Kina je novi automobilski div

0

Dugo se na kineske automobile, gledalo sa podsmijehom. Ali, to se mijenja – i to prilično brzo. Kinezi bi uskoro mogli da prestignu velike automobilske nacije kada je u pitanju izvoz. Već sad su na trećem mjestu.

Kina želi da se probije u sam vrh svjetskog tržišta automobila: nakon nekoliko neuspjelih pokušaja da postanu značajan faktor na svjetskom tržištu, kineski proizvođači automobila nedavno su zabilježili velike uspjehe. Prema navodima kineskog automobilskog udruženja CAAM, izvoz automobila iz Kine se od 2020. utrostručio, na oko 2.5 miliona vozila godišnje.

Time se Kina popela na treće mjesto na svjetskoj listi izvoznika. Ispred nje je samo Njemačka, a na vrhu je Japan.

Njemačko udruženje automobilske industrije (VDA) navodi da je prošle godine iz Njemačke izvezeno 2.61 miliona automobila. Japan je isporučio oko tri miliona. Ali dok izvoz vozila iz starih industrijskih zemalja napreduje sporo ili nikako, potražnja za automobilima iz Kine ubrzano raste. Ta trka će biti centralna tema automobilskog sajma u Šangaju koji počinje sljedećeg utorka (18.04.).

Kineski proizvođači već su vodeći na tržištu u dijelovima Bliskog istoka i Latinske Amerike. Ali čak i u Evropi je sve više automobila “Made in China”.

Još prije više od deset godina Kinezi su pokušali da se etabliraju u Evropi, ali u doba motora sa unutrašnjim sagorijevanjem, nisu mogli da smanje jaz u odnosu na zapadnu konkurenciju. Sa vozilima sumnjivog kvaliteta nisu dobro prošli na testovima sigurnosti.

Elektro-vozila su hit, odlični i jeftini

Ali sve se promijenilo masovnom pojavom električnih automobila. Tu se kineski proizvođači odjednom smatraju tehnološkim liderima.

Prema riječima stručnjaka za automobile, zahvaljujući ranijem početku Kina ne prednjači samo u izradi električnih automobila. I što se tiče povezanosti i autonomne vožnje neki kineski proizvođači su bolje pozicionirani od recimo njemačkih konkurenata.

Kineska grupa Geely je strateški dalekovidno prije nekoliko godina preuzela švedski brend Volvo i potpuno se usmjerila ka električnoj budućnosti. A i kineski brendovi e-automobila kao što su BYD ili Nio polako se probijaju u inostranstvu.

Kinezi trenutno pokreću strategiju globalizacije sa svojim e-automobilima, što ne pogađa samo Evropu i Njemačku, kaže industrijski stručnjak Štefan Rajndl.

“Vjerujem da će neki kineski proizvođač u narednih pet godina imati tržišni udio do dva odsto u Njemačkoj”, kaže Rajndl. To bi prije svega moglo da se desi u klasi kompaktnih automobila – tu domaća industrija nije u stanju da posluje sa konkurentnim cijenama.

Međutim, kineskim proizvođačima su potrebni etablirani trgovci kao prodajni partneri kako bi mogli da koriste postojeće prodajne mreže i lokacije. To je naročito važno za servis vozila.

“Mnogi kineski proizvođači misle da samo digitalnim strukturama mogu da oblikuju prodaju u Njemačkoj i Evropi “, kaže Rajndl.

Ali u ovoj zemlji kupci još uvijek slabo prihvataju takve prodajne koncepte, vole da idu u radnju i gledaju. Čak i posmatrači u Kini sumnjaju da će njihovi automobili u doglednoj budućnosti moći da se takmiče sa automobilima na njemačkom tržištu.

“Proći će dosta vremena prije nego što kineske automobilske kompanije steknu tržišni udio na razvijenim, etabliranim tržištima”, kaže kineski automobilski analitičar Zeng Čiling.

Glavna tržišta su za sada negdje drugo

Drugačije je, međutim, u jugoistočnoj Aziji, Južnoj Americi i Africi. Tamo su Kinezi mnogo bolje pozicionirani.

“Konkurencija oživljava tržište”, zaključuje Rajndl i napominje da njemačka automobilska industrija radi velike korake naprijed.

Samo u Njemačkoj ovdašnji proizvođači trenutno nude više od 90 modela električnih vozila, a do kraja 2024. trebalo bi da ih bude 100. A kada je riječ o kvalitetu, Nijemci su još uvijek vodeći.

U Njemačkoj su prošle godine više od polovine svih novoregistrovanih električnih automobila isporučili domaći proizvođači. Tržišni udio kineskih brendova je šest odsto, zadovoljno kaže Rajndl.

Kina je budućnost

Manje optimističan je nezavisni stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhefer.

“Automobil budućnosti uglavnom dolazi iz Kine”, uvjeren je. Pametna je strategija najprije ojačati na domaćem tržištu, a zatim se širiti korak po korak.

Kinezi su opipavali svoj put ka Evropi. Već su relativno jaki u istočnoj Evropi, a imaju i određenu snagu u Engleskoj. “Oni tek sada dolaze u Njemačku”, napominje Dudenhefer, prenosi “Deutsche Welle”.