Crna Gora: Šeici preuzimaju aviokompaniju i ključni aerodrom

0

Najvjerovatniji kandidat da preuzme najprometniju vazdušnu luku u Crnoj Gori – aerodrom Tivat – je novi vlasnik elitne marine Porto Montenegro, državni investicioni fond Dubaija ICD, nezvanično saznaje podgorički list „Vijesti“.

Prema nezvaničnim saznanjima „Vijesti“, pregovori na najvišem nivou između crnogorske vlasti i predstavnika ICD-a o preuzimanju aerodroma Tivat su poodmakli pa su novi vlasnici Porto Montenegra „na pol poziciji“ da sutra budu nove gazde najprometnijeg crnogorskog aerodroma.

Oni su još u maju prošle godine kada su završili transakciju vrijednu 210 miliona eura i kupili nautičko-turistički centar Porto Montenegro od njegovog dotadašnjeg vlasnika Pitera Manka i njegovih partnera, najavili da je to samo početak njihovih planova u Crnoj Gori.

ICD naime, namjerava da Porto Montenegro razvija kao elitnu destinaciju za takozvani “ultra-high-net-worth-individuals”, odnosno bogataše čija lična imovina prelazi vrijednost od najmanje 30 miliona dolara.

Nautičko-turistički centar Porto Montenegro

Tivatski nautičko-turistički centar samo je okosnica njihovih mnogo većih planova u Crnoj Gori koji se tiču vazdušnog i drumskog saobraćaja, nekretninskih i projekata razvoja visokog turizma.

Stoga su jako zainteresovani da preuzmu ovdašnji aerodrom koji međutim, kako „Vijesti“ saznaju u krugovima bliski tom investitoru, ne bi razvijali onako kako je to predvidio Master plan ACG, već bi umjesto vazdušne luke usmjerene prvenstveno na komercijalnu avijaciju koja bi mogla da prihvati tri miliona putnika godišnje, aerodrom Tivat bio „sveden“ na opsluživanje prvenstveno generalne avijacije – manjih privatnih i poslovnih aviona bogataša, dok bi saobraćaj komercijalne avijacije bio minimiziran.

To indirektno znači i otpuštanje velikog broja radnika i odustanak od razvojnih projekta aerodroma koji bi značili zapošljavanje dodatne radne snage. Negativne efekte od skoro potpunog ukidanja komercijalnog saobraćaja sa Tivtom, imao bi i veliki dio turističke privrede na primorju čiji klijenti gravitiraju ovom aeroodromu.

Inače, državni investicioni fond Dubaija ICD pod direktnom je kontrolom Vlade UAE. Njegov predsjednik je šeik Mohamed bin Rašid Al Maktum, premijer UAE i emir Dubaija. U investicionom portfoliju ICD-a pored ostaloga su i udjeli u vlasništvu u „Emirates Grupi“ – najvećem avioprevozniku na Srednjem istoku, kompaniji „Dnata“ koja je najveći pružalac usluga aerodromskog opluživanja aviona u tom regionu, te jednom od najprometnijih svjetskih vazdušnih luka Dubai International aerodromu, kao i jednom od najvećih lizing kuća za iznajmljivanje aviona u regionu „DAE Capital“.

Upravo u širokom avijacijskom biznisu ICD-a, Vlada vidi mogućnost da se u eventualnoj transakciji sa Arapima oko aerodroma Tivat, riješi i glavobolje zvane Montenegro Airlines koji ima ogromne finanijske probleme.

Naime, strategija Vlade je da davanje u zakup (čitaj privatizaciju) aerodroma Tivat iskombinuje sa istovremenim preuzimanjem MA od strane neke od kompanija iz ICD-ovog portfolia, a što za avioprevoznika jakog poput „Emiratesa“, ne bi bio ni najmanji problem.

Na taj način bi aerodrom Tivat praktično bio cijena koju Crna Gora plaća da Arapima „uvali“ svoju posrnulu nacionalnu aviokompaniju, navode „Vijesti“.