Šta trebate znati o firmi koja je upravo prestigla Teslu i postala najveći prodavac električnih automobila na svijetu

0

BYD je prestigao Teslu kao najveći svjetski prodavač električnih vozila (EV), krunišući izuzetan uspon kineskog proizvođača automobila.

Kompanija je isporučila više potpuno električnih automobila od Tesle prvi put u tromjesečnom razdoblju do 31. decembra i smanjila vodstvo u prodaji koju je držala firma Elona Muska tokom cijele godine.

Pa kako je malo poznati kineski proizvođač baterija tako brzo narastao da postane Teslin najveći rival?

Uspavani div

Sa sjedištem u kineskom megagradu Shenzhenu, BYD je 1995. godine osnovao Wang Chuanfu, skromni bivši akademik koji još uvijek vodi firmu. Wang kaže da slova BYD ne označavaju ništa posebno. Rekao je da je odabrao “prilično čudno” ime kako bi ga izdvojio od ostalih startupa, prenosi BiznisInfo.ba.

Danas je to najveći kineski proizvođač električnih vozila i izvozi električne taksije, autobuse i druga vozila u ostatak svijeta, uključujući Evropu, Južnu Ameriku, jugoistočnu Aziju i Bliski istok. Za razliku od Tesle, također proizvodi plug-in hibride.

Izrael i Tajland trenutno se smatraju glavnim prekomorskim tržištima BYD-a, gdje je kineska firma prva u prodaji električnih vozila.

Njegovi najprodavaniji osobni automobili su modeli Qin i Song. Qin je kompaktna limuzina dostupna kao plug-in hibrid ili potpuno električni automobil. BYD Song je serija kompaktnih crossover SUV vozila.

U usporedbi s Teslom, BYD je poznat po ponudi pristupačnijih automobila, što mu je pomoglo da privuče širu grupu potrošača. Njegov početni model prodaje se u Kini za nešto više od 10.000 dolara; najjeftiniji Tesla Model 3 košta više od 32.000 dolara.

BYD-ova osobna vozila još nisu dostupna u Sjedinjenim Državama. Ali njegovi električni autobusi – proizvedeni u Lancasteru u Kaliforniji – prodaju se u zemlji.

Proizvedeno u Kini

Wang, koji je inženjer, doselio je u Shenzhen početkom 1990-ih kako bi vodio posao proizvodnje baterija za vladin istraživački institut sa sjedištem u Pekingu.

Državni položaji u Kini u to su se vrijeme smatrali “željeznim zdjelama riže”, popularnim izrazom za doživotni posao. No Wang je ubrzo dao otkaz i osnovao BYD.

Početak njegovog poduzetničkog puta poklopio se s otvaranjem kineske ekonomije prema svijetu. Bivši kineski čelnik Deng Xiaoping uspostavio je prvu posebnu ekonomsku zonu u zemlji u Shenzhenu, što je potaknulo stotine proizvodnih firmi da pohrle u grad, namamljene njegovom liberalnom ekonomskom politikom i jeftinijim troškovima rada i zemljišta.

Do 1997. Wang je svoju malu radionicu razvio u srednjeg proizvođača baterija za mobitele s više od 100 miliona juana (14 miliona dolara) godišnje prodaje.

Te je godine azijska finansijska kriza pružila priliku za rast jer je pad cijena baterija potisnuo mnoge konkurente iz poslovanja.

Do 2003. BYD je postao najveći svjetski proizvođač nikal-kadmijevih baterija koje su se naširoko koristile u mobilnim telefonima.

Podupire ga Warren Buffett

Ali Wang je želio više. Gledajući budući rast električnih vozila, Wang se 2003. upustio u automobilsku industriju, kupovinom državnog proizvođača automobila u gradu Xi’anu za 269 miliona juana (38 miliona dolara).

Iako je ta iznenađujuća odluka razljutila strateške investitore firme i izazvala pad dionica kompanije na berzi u Hong Kongu za 21 posto, kako je Wang kasnije opisao, on je ostao uporan.

– Proizvodim automobile jer sam optimističan u pogledu budućeg razvoja električnih vozila – rekao je prkosno nakon pada cijene dionice.

Samo pet godina kasnije, 2008., Wang je primio investiciju od 230 miliona dolara od svog najpoznatijeg podupiratelja, Warrena Buffetta, koji je platio oko 1 dolar po dionici za udio od oko 10 posto. Taj glas povjerenja pomogao je povećati dionice firme za čak 1.370 posto tokom sljedeće godine.

BYD je lansirao svoj prvi plug-in hibridni model krajem 2008. Od tada, BYD je uzletio kao proizvođač električnih vozila, dijelom zahvaljujući podršci kineske vlade ovoj industriji.

Buffett je postepeno smanjivao svoj udio u BYD-u od 2022., uzimajući dio enormne dobiti koju je ostvario. Prema najnovijoj prijavi Buffettovog Berkshire Hathawaya, firma je krajem oktobra držala gotovo 8 posto BYD-a. Te dionice sada vrijede 18,28 milijardi hongkonških dolara (2,3 milijarde dolara).

Natjecanje s Teslom

BYD dominira kineskom industrijom električnih vozila od 2015., kada je nadmašio svoje domaće i inostrane konkurente na najvećem svjetskom tržištu automobila. Jedna od njegovih ključnih prednosti u odnosu na Teslu, drugog igrača u Kini, je cijena.

Teslina četiri modela – Model 3, Model Y, Model S i Model X – imaju cijene u rasponu od 40.000 do 120.000 dolara u Sjedinjenim Državama. U Kini, najjeftiniji Teslin model, osnovni Model 3, ima početnu cijenu od 229.900 juana (32.375 dolara). Ima domet od 272 milje s punim punjenjem i najveću brzinu od 140 milja na sat.

Nasuprot tome, BYD Seagull ima početnu cijenu od 73.800 juana (10.392 dolara) u Kini. Ima najveću brzinu od 81 milju na sat. Seagull je dostupan s dvije baterije. Manja baterija ima domet od 290 milja, dok veća baterija ima domet od 251 milju.

I vozila Tesla i BYD dobila su ocjene sigurnosti od međunarodnih organizacija. Godine 2022. Teslin Model Y i BYD-ov Atto 3 dobili su ocjenu od pet zvjezdica Australasian New Car Assessment Program (ANCAP).

Izrada vlastitih baterija

Od 2020. BYD proizvodi svoje litij-željezo-fosfatne baterije (LFP) – “Blade Baterije” za korištenje u vlastitim automobilima i za prodaju drugim proizvođačima automobila, poput Toyote.

Firma kaže da je baterija u obliku oštrice tanja i dugotrajnija od konvencionalnih litij-željeznih ćelija te stoga može maksimalno iskoristiti raspoloživi prostor unutar baterije. Također je manja vjerovatnost da će se zapaliti čak i kada je ozbiljno oštećena, prema BYD-u.

Tesla također navodno koristi BYD Blade baterije za svoje Y automobile proizvedene u berlinskoj Gigafactory. U martu 2023. Elon Musk demantirao je medijski izvještaj da Tesla prekida saradnju s BYD-om na opskrbi baterijama.