Nakon skoro devet decenija, GM napušta Evropu

0

Nakon gotovo devet decenija u Evropi, gigant iz Detroita prodaje svoju evropsku jedinicu Opel francuskoj grupaciji PSA, proizvođaču Peugeota i Citroëna.

Postignutim dogovorom rađa se regionalni lider broj 2 u oblasti prodaje automobila (iza Volkswagen AG) i efikasno oživljava savez koji su kompanije napustile 2013.

Čudna računica 

Cijena dogovora je 2,3 milijarde dolara i za taj iznos PSA dobija Opel, Vauxhall Motors i (zajedno sa BNP Paribas bankom) finansijsko poslovanje GM-a u Evropi. GM će, s druge strane, dati PSA 3,2 milijarde dolara unaprijed za penzione doprinose za radnike i potrošiti 400 miliona dolara godišnje u narednih 15 godina za pokrivanje plaćanja Opelovih penzionera. Barclays Bank Plc zaključuje da kad se podvuče crta GM plaća Peugeotu 600 miliona dolara da ga oslobodi Opela.

Nova kompanija

Zajedno, PSA i Opel imaju 16 procenata evropskog tržišta što će im pomoći da razvojne troškove rasporede na veliki broj vozila.

Pozadina

Opel je od 1999. godine izgubio gotovo 20 milijardi dolara a prognoze su tmurne ako se ima u vidu njegov fokus na automobile sa niskom stopom zarade i proizvodne pogone u zemljama sa visokim troškovima kao što su Njemačka, Velika Britanija i Španija. Što je još gore, evropski proizvođači automobila imaju proizvodne kapacitete koji su mnogo veći od broja automobila koji se u ovoj regiji proda svake godine, što postavlja granicu kada su upitanju cijene.

Politika

Dogovor će morati potvrditi sindikati, naročito u Francuskoj i Njemačkoj, gdje je radnicima zagarantovano pravo glasa. Francuska vlada biće glavni akcionar obzirom da je 2014. godine preuzela udio u kompaniji PSA.

Kraj jedne ere

GM je 2013 povukao Chevrolet iz Evrope a ovim se završava avantura koja je počela 1929. godine kada su kupili Opel, u to vrijeme najvećeg proizvođača automobila u Njemačkoj.

Bloomberg / BiznisInfo