pitanja urediti u jednom posebnom propisu.
– Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti moći će birati između korištenja uređaja u vozilu ili prijave u sistem za automatsko prepoznavanje registarskih pločica – najavljuje se u obrascu.
Sistem će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciji dviju savremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko nadograđenog ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica, odnosno u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez zaustavljanja.
Kako je ranije najavio državni sekretar u ovom resoru Tomislav Mihotić, postojeće naplatne kućice na autocestama bit će uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim postajama.
Prijevoznici zadovoljni
Pitanja koja se uređuju najavljenim zakonom su takva da u resoru smatraju kako neće imati direktnih ekonomskih učinaka ni učinaka na rad i tržište rada, na tržišno natjecanje, a ni na zaštitu okoliša.
Kako će se zakonom isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, najavljuju da će to posljedično smanjiti operativne troškove naplate.
Planirane uštede odrazit će na daljnje smanjenje cestarskog duga, na kojem nakon provedenog refinanciranja na kamatama godišnje štedi oko 50 miliona eura, dok se uštede temeljem novog sistema po nekima procjenjuje na oko 35 miliona eura godišnje.
– Pozdravljamo uvođenje novog sistema – navodi predsjednik Koordinacije linijskog prijevoza u HUP-u Hrvoje Meštrović dodajući da za hrvatske prijevoznike to neće biti novitet budući da isti sustavi postoje u EU. Navodi da očekuju veće popuste kao poticaj za korištenje hrvatskih autocesta, posebno izvan sezone.