Projekat pretvaranja otpadnih materijala, beskorisnih ili neželjenih proizvoda u nove, umjetničke predmete, začet je u Hrvatskoj, a širi se na cijeli region.
Iza projekta stoje poduzeće za socijalne inovacije ProPuh i centar za spašavanje odbačenih predmeta RoUm. Jezgru projekta čini tim u kojem su Tamara Puhovski, Jagoda Novak, Siniša Musić I Milan Mitrović.
Inicijativa okuplja desetak umjetnika i dvadesetak Roma koji surađuju u izradi umjetnina. Projekat ima ekološki i društveni aspekt. RoUm se temelji na tradiciji romskih zajednica koje uvijek iznova koriste i recikliraju odbačene predmete te potiče očuvanje tradicionalnih romskih obrta afirmirajući njihove poduzetničke vještine.
Ekipa projekta trenutno se nalazi na Mikser festivalu u Srbiji gdje predstavlja svoju društvenu inovaciju.
– Imamo buvljak i radimo s djecom igraonice na temu što je i što nije otpad, kako ga možemo smanjti, kako mu možemo smanjiti vrijednost reciklažom a kako povećati nadciklažom, čime se mi i bavimo. Naime ako predmet recikliramo svodimo ga natrag na sirovinu što mu smanjuje vrijednost te dodatno zagađuje okoliš u procesu, to je krajnji izlaz, prije toga moramo razmisliti kako da manje proizvodimo i kupujemo, posebno plastike, kako da koristimo proizvode što dulje i kako ako nama više ne trebaju ih možemo prenamjeniti za nekog drugog. Mi u RoUmu vjerujemo da svaki predmet vrijedi onoliko koliko ga je ruku dotaklo, tako da su stari, prenamjenjeni predmeti najvrijedniji – kazala je za Romski portal Udar Tamara Puhovski.
Najavila je regionalno širenje projekta.
– Razgovaramo s Bugarskom i Srbijom i jako bismo voljeli raditi i u regiji, ova priča se može replicirati uz našu razrednu metodologiju i sa svime što smo mi naučili, i naše greške i neke super stvari koje smo naučili tijekom rada jedni od drugih, od zajednica u kojima smo radili i od naših partnera i donatora – naglasila je Puhovski.
Spremni su podijeliti iskustva koja su stekli.
– Najviše od svega što smo naučili je da u romskim zajednicama ima natprosječne kretivnosti i manualnosti kod djece i mladih. Strašna je šteta da to propada i ne dolazi niti do tržišta niti njima koristi za osobni razvoj i kvalitetu života – kazala je Puhovski.
Inače, sve je počelo prije nešto više od dvije godine, a želja je bila da se testira kako se, s umjetnošću i dizajnom, mogu prenamijeniti stvari koje nazivamo otpadom.
– Osim toga, frustriralo me što se mnogi bave ekologijom i otpadom, prenamjena stvari postala je trendi i privlačna, a Roma, koji su u rad s otpadom gurnuti zbog diskriminacije, nema nigdje. Nema ih u online prodaji, socijalnom poduzetništvu, nema ih u startupovima niti u inovacijama. Priča da moraš imati dobru ideju i biti uporan da bi uspio ne vrijedi ako si na marginama društva. Moja ideja je bila da diskriminaciju Roma pretvorimo u njihov socijalni kapital – kazala je Puhovski, osnivačica poduzeća za socijalne inovacije ProPuh i idejna začetnica projekta.
Ovim projektom su spojili kulturu visoko razvijenih zemalja – izradu unikatnih artističkih predmeta – s nečim što je dio marginalne sfere društva. Počeli su okupljati umjetnike i organizirati radionice na kojima su Romi i umjetnici zajedno stvarali iz otpada umjetnička djela, isprva iz drva i metala, a kasnije i iz tekstila.
Prva radionica održana je u Slavonskom Brodu, a slijedile su radionice u Rijeci i Zagrebu, a kroz njih je prošlo tridesetak Roma.
– Proizvodi koji su rezultat rada Roma reciklirani su u postotku većem od 90 posto. Iz otpada nastaje novi, unikatni proizvod. Organiziramo interaktivne izložbe na kojima ljudima pričamo priče o tim proizvodima. Organizirali smo i interaktivnu radionicu za djecu na kojoj smo podučavali djecu o otpadu i prenamjeni i Romima – istaknula je Puhovski.
Kroz protekle dvije godine tražili su poslovni model koji bi projekt učinio održivim, odnosno omogućio opstanak na tržištu. Tako se javila ideja o online platformi koja bi povezivala kupce i umjetnike koji od odbačenih predmeta stvaraju nove predmete s funkcionalnom ili estetskom vrijednošću.
– Projekt koji radimo s Romima nije profitabilan, ostavlja nas na nuli. Ne želimo masovnu proizvodnju i teško je tako održavati hladni pogon. Tako smo osmislili online platformu koja bi povezala umjetnike i kupce. U regiji ima sve više ljudi koji se time bave, a mnogima od njih problem je povezati se s kupcima. S druge strane, UpCycling, izrada umjetničkih djela iz otpada, je sve traženiji na tržištima Slovenije, Austrije i Skandinavije. Kupci bi na našoj platformi mogli odabrati gotovu umjetninu ili umjetnika koji je postavio predmete na kojima bi želio raditi. Ako odabere umjetnika, kupac bi s njim dogovarao što će se izraditi iz odabranog komada otpada – kaže Puhovski.
Osim toga, osmislili su i projekt iznajmljivanja umjetnina tako da se one mogu vidjeti u kafićima, restoranima i sličnim prostorima. Ljudi ih vide i kupe i tako umjetnost cirkulira u društvu umjesto da stoji u nekom skladištu. Izlaganje umjetnina u kafićima pokazalo se jako dobrim potezom. Umjetnine izložene u javnosti prodaju se znatno brže od onih koje su izložene online a i u međuvremenu svi mogu uživati u njima.