Amazon je krunisan kao najvredniji svjetski brend 2023. godine, s procijenjenom vrijednošću od 299,28 milijardi dolara (273,49 milijardi eura) uprkos padu od 51 milijarde dolara u protekloj godini.
U studiji koju je u utorak objavila agencija za finansijsku analizu TradingPedia, američki gigant e-trgovine popeo se na rang listi i preskočio prošlogodišnjeg najboljeg, američki Apple, koji je tokom godine izgubio 16% svoje vrijednosti na 297,51 milijardu dolara.
Google se našao na trećem mjestu, povećavši svoju vrijednost za skoro 18 milijardi dolara od prošle godine i dostigao 231,38 milijardi dolara.
Sjedinjene Američke Države (SAD) su daleko najzastupljenija zemlja na listi top 20 najvrednijih brendova, čineći polovinu kompanija koje su navedene s ukupnom vrijednošću od oko 1,5 biliona dolara. Najveća ne-američka kompanija je južnokorejska tehnološka kompanija Samsung, koja je na šestom mjestu sa 99,66 milijardi dolara.
Evropa se samo dva puta nalazi u prvih 20, u oba slučaja zahvaljujući Njemačkoj: vrijednost Deutsche Telekoma (DT) od 62,93 milijarde dolara stavlja ga na 11. mjesto, dok je kompanija za luksuzna vozila Mercedez-Benz 16. sa 58,8 milijardi dolara.
Ipak, uprkos ograničenom broju od 20 najboljih, evropske zemlje i kompanije su u velikoj meri zastupljene u široj studiji TradingPedia. Izdanje je otkrilo da samo 30 od 195 zemalja ima brendove na globalnoj listi 500 najboljih, a skoro polovina njih (14) su evropske, prenosi Investitor.me.
Čini se da vrlo malo zemalja može proizvesti velike brendove u bilo kojoj količini, navodi TradingPedia.
Utvrđeno je da postoji samo 20 nacija sa više od tri brenda u top 500: SAD, Južna Koreja, Kina, Njemačka, Japan, Velika Britanija, Saudijska Arabija, Indija, Francuska, Kanada, Italija, Španija, Švedska, Rusija, UAE, Australija, Švajcarska, Singapur, Brazil i Holandija.
SAD i Kina su ubjedljivi predvodnici na svjetskoj sceni, sa 202 odnosno 79 od 500 najboljih brendova. Kada pogledamo prvih 100, više od polovine (53) je iz SAD, a 22 iz Kine.
Njemačka ima sedam brendova među 100 najboljih, a slijede Japan sa šest, Južna Koreja sa četiri i Velika Britanija sa tri.
Najveće industrije
Kada se posmatraju industrije u cjelini, bankarstvo dominira kada se uzme u obzir broj brendova u svakom sektoru, prema podacima TradingPedije: oko 14,2% svih brendova u prvih 500 su kompanije za bankarske i finansijske usluge, dok je njih 10% u maloprodaji.
Međutim, kada se gleda ukupna vrijednost, tehnološki i maloprodajni sektori su na vrhu, s tehnološkim brendovima koji predstavljaju oko 13,4% ukupne vrijednosti 500 najvrednijih kompanija i maloprodajnim brendovima 13,2%.
Nema svaka zemlja kapacitet da stvori veliki brend, a veće ekonomije imaju tendenciju da imaju prednost u tom pogledu. Ipak, globalno priznati brendovi mogu se pojaviti iz različitih krajeva svijeta, a u nekim slučajevima, manje ekonomije uspijevaju stvoriti dobro poznate brendove mimo svih očekivanja: poput finskog proizvođača telefona Nokia i meksičkog piva Corona.