Evo kako naftni giganti namjeravaju preživjeti doba električnih vozila

0

Nekada se na bezninsku pumpu svraćalo da se natoči gorivo, i odmah se produžavalo dalje. Danas one nastoje što duže zadržati kupce i ponuditi im što više sadržaja, odnosno izvući im što više novca, i to na stvari i usluge koje nemaju nikakve veze s gorivom.

Tako benzinske stanice postaju male oaze, odnosno kompleksi sa restoranima, kafićima, prodavnicama, praonicama, dječijim igralištima itd.

Prema pisanju američkog Bloomberga, naftne kompanije u Centralnoj i Istočnoj Evropi pokušavaju diversificirati svoj biznis, odnosno prodavati mušterijama mnogo više različite robe, kako bi preživjele vrijeme električnih automobila koje dolazi, i zbog kojeg će sigurno osjetiti pad profita.

Bloomberg kao primjer ovakve prakse navodi mađarski MOL i srbijanski NIS, ali svako ko putuje mogao je primjetiti da većina pumpi u regionu i u BiH ima sve više ovakvih sadržaja.

Sve više se putuje 

– Kako sve više ljudi koristi električne automobila, a vlade pooštravaju propise iz oblasti zagađenja zraka, MOL i njegovi regionalni rivali, kao što su poljski PNK Orlen SE i srbijanski NIS AD, žure da osiguraju dugoročni opstanak u trenutku kada dugoročna potražnja za dizelom i benzinom nije sigurna – navodi američka mreža.

U posljednje vrijeme sve više ljudi u Centralnoj i Istočnoj Evropi (CIE) putuje automobilima zbog rasta plata, a pa se javlja i sve veća potreba za ovakvim kompleksima pokraj cesta i puteva.

Mnoge benzinske pumpe širom Evrope pretvorene su u prodavnice, a vlasnici su im velike kompanije kao što su BP, Total, Royal Dutch Shell itd. Oni se suočavaju i s velikim brojem manjih rivala koji nude lijepo serviranu šoljicu kafe, ukusan sendvič i bočicu vode.

Mađarski MOL je ispred ostalih evopskih integrisanih kompanija s fokusom na maloprodaju.

Ova kompanija planira da do 2030. godine dobit od usluga na pumpama dostigne 30 posto ukupne dobiti. Tako je MOL, naprimjer, nedavno kupio kompaniju koja proizvodi flaširanu vodu, a nastoji ojačati svoje kapacitete u oblasti proizvodnje kafe.  

U Bloombergovom tekstu se to ne navodi, ali spomenimo da u Bosni i Hercegovini upravo INA i Energopetrol primjenjuju tu strategiju, promovišuću svoj Fresh Corner, odnosno kafiće na svojim pumpama koji nude kafu i sendviče. MOL je, inače, suvlasnik INA-e, a INA je vlasnik Energopetrola.

Električna vozila dolaze

Inače, električna vozila će globalno predstavljati 8 posto prodaje svih vozila već za dvije godine, procjenjuje Moody's Investors Service. Za 22 godine električna vozila će činiti 54 posto prodaje novih vozila.

Doduše, prodaja ovih vozila u CIE je sporija nego na Zapadu. Naprimjer, u Norveškoj je već 2017. godine 40 posto novih prodatih vozila bilo električno.

Autor: BiznisInfo