Kako je nova društvena mreža od pojave pandemije osvojila svijet

0

Još do prije mjesec dana Zoom je bio samo jedna od platformi u pomalo dosadnom svijetu poslovnih komunikacija i tehnološkom svijetu prepunom aplikacija. Koronavirus je mnogim kompanijama izazvao gubitke, ali je Zoomu donio veliki i neočekivan uspjeh, piše portal Novac.hr.

Zoom je gotovo preko noći postao slučajna društvena mreža. U trenutku kada se milijarde ljudi širom svijeta socijalno distancira kako bi se smanjila stopa zaraze od Covida-19, nega su počeli da koriste ne samo oni koji učestvuju u poslovnim konferencijama na daljinu, nego su se putem Zooma počeli izvoditi školska i univerzitetska nastava, sportski treninzi, grupne terapije, pa i sveti obredi.

– Svaki dan je record – kaže za Bloomberg Eric Yuan, osnivač Zooma koji nije ni sanjao da će jednog dana promijeniti svijet tehnologije kao što su to učinili divovi poput Facebooka i Twittera. Ljudi su preko noći shvatili koliko im treba platforma poput ove, a Zoom je odjednom postao kritična infrastruktura.

Kompanija nije na ‘’vrijeme i mudro pripremila strategiju razvoja’’, tvrdi Yuan kome trenutni rast predstavlja veliki stres u vođenju biznisa. Nespreman na uspjeh, on mora stalno nadograđivati aplikaciju i boriti se s propustima i kritičarima.

Slučajna mreža

Yuana je uvijek frustrirala udaljenost i zbog toga je odlučio svoj život posvetiti komunikaciji na daljinu. Kao mlađi sin kineskih rudara odrastao je u kineskoj pokrajini Shandong, na poluostrvu koje se proteže u Žuto more. Dok je studirao matematiku i informatiku na Univerzitetu Shandong, morao je da putuje deset sati vozom kako bi se sreo sa svojom djevojkom. Zato se oženio već u 22. godini.

Prateći svog idola Billa Gatesa, odlučio je da se preseli u Silicijumsku dolinu, ali zahtjev za vizu mu je odobren tek nakon devetog pokušaja i dvije godine upornosti. Njegova karijera je počela u startapu Webex koji je razvijao prototipove videochata. Kompaniju je otkupio Cisco Systems Inc., a u njoj je Yuan postao potpredsjednik Odjeljenja za inženjering.

No, njegove vizije su se polako počele odvajati od firme. Sa usponom iPhonea uvidio je da kompaniji treba proizvod koji radi na mobilnim telefonima, ali Ciscovo vođstvo nije se s tim složilo.

Yuan 2011. godine odlazi i osniva vlastitu kompaniju Zoom Video Communications Inc. Firma sa sjedištem u San Hozeu danas ima svoj tim istraživača i u Kini. Zoom je na početku bio privlačan poslovnom sektoru jer je bio neutralna platforma, nevezana za Apple ili Microsoft. Budući da platforma omogućava konferencije do čak 1.000 ljudi, mogu je koristiti i male firme i velike korporacije. Integrisana je sa Skajpom i Slackom, te korisnici mogu dogovoriti i početi sastanke koristeći Outlook, Gmail ili, pak, iCal.

Zoom je besplatan ako svoje sastanke možete održati za manje od 40 minuta i sa maksimalno 100 učesnika. U suprotnom je naknada za njegovo korištenje 19,99 dolara po sastanku. Aplikacija se takođe prilagođava najboljem signalu, jer Zoom učesnike povezuje s jednim od svojih 17 data centara širom svijeta.

Jednostavan za korištenje

Jednostavnost korištenja brzo je stekla svoje korisnike. Koriste ga čak i političari i druge istaknute osobe za rad od kuće, poput britanskog premijera Borisa Johnsona, bivšeg predsjednika američkih Federalnih rezervi Alana Grinspena ili, pak, slavni komičar Džimi Falon.

U decembru je broj dnevnih korisnika Zooma bio 10 miliona, a sada je porastao na 200 miliona. Zoom je, piše Market Insider, 18. marta postao najviše puta skinuta aplikacija u SAD. Sedmicu dana ranije bio je 11. na toj listi, a dvije sedmice ranije 87. U posljednjem mjesecu zabilježen je porast dnevnog saobraćaja za 535 posto na stranici za preuzimanje Zoom.us, pokazala je analiza firme SimilarWeb.

Cijene dionica kompanije porasle su za 72 posto u istom periodu, udvostručivši se od početka februara do kraja marta.

Poređenja radi, cijena dionice Zooma u aprilu 2019. godine iznosila je 65 dolara, a Zoom danas trguje dionicama u vrijednosti od 159,65 dolara, odnosno po 145 posto višoj cijeni. Pritom treba imati na umu da je od početka ove godine cijena dionice kompanije skočila 130 posto.

Tržišna kapitalizacija kompanije iznosi 39 milijardi dolara, odnosno Zoomova vrijednost na tržištu 32 puta je veća od prihoda koji se očekuju sljedeće godine, što je izuzetno velika razlika čak i za brzorastuću firmu, piše The Street.

Skandali privatnosti

Na početku pandemije, nakon što je krajem januara bio prisiljen da zatvori svoje kancelarije u Kini zbog mjera izolacije, Yuan je smatrao da će se kriza loše odraziti na njegovo poslovanje. Ali, veliki uzlet uslijedio je nakon što su Japan i Italija zatvorili škole krajem februara.

Zoom je uklonio vremenska ograničenja za besplatni dio svog proizvoda kako bi obrazovne institucije mogle izvoditi nastavu. Kada je broj korisnika Zooma prešao 100 miliona, počeo je shvatati šta je kriza značila za njegovu kompaniju, tvrdi Yuan za Bloomberg. Zoom je proizašao kao pobjednik korona krize.

Ali, upravo zbog svoje popularnosti aplikacija je na stalnoj meti hakerskih napada i uz nju se veže sve više priča o kršenju privatnosti. Recimo, u onoj posljednjoj 15. marta otkriveno je da je više od pola miliona lozinki Zoomovih korisnika ukradeno i prodavano na dark webu.

Posljednju sedmicu marta obilježio je niz štetnih otkrića. Consumer Reports je 24. marta detaljno objasnio kako Zoomova politika privatnosti dopušta dijeljenje sadržaja videochatova sa firmama za praćenje oglasa. Publikacija je takođe kritikovala alat za praćenje pažnje učesnika koji bi upozoravao ako učesnici sastanka više od 30 sekundi pređu na drugi prozor na svojim računarima. Alat je omogućavao poslodavcima da provjere prate li radnici sastanak ili studenti nastavu.

Problemi s privatnošću natjerali su neke zemlje da pooštre kontrole. Njemačko Ministarstvo vanjskih poslova dalo je napomenu svojim zaposlenima da izbjegavaju instaliranje Zooma na službene telefone. U SAD je protiv Zooma podignuta zajednička tužba, a u parnici na saveznom sudu u Kaliforniji Zoom se optužuje da nije ‘’pravilno zaštitio lične podatke više od milion korisnika’’.

Zoom je tek nakon kritika priznao da komunikacija preko ove aplikacije nije kodirana cijelo vrijeme. Iz Zooma tvrde da su pojačali bezbijednost, te da intenzivno rade na otklanjanju svih problema.