Domaće vlasti najavljuju jači investicijski ciklus: Nove ceste su motor razvoja

0

Prema podacima Zavoda za statistiku FBiH, u Federaciji BiH trenutna dužina autoputa iznosi 92 kilometra, na kojim se nalazi 147 mostova i 18 tunela. Trenutni radovi na autoputu u FBiH odvijaju se na dionici Svilaj – Odžak, na sjeveru naše zemlje, u dužini od 11 km, a ukupna vrijednost ovih radova je 83,8 miliona eura.

U Bosni i Hercegovini trenutno se izvode brojni infrastrukturni radovi, a prema planovina državnih i entitetskih vlada u narednom periodu možemo očekivati dodatnu ekspanziju. Najviše novih radova očekuje se u oblasti cestogradnje, odnosno autoputa na Koridoru Vc, ali i drugih značajnijih putnih pravaca u našoj zemlji.

BiH trenutno ima 124 kilometra autoputa, i poprilično zaostaje za zemljama regiona, pogotovo Hrvatskom i Srbijom, dok je Crna Gora jedina država našeg okruženja koja nema autoputa.

 Trenutni radovi

Prema podacima Zavoda za statistiku FBiH, u Federaciji BiH trenutna dužina autoputa iznosi 92 kilometra, na kojim se nalazi 147 mostova i 18 tunela. Trenutni radovi na autoputu u FBiH odvijaju se na dionici Svilaj – Odžak, na sjeveru naše zemlje, u dužini od 11 km, a ukupna vrijednost ovih radova je 83,8 miliona eura. Izgradnju ove dionice finansira Evropska investicijska banka (EIB), a uključuje i petlju Odžak, te granični prijelaz Svila koji koštaju po pet miliona eura.

Druga lokacija na kojoj se trenutno obavljaju radovi je poddionica Klopče – Drivuša dužine 2,3 kilometra u vrijednosti oko 33,5 miliona eura, a sredstva je osigurao Kuvajtski fond za arapski ekonomski razvoj (KFAED). Također, sredinom maja ove godine potpisan je ugovor o izgradnji dionice Klopče – Pečuj (Donja Gračanica) ukupne dužine 5,78 kilometara.

Kada je u pitanju izgradnja autoputa u RS-u, u toku je izgradnja vijadukta na Mahovljanskoj petlji, na dionici autoputa Banja Luka – Bosanska Gradiška, te izgradnja autoputa Banja Luka – Doboj u dužini od 36 kilometara, ugovorene vrijednosti 340 miliona eura.

Osim radova na autoputu, aktivni su i brojni projekti iz oblasti niskogradnje, odnosno cestovne infrastrukture.

Sekretar za građevinarstvo Privredne komore FBiH Dženana Hodžić kazala je za Faktor da su trenutno aktivni radovi na planinskom prevoju Karaula, na dionici Kladanj – Podpaklenik. Ukupna vrijednosti ovog projekta koji će put između Sarajeva i Tuzle skratiti za 3,6 kilometara je 24.257.083 KM, a početkom godine na ovoj dionici probijen je i tunel u dužini od 902 metra.

Međunarodni tenderi

– Aktiviranje gradilišta na izgradnji objekata niskogradnje u FBiH zavise od osiguravanja sredstava i zatvaranja finansijske konstrukcije. Radovi na Karauli idu nešto sporijim tempom zbog nedostatka finansijskih sredstava. Također, aktivna su gradilišta na nastavku izgradnje Sarajevske zaobilaznice, te radovi na A transferzali koja će Međunarodni aerodrom Sarajevo spojiti s centrom grada – kazala je Hodžić.

Vrijednost radova na ovoj cesti je 5,8 miliona KM, a finansira ih Kanton Sarajevo i Općina Novi Grad putem Direkcije za puteve KS. Osim projekata koji se trenutno implementiraju, ova i naredna građevinska sezona, barem prema najavama domaćih vlasti, trebala bi dobiti dodatni zamah.

Osman Lindov, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Sarajevu, naglašava da građevinski radovi u našoj zemlji donose privredni rast, ali i nova zapošljavanja.

