Bosna i Hercegovina i Hrvatska usaglasile su datum otvaranja potpuno novog graničnog prelaza kod mosta na Savi u Gradišci – ključne tačke koja će značajno skratiti putovanje prema Zagrebu i Evropskoj uniji.
Prema informacijama do kojih su došle Nezavisne novine, prelaz će biti otvoren 10. decembra, i to na privremenoj osnovi, dok se čeka finalizacija svih birokratskih procedura.
Završena prva dionica nove brze ceste
Prva dionica nove brze cesta kroz Hrvatsku uz granični prijelaz u potpunosti je završena. Naime, prvih 4,5 kilometra brze ceste, koja ide od mosta na Savi kod Gradiške do Novog Varoša, završeni su i tu će se vozači priključivati na postojeću cestu ka Okučanima i dalje na autoput Zagreb – Beograd.
Druga dionica ceste je u izgradnji i, kada ona bude završena, vozači će se direktno moći priključiti na autoput sa brze ceste, bez potrebe da prelaze na postojeću sporiju cestu.
Preostalo je još da BiH i Hrvatska potpišu novi ugovor o graničnim prelazima, koji će definisati kategorizaciju svih prelaza između dvije zemlje.
Pregovori zvanično počinju uskoro, a prvi sastanak je već zakazan. Ipak, proces bi mogao potrajati mjesecima, zbog čega su se obje strane odlučile da prelaz privremeno otvore – kako građani ne bi čekali završetak cijele procedure.
Takav privremeni režim već postoji na prelazu Svilaj, koji takođe funkcioniše dok se čeka ratifikacija sporazuma.
Važan i za EU: Ovo će biti nova šengenska ulazna tačka
Novi prelaz u Gradišci bit će vanjska granica Evropske unije, što znači da će Hrvatska primjenjivati najstrožije šengenske standarde.
Postavlja se pitanje: može li EU blokirati otvaranje? Prema postojećim informacijama – ne može.
BiH i Hrvatska su prelaz izgradile u skladu sa svim pravilima, a EU nema formalno-pravno uporište da zabrani privremeni rad prelaza. Njen interes je suprotan – što brža i efikasnija povezanost regiona.
Hrvatska će morati uspostaviti i sistem EES (Entry/Exit System), koji uključuje skeniranje lica i otisaka prstiju za sve putnike izvan Schengena.
Brisel snažno podržava projekat
Evropska unija ima veliki interes da ovaj prelaz profunkcioniše što prije.
EU je već finansirala:
- 6,3 miliona KM za izgradnju mosta na Savi
- sufinansirala Mahovljansku petlju
- ulaganja u autoput Banja Luka – Gradiška
Most je građen po principu „pola-pola“ između BiH (RS) i Hrvatske, dok je brzu cestu finansirala Hrvatska.
Putovanje do Zagreba postaje osjetno brže
Kada prelaz bude pušten u rad, a druga dionica brze ceste bude završena, vozači će se moći direktno uključiti na autoput prema Zagrebu – bez prelaska na sporije lokalne ceste.
Ako sve bude išlo po planu, procjene kažu da će se od Banja Luka moći stići do Zagreba za sat i po. Puno će biti brža ruta i za putnike iz Sarajeva, koji se na autoput priključuju kod Doboja.
Velika je korist i za centralnu Bosnu (Travnik, Vitez, Bugojno, Jajce), jer većina putuje prema EU preko Banje Luke
I dok formalni proces može potrajati, prelaz će – bar privremeno – biti u funkciji već 10. decembra.



