“Preduzetnički način je da ostanete optimistični i pronađete jedinstvene mogućnosti”. Ovo su riječi osnivača Big Ass Fans, Keri Smita o tome kako da svoje poslovanje provedete kroz korona krizu i ostanete pozitivni u teškim vremenima. “Ne budite žrtva”, savjetuje on.
Smit je svoju kompaniju, koja proizvodi velike ventilatore, osnovao 1999. godine i doveo je na listu 5.000 najbrže rastućih kompanija magazina Inc. čak 11 puta, od 2007. do 2017. godine, prenosi portal BizLife.
Svoje carstvo uspješno je proveo i kroz veliku krizu iz 2008. godine da bi ga 2017. godine prodao za čak 500 miliona dolara.
Ovo su njegovi savjeti kako da svoju firmu uspješno provedete kroz ekonomsku krizu.
Izbjegavajte otpuštanja
U drugom kvartalu 2008. godine, kada je njegov tim prvi put vidio naznake da dolazi do recesije, Smitova prva odluka bila je da će smanjiti sopstvenu platu prije otpuštanja bilo kojeg zaposlenog.
Kako kaže, smanjenje broja radnika jedna je od najlakših stvari na svijetu za smanjenje troškova, ali teško je naknadno vratiti ljude, a dugoročni uspjeh vašeg preduzeća zavisi od pronalaženja drugih načina da nadoknadite izgubljeni prihod.
– Otpuštanja su izlaz gubitnika. Činjenica da smo se svi držali zajedno i činjenica da smo svi trpjeli podjednako mislim da nas je postavilo za narednih 10 godina – kaže Smit.
Tokom recesije, Smit i njegova kompanija fokusirali su se na smanjenje razvoja proizvoda i bonuse. Ali ipak su uspjeli da svima daju bonus od 500 dolara u 2008, kako bi zaposleni osjećali povezanost sa misijom kompanije.
Isto tako, podsticaji zaposlenih, poput novčanih bonusa, besplatnih ili sniženih obroka, mogu pomoći vlasnicima preduzeća da angažuju i motivišu svoje timove tokom pandemije.
Preispitajte svoju strategiju
Smit kaže da je recesija bila i vrijeme izazova i napretka za njegov posao – ali ne odmah. Dugoročna korist uslijedila je nakon što je kompanija tokom krize odlučila ne samo da proizvodi već i instalira ventilatore.
To je preraslo u posao vrijedan od 30 do 40 miliona dolara za kompaniju. Takođe, njegov tim je saznao više o potrošačima iz direktne interakcije s njima, i saznao šta u budućnosti mogu da poprave i izmjene u poslovanju.
Pametni preduzetnici, kaže Smit, nastavit će da se kreću, prestat će da se muče vraćanjem na “normalno” i tražit će nove mogućnosti.
Ne brinite za konkurente
Kada bi mogao da vrati vrijeme i uradi nešto drugačije, Smit kaže da bi kupio neke svoje konkurente.
Osim toga, kaže, ako ste zabrinuti zbog konkurencije, to znači da ne radite nešto kako treba.
Nemojte se truditi da budete jeftiniji od konkurencije, već ponudite kupcima nešto drugačije, što ne mogu da pronađu na drugim mjestima.