Svjetski lanac snabdijevanja puca, stotine brodova zaglavljeno u lukama

0

Zastoj i zakrčenje teretnim brodovima u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, dostigli su posljednjih dana rekordni nivo. Ovih dana je više od stotinu brodova čekalo da iskrca svoje kontejnere s teretom ispred luka u Los Anđelesu i Long Biču.

Desetine brodova već sedmicama čeka na iskrcavanje u ovim dvjema lukama, koje zajedno obrađuju oko 25 posto ukupnog američkog izvoza i čak 40 posto ukupnog uvoza.

Zakrčenje će se, očekuje se, nastaviti sve do sljedeće godine. Samo u vodama ispred Los Anđelesa oko 200.000 kontejnera čeka svoj red na iskrcaj u luku, napunjenih svime, od igračaka i tenisica do kritičnih dijelova za tvorničke strojeve.

S druge strane, u luci se gomilaju prazni kontejneri koji čekaju prevoz nazad u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere.

Američki ekonomisti, proizvođači i maloprodajni giganti upozoravaju da će zastoji u lancu snabdijevanja rezultirati ne samo izostankom tradicionalnih božićnih sniženja ove godine nego i potencijalnom nestašicom traženih proizvoda na policama prodavnica, prenosi Index.hr.

Drugim riječima, Amerika se pomalo pridružuje Velikoj Britaniji kao zemlja prvog svijeta s praznim policama. Sjedinjene Američke Države su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih proizvoda, od piletine, slanine, sira, kafe i maslinovog ulja, toaletnog papira i pelena do automobila i sirovina poput drveta i plastike. O mikročipovima koji se ugrađuju u mobilne telefone, laptope, ali i automobile, da ne govorimo.

Amerikanci na društvenim mrežama već masovno dijele snimke praznih i polupraznih polica.

– U ovom trenutku nestašice su zagarantovane… Već mjesecima upozoravamo potrošače da snize svoja očekivanja za sezonu prazničnih kupovina. Činjenica je da je lanac snabdijevanja rastegnut do svoje granice – rekao je za Biznis Insider Džonatan Gold, potpredsjednik politike lanca snabdijevanja u Nacionalnoj federaciji maloprodaje.

– Svi dijelovi lanca snabdijevanja, od kojih je većina izgrađena na principima ‘mršavosti’ (bez zastoja, što manji viškovi, od vozača kamiona do zaliha u skladištima), nisu bili spremni za ovo povećanje (potražnje s ublažavanjem covid-mjera) – objasnio je za Insider Toni Peli, direktor za bezbjednost u firmi BSI.

Američki predsjednik Džo Bajden obećao je proširenje lučkih kapaciteta, a kalifornijski guverner Gavin Njusom – demokrata, kao i Bajden – izdao je u srijedu izvršnu uredbu koja bi trebalo da riješi problem nestašice vozača kamiona i prostora u skladištima, zbog koje se teret sporo iskrcava iz brodova, odnosno luka.

Kalifornijski guverner je, naime, ovom uredbom naredio svojim državnim agencijama da pronađu i zakupe državno, savezno i privatno zemljište za kratkoročno skladištenje tereta, kao i rute za kamione na kojima bi privremeno mogli da se izuzmu od ograničenja težine. Takođee proširuje edukaciju i obuku za lučke radnike, vozače i druge u lancu snabdijevanja.

– Kalifornijske luke su kritične za našu lokalnu i nacionalnu privredu i država preduzima mjere kako bi podržala kretanje robe uprkos globalnim poremećajima. Moja administracija nastavit će da sarađuje sa saveznim, državnim i industrijskim partnerima na inovativnim rješenjima za suočavanje s neposrednim izazovima, istovremeno dovodeći naše procese distribucije u 21. vijek – poručio je guverner Njusom u saopštenju u srijedu, prenosi CNN.

Bajden je još prošle sedmice zatražio od uprave luka u Los Anđelesu i Long Biču da pređu na vanredni režim rada od 24 sata dnevno, sedam dana sedmično. Inače rade pet dana u sedmici i zatvaraju se preko noći. Ipak, pitanje je u kojoj će mjeri to riješiti problem, s obzirom da neće okončati nedostatak kamiona i vozača za prevoz tereta.

U SAD-u trenutno nedostaje oko 80.000 vozača kamiona, s tendencijom rasta, iako je to ipak manje kritična nestašica nego u Velikoj Britaniji, gdje nedostaje i do 120.000 vozača, prvenstveno zbog posljedica Bregzita i prepreka za dolazak stranih radnika iz EU.

U SAD-u, ali i u ostatku svijeta, sve ozbiljniji zastoji u međunarodnim lancima snabdijevanja prije svega su posljedica pandemije i kovid-mjera, odnosno restrikcija prelaska granica za brodove, kamione, vozove i avione koji prevoze robu, kao i dramatičnog poskupljenja energenata i cijene prevoza pojedinog teretnog kontejnera, kao i globalnog nedostatka samih radnika.

Ukupno gotovo 600 brodova ovih dana čeka na iskrcaj odnosno ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hong Kongu i Šenženu usidreno je gotovo stotinu brodova.

Koliko je pandemija utjecala na globalni pomorski prijevoz, govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja, na čak dvije sedmice.

Prosječna globalna cijena prijevoza 12-metarskog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Frajtosa.

Detlef Trefzger, izvršni direktor Kuehne + Nagela, jedne od najvećih transportnih i logističkih kompanija na svijetu, očekuje da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine. Do toga ova kriza može postati još gora, ocjenjuje Trefzger.

– Znam da čujete puno o nečemu što se zove lanci snabdijevanja i znam koliko je teško nabaviti niz stvari, od tostera preko patika i bicikala do namještaja za spavaću sobu. S obzirom na to da se približavaju praznici, možda se pitate hoće li pokloni koje planirate da kupit stići na vrijeme – rekao je Biden iz Bijele kuće.

Dodao je da je pozitivan znak što tri glavna američka prevoznika robe, lanac supermarketa Walmart i službe za dostavu i špediciju FedEx i UPS, planiraju da intenziviraju svoje 24-satne operacije kako bi ubrzali otpremu robe širom zemlje. Target, Home Depot i Samsung takođe su objavili da povećavaju svoj intenzitet rada.