Autoindustrija u Evropi na koljenima, i firme u BiH trpiće posljedice

0

Automobilska industrija u Evropi je na koljenima. Nakon nekoliko godina u kojima se pokušavala izboriti sa padom prodaje i izazovima koje sa sobom nosi napuštanje motora sa unutrašnjim sagorijevanjem i smanjenje zagađenja u borbi protiv klimatskih promjena, sada je na udaru epidemije koronavirusa.

Najveći svjetski proizvođači zatvaraju postrojenja a zemlje koje su bile čvorišta svjetske autoindustrije su među onim najteže pogođenim epidemijom.

Zatvaraju se pogoni

– Postrojenja su zatvorili BMW, Toyota, Ford, Volvo… Nissan zatvara postrojenje u Ujedinjenom Kraljevstvu, Mercedes zatvara većinu postrojenja… VW kao grupa koja pod sobom ima 13 brendova planira zatvaranje svih svojih pogona… Renault zaustavlja proizvodnju u Maroku… – kaže za BiznisInfo Armin Hodžić iz Privredne komore FBiH.

Gašenje fabrika evropskih proizvođača automobila i kriza sa koronavirusom odraziće se i na kompanije u sektoru automotiva u Bosni i Hercegovini. Naša zemlja nema fabrike automobilskih brendova ali imamo značajne dobavljače za te brendove a to su fabrike koje, iako dio posla obavljaju unutar BiH, dobrim dijelom ovise o uvozu i izvozu.

A upravo taj segment poslovanja najviše je pogođen. Najnovija odluka Evropske unije da zatvori svoje granice ovu će situaciju dodatno pogoršati.

Puca lanac snabdijevanja

– Tri su osnovna faktora koja prijete automobilskoj industriji. Prvi je ovaj transportni faktor – nemogućnost uvoza repromaterijala i samim tim izvoza gotovog proizvoda. Drugo je manjak potražnje – na evropskom nivou u februaru je pad prodaje bio 7 posto a šta će biti u martu ili aprilu, možemo samo pretpostaviti. Nikome sada nije do nabavke novih automobila a samim tim, nema potražnje ni za dijelovima. I treće, uticaj na lance snabdijevanja koji su u automobilskoj industriji vrlo osjetljivi, jer ako dođe do pucanja tog lanca, autoindustrija trpi velike poteškoće – pojašnjava nam Hodžić.

Neke od bh. kompanija već su osjetile smanjenja narudžbi, prolongacije i otkazivanja. To je bilo i očekivano jer, kako kaže Hodžić, nijedan proizvođač neće raditi lager gotovih proizvoda a ne sastavljati vozila, ti procesi su uzročno-posljedično vezani.

Klauzula “više sile”

Najveći problem u našoj zemlji trenutno su manje kompanije koje rade za veće bh. kompanije. U Bosni i Hercegovini je oko 20 kompanija integratora koji pod sobom imaju još nekih 40 ili 50 kompanija koje rade za njih.

– Ali je njihov problem što zavise uglavnom od jednog ili dva ugovora i ako dođe do prolongacije ili obustavljanja tih ugovora, oni ne mogