Euro-Asfalt: Geološka kompleksnost tunela Hranjen nije bila inicijalno predviđena

0

Kompanija Euro-asfalt oglasila se danas povodom, kako navode, brojnih medijskih objava u vezi s trenutnim stanjem projekta „Probijanje glavne i servisne cijevi i izrada primarne podgrade cestovnog tunela Hranjen”.

– Prije svega, važno je istaći da je ugovoreni iznos radova na pomenutom projektu oko 70 miliona KM, a u njega su uračunati svi troškovi instalacije gradilišta (koje je daleko od urbanih zona), zatim troškovi izgradnje infrastrukture do portala tunela (pristupni putevi, instalacije itd.), pripremni i istražni radovi, portalni radovi, studije i projektovanje i drugi radovi neophodni za početak realizacije projekta. Tačno je da je iskopano 2.065 m tunela, što predstavlja oko 37 posto ukupne dužine, ali je isto tako urađeno blizu 100 posto ostalih radova koji ne spadaju u tunelski iskop – navode iz Euro-Asfalta.  

Tunel Hranjen je najkompleksniji od svih tunela koje je ova kompanija dosad radila, a Euro-Asfalt je u toj oblasti najreferentnija i daleko najsposobnija kompanija u regiji, navodi se u saopćenju.

Euro-Asfalt posjeduje veće kapacitete u tunelogradnji nego sve druge regionalne kompanije zajedno, a u posljednjih nekoliko godina realizovao je većinu kompleksnih projektata u region, kažu u ovoj kompaniji. Također, činjenica je da geološka kompleksnost tunela Hranjen nije bila inicijalno predviđena i da nije bila uračunata u inicijalnoj ponudi.

– Tunel je većim dijelom bio na granici izvodivosti standardnom novom austrijskom tunelskom metodom i morali smo uključiti najveće stručnjake, najuigranije i najkompetentnije tunelske timove i novu opremu da bismo se izborili s podzemnim pritiscima. Pored enormnih podzemnih pritisaka i povećanih dotoka podzemne vode, zabilježili smo i nepredviđeni događaj podzemne poplave, prešli preko podzemnih jezera, u više navrata angažovali speleologe i prošli nekoliko podzemnih galerija. Nakon poplavnog događaja, značajan dio tunela je bio teško oštećen i takve posljedice još uvijek saniramo. Radovi su još uvijek u toku i neće biti obustavljeni dok ne završimo sve ugovorom predviđene pozicije – dodaju iz Euro-Asfalta.

Napominju da je ugovor po kojem Euro-asfalt radi zaključen prema standardnom međunarodnom modelu za projektovanje i građenje tzv. FIDIC po kojem su zaključeni i brojni drugi ugovori u BiH. Prema većini FIDIC ugovora, naručitelj plaća ugrađene količine građevinskih materijala i ostale troškove rada koji pripadaju naručitelju.

Primjera radi, kako dodaju iz Euro-Asfalta, ako je za postizanje statičke stabilnosti neophodno umjesto jedne ugraditi dvije jedinice betona, naručitelj plaća obje stvarno ugrađene jedinice betona. Slična situacija je i za dinamiku napredovanja. Jedan ciklus iskopa i podgradnje traje oko 12 sati što znači da se dnevno mogu napraviti maksimalno dva ciklusa. Međutim, u određenim geološkim sredinama je ciklus 0,8 – 1 m, dok je u drugim 2,8 – 3 m. Evidentno, ako se radi u sredini gdje je napredovanje jedan m da će učinak biti tri puta manji u odnosu na sredinu gdje je napredovanje tri m, i to za istu količinu rada što se linearno odražava na rok i budžet.

Zbog svega gore navedenog, dinamika trošenja ugovornog novca je išla brže od inicijalno predviđene, ali su sve ugrađene količine vrlo lako provjerljive na terenu a podzemni pritisci vrlo lako mjerljivi.

– Stoga smatramo da su zlonamjerne sve medijske objave koje paušalno impliciraju nekakvo nerazumno trošenje novca na ovom projektu prije analiza činjeničnog stanja. Projekat je izuzetno izazovan i mi iz Euro-Asfalta smo učinili sve da budemo na visini zadatka. Ako naručitelj odluči da obustavi radove, mi ćemo nakon završetka preostalih radova izvršiti demobilizaciju gradilišta i  predati ga naručitelju na dalje upravljanje – saopćeno je iz Euro-Asfalta.