– Novim investicijskim ciklusom koji se najavljuje na autoputu, ali i magistralnim cestama, koje čine okosnicu razvoja, dobijamo nove kilometre modernih puteva. Pohvalna je i činjenica da smo već prešli u fazu kada konzorciji domaćih firmi obavljaju glavne poslove na izgradnji cestovne ifrastrukture – kazao je Lindov.

Prema njegovim riječima, u proteklih desetak godina domaće firme radile su ceste, mostove, vijadukte što im je osiguralo reference tako da domaća operativa sada vodi poslove u BiH, te ravnopravno učestvuju na međunarodnim tenderima.

-Kompanija Euro-Asfalt trenutno ima jedna projekat na izgradnji autoputa u Sloveniji, ali i u Crnoj Gori koji su tamošnje vlasti pokrenule s kineskim kompanijama. To su odlične stvari, pa s pravom očekujemo dodatni investicijski ciklus u našoj zemlji – naglasio je Lindov.

Brza cesta

Jedan od najvažnijih projekata cestovne infrastrukture svakako je izgradnja brze ceste Lašva – Travnik koja bi trebala početi 2017. godine i koštat će 183 miliona eura. Ovaj projekat uključuje 23,6 kilometara ceste s dva odvojena kolovoza i 18 mostova, te tri tunela.

Također, bit će intenzivirani novi radovi na Koridoru Vc, a u ovom investicijskom ciklusu planiran je početak radova na izgradnji novih 84 kilometra autoputa. Radovi će se izvoditi na nekoliko lokaliteta, a prvi od njih je zenička regija gdje je previđeno šest projekata.

Pripremni radovi za izgradnju dionice Pečuj – Vraca vrijedne 50 miliona eura u završnoj su fazi, a potpis tog ugovora očekuje se do kraja godine. Vlada FBiH podržala je nedavno četiri inicijative za kreditno zaduženje Autocesta Federacije BiH jedno od njih odnosi se na kreditno zaduženje kod EBRD-a u iznosu do 100 miliona eura kojim bi se finansirala izgradnja poddionice tunel Kvanj – Buna, dok bi sredstva Evropske investicijske banke (EIB) u iznosu do 76 miliona bila namijenjena za poddionicu Nemila – Donja Gračanica, lot 1a, odnosno tunel Zenica.

Prema jednoj od usvojenih inicijativa, poddionica Nemila – Donja Gračanica, lot 2 Vranduk – tunel Zenica bi trebala biti građena kreditnim sredstvima OPEC Fonda za međunarodni razvoj (OFID) u iznosu do 49 miliona eura, a uslov za sva ova kreditna zaduženja je da efektivnost kredita bude vezana za uvođenje dodatne akcize na naftne derivate od 0,10 KM po litru. Na ovaj način bila bi osigurana i dugoročna održivost duga Autocesta FBiH i ublaženi rizici po federalni budžet.

Najveći izazov

Na jugu naše zemlje spremna su četiri projekta, odnosno novih 30 kilometara od Međugorja do Mostara jug. Usvojen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o eksproprijaciji, te se očekuje da dva projekta vrijedna 100 miliona eura na dionici Počitelj – Međugorje, uključujući most Počitelj, budu potpisana u julu ove godine.

Priprema za narednu dionicu Buna – Počitelj, vrijednu 30 miliona eura, u završnoj je fazi, a dodjela ugovora se očekuje do kraja godine. Preostalih 160 miliona eura za dvije dionice između Mostara i Bune očekuju se odmah nakon usvajanja amandmana na prostorni plan kojim će se okončati višegodišnji spor oko pozicije trase autoputa na području Blagaja.

Treći lokalitet na kojem su planirani radovi je prolaz kroz planinu Prenj, odnosno priprema tri projekta od Ovčara do Salakovca, koji uključuju izgradnju tunela Prenj u dužini od deset kilometara koji je najveći izazov u ovom investicionom ciklusu.

Dužina cesta 4.707 kilometara

Ukupna dužina cesta u Federaciji BiH u 2015. godini iznosila je 4.707 kilometara i u odnosu na 2014. godinu ostala je nepromijenjena, podaci su Zavoda za statistiku FBiH. Magistralne ceste su u ukupnoj dužini 1.977 kilometara, od čega se na asfalt odnosi 96,1, a na makadam 3,9 posto. (Faktor)