Fijasko Mustanga na testu bezbjednosti

0

Američki automobil osvojio je samo 2 od maksimalno mogućih 5 zvjezdica na najnovijem EuroNCAP “kreš testu”. Među prvim modelima koji su u 2017. podvrgnuti testu od strane nezavisne organizacije EuroNCAP, koja se bavi ispitivanjem bezbjednosti najnovijih modela automobila na evropskom tržištu, našao se Ford Mustang.

Inače, Ford je 2015. odlučio da prvi put zvanično plasira svoj legendarni model u Evropi, nakon više od pola vijeka od lansiranja prve generacije Mustanga u SAD. Automobil je u međuvremenu stigao u većinu evropskih zemalja, a početkom ove godine i na neizbježni EuroNCAP test bezbjednosti, gdje se nije proslavio.

Naime, rijetko se dešava da jedan model na ovom testu bude ocijenjen sa samo 2 zvjezdice. U posljednje tri godine, ovako loš rezultat ostvarila je samo još Lancia Ypsilon (2015.). Postavlja se pitanje šta je dovelo do toga da Mustang završi test sa svega 2 zvjezdice?

Kada se pogledaju rezultati po oblastima, vidi se da je automobil samo na polju zaštite pješaka ocijenjen u rangu sa drugim modelima koji su testirani (imao je skor od 64%). Za bezbjednost odraslih putnika sakupio je 72 od mogućih 100 procenata, što nije toliko loše, ali je ispod prosjeka kada se pogledaju rezultati ostalih ispitivanih vozila.

Oblasti u kojima je Mustang najgore prošao i koje su najveći uzrok ovako niske ocjene su bezbjednost djece-putnika (samo 32%) i bezbjednosni sistemi asistencije (svega 16%). U svom izvještaju EuroNCAP izražava “zabrinutost za bezbjednost odraslih i djece-putnika u slučaju sudara”, kao i brigu zbog nedostatka bezbjednosne opreme “koja je uobičajena kod modela na evropskom tržištu”. Konkretno, prilikom “kreš testova” registrovano je da se vazdušni jastuci vozača i suvozača “ne naduvaju u dovoljnoj mjeri da bi mogli da potpuno zaštite njihova tijela prilikom frontalnog sudara”.

Kada su u pitanju zadnja sjedišta automobila, EuroNCAP zamjera Fordu nedostatak predzatezača sigurnosnih pojaseva, što može dovesti do toga da u slučaju sudara putnik sklizne nadole i doživi povrede u predjelu abdomena. Što se tiče bezbjednosti djece, EuroNCAP navodi da prilikom bočnog sudara, glava djeteta-putnika nije bila potpuno zaštićena nakon aktiviranja vazdušne zavjese, te da je došla u kontakt sa enterijerom automobila.

Na kraju, najlošiji rezultat zabilježen je na polju elektronskih sistem asistencije koji svojim djelovanjem treba da doprinesu većoj bezbjednosti vozača i putnika, ali i pješaka. EuroNCAP je zamjerio Fordu što u model za evropsko tržište nije ugradio neke sisteme koji su dostupni kupcima u Sjevernoj Americi, gdje je Mustang prošao sasvim dobro na tamošnjem, takođe veoma zahtjevnom “kreš testu”, koji sprovodi američki Institut za bezbjednost na putevima (IIHS).

Ako je nešto pozitivno u svemu ovome, Ford je EuroNCAP-u najavio da će od maja 2017, umjesto aktuelnog Mustanga koji je na evropskom tržištu od 2015. godine, u Evropi početi da prodaje unaprijeđenu verziju opremljenu nedostajućim sistemima asistencije. Taj model imaće Pre Collision Assist sistem (sa funkcijama Pedestrian Detection, Forward Collision Warning i Autonomous Emergency Braking).

Ove tehnologije upozoravaju vozača na mogući frontalni sudar ili prisustvo pješaka na kolovozu, a ako vozač ne reaguje, automobil automatski koči umjesto njega. Takođe, Ford će model za evropsko tržište od sredine 2017. opremiti i uređajem sa upozorenjem na eventualno neželjeno napuštanje saobraćajne trake kojom se vozilo kreće (Lane Keeping Aid). U kojoj mjeri će najavljena poboljšanja dorpinijeti da EuroNCAP koriguje zaključak o bezbjednosti Mustanga, saznaćemo kada unaprijeđena verzija stigne na njihov test. (Nezavisne novine)