Jeff Bezos je 1994. napustio posao u hedge fondu u Njujorku i preselio se u predgrađe Sijetla. Tamo je unajmio kuću i pokrenuo Amazon u svojoj garaži.
Godinu dana kasnije, web lokacija Amazon pokrenula je kompaniju i u roku od mjesec dana prodavala je knjige ljudima u svih 50 američkih država, piše CNBC Make It, a prenosi Poslovni dnevnik.
– U one dane (1995. godine) još smo bili prilično mala kompanija po većini standarda, ali brzo smo rasli i bilo je vrlo uzbudljivo – rekao je Bezos na jednom forumu o liderstvu.
Uprkos tom rastu, bilo je prostora za poboljšanja, rekao je Bezos.
– Bili smo tako neefikasni u našem poslovanju i logistici u onim ranim danima kada nas je bilo samo 10 – dodao je.
Jedna od tih neefikasnosti bila je njihova metoda pakovanja narudžbi.
Stolovi za pakovanje
Tokom prvog mjeseca pokretanja Amazona, Bezos i njegovi zaposleni pakovali su narudžbine ručno na cementnim podovima, kada je jedan od njegovih 10 zaposlenih dobio ideju koja je “udvostručila” njihovu produktivnost.
– Nisam imao stolove za pakovanje. Rekao sam jednom od softverskih inženjera pored mene: Znate šta bismo trebali da uradimo? Trebalo bi da nabavimo jastučiće za koljena. I gledao me je kao da sam najgluplji tip kojeg je ikad vidio u životu i rekao: Jeff, trebalo bi da nabavimo stolove za pakovanje.
Bezos je tokom emisije “David Rubenstein: Peer-to-peer razgovori” rekao da je nabavka stolova za pakovanje “najbrilijantnija ideja” koju je ikada čuo jer je to “udvostručilo (njihovu) produktivnost.”
Amazon je 1997. godine izašao na berzu, a broj zaposlenih kompanije porastao je na 614, navodi se u pismu kompanije dioničarima. Danas Amazon izvještava da ima 750.000 stalno zaposlenih (podatak od septembra 2019.) a tržišna kapitalizacija veća je od 946 milijardi dolara.
Slušao zaposlene i profitirao
Kroz istoriju Amazona bilo je nekoliko zapaženih slučajeva kada je Bezos slušao svoje zaposlene, čak i kad su se njihove ideje činile pomalo “zastrašujućim”.
Prije stvaranja Amazon Primea, Bezos i njegovi zaposleni pokušavali su da smisle varijantu programa lojalnosti, kada je mlađi softverski inženjer došao s idejom, ne kao programom vjernosti, već s idejom brze, besplatne dostave.
– Finansijski tim otišao je i modelirao tu ideju, a rezultati su bili zastrašujući jer smo planirali da ponudimo neograničenu dostavu. Dostava je skupa, iako je kupci vole – rekao je Bezos.
Nakon pokretanja neograničene besplatne dostave, troškovi su bili visoki, ali na kraju se sve dobro završilo.
– Dolazile su sve vrste kupaca i cijenili su tu uslugu – rekao je Bezos, rekavši da je ideja mlađeg inženjera upravo dovela do stvaranja Amazon Primea.