CEFTA uklanja neopravdano geoblokiranje – veće mogućnosti za online kupce

0

Jeste li čuli za izraz “geografsko blokiranje“? Riječ je o svojevrsnom problemu sa kojim se online trgovci i kupci u regionu, a i šire nerijetko susreću.

Geografsko blokiranje se smatra vrstom diskriminacije među potrošačima, u zavisnosti od mjesta u kojem žive i iz kojeg žele da posluju ili da primaju narudžbe.

Akcioni plan za Zajedničko regionalno tržište 2021-2024. predviđa slobodno kretanje roba i usluge u okviru CEFTA-e, a neopravdano geografsko blokiranje je jedna od barijera koju CEFTA želi otkloniti. Glavni dobitnici su svi internet kupci koji kupuju u e-trgovinama sa sjedištem u drugom CEFTA tržištu.

Stručnjaci u CEFTA-i ugasili su tekst Odluke Zajedničkog odbora koji će osigurati da se pravila Evropske unije primjenjuju i unutar CEFTA-e najkasnije od 2025. godine, koliko će biti dovoljno da se uspostave pravila i procedure na nivou svakog CEFTA tržišta.

Šta donose CEFTA pravila o geografskom blokiranju?

  • Jednak pristup robi i uslugama

Trgovci neće moći diskriminirati kupce u pogledu opštih uslova i to za:

  1. robu koja se ili isporučuje na drugom CEFTA tržištu (u slučaju da trgovac nudi isporuku) ili se preuzima na lokaciji dogovorenoj s kupcem,
  2. usluge, poput onih elektronskih kao što su skladištenje podataka i hosting internet stranica ili drugih, kao što su usluge hotelskog smještaja ili iznajmljivanje automobila.
  • Pristup stranicama e-trgovine

Trgovci neće moći ograničavati pristup internet trgovinama prema mjestu stanovanja kupca. Kupci će imati punu slobodu da izaberu da li žele kupovati na stranicama koje su prilagođene za njihovo domaće ili neko drugo CEFTA tržište.

  • Platne transakcije

Prema novim pravilima, zabranjena je i neopravdana diskriminacija u pogledu načina plaćanja, pa trgovci neće moći primjenjivati različite uslove plaćanja za kupce zbog nacionalnosti ili mjesta stanovanja ili im blokirati pristup internet kupovini.

Postoje li izuzeci?

Da. Usluge povezane sa sadržajem zaštićenim autorskim pravima ili djela u nematerijalnom obliku – kao što su usluge streaminga muzike i e-knjige – bit će isključene iz djelokruga ovih pravila. Također, ostale usluge kao što su finansijske, audio-vizuelne, transportne, zdravstvene i socijalne usluge će biti isključene.

Za razliku od cjenovne diskriminacije, diferencijacija cijena neće biti zabranjena. Stoga će trgovci imati slobodu da ponude različite opšte uslove, uključujući cijene, i da ciljaju određene grupe kupaca na određenim teritorijama. Osim toga, trgovci neće biti u obavezi da isporučuju robu kupcima izvan CEFTA tržišta u kojem nude isporuku.

Geografsko blokiranje: mit ili činjenica?

CEFTA ja nedavno sprovela istraživanje o ovoj praksi. Rezultati pokazuju da je tek 1 od 4 pokušaja da se nešto kupi online na susjednim CEFTA tržištima uspješan. Razlozi su brojni, neki opravdani, ali neki i ne.

Bh. kupci koji žele da naruče proizvode ili usluge iz regiona uglavnom se susreću sa geografskim blokiranjem u nekoj od 4 faze kupovine: pristup internet stranici, registracija, dostava i plaćanje.  

Na CEFTA tržištima najviše prepreka ove vrste je u online trgovinama u Moldaviji (87,5%) i Srbiji (86%), a najmanje u Crnoj Gori (61%). Sa druge strane, e-prodavnice u BiH u 69% slučajeva imaju barijere za kupce iz regiona.

Istraživanje provedeno u Bosni i Hercegovini je pokazalo da se online trgovine pri izvozu svojih proizvoda suočavaju s istim problemima, prvenstveno visokim troškovima dostave i carine. Kupci iz inostranstva često otkazuju narudžbe kada vide ukupni trošak koji, zbog skupe dostave i carine, nekada bude i višestruko puta veći od cijene proizvoda koji žele naručiti.

Posebnu prepreku predstavljaju propisi. Neusklađena je regulativa sa EU i drugim CEFTA tržištima i različiti zakoni povezani s prevozom robe za svako tržište, a u BiH je ograničena upotreba digitalnih platnih instrumenata, poput Paypala, što je važno za strane kupce.

Neke od navedenih problema su neopravdani, te će biti otklonjeni primjenom zajedničkih pravila o geografskom blokiranju. Drugi su opravdani, ali će se naći na agendi drugih inicijativa koje imaju za cilj unaprjeđenje elektronske trgovine unutar CEFTA po uzoru na EU. O svim CEFTA aktivnostima u oblasti digitalne trgovine saznajte u CEFTA Akcionom planu za elektronsku trgovinu: https://bit.ly/37to4EK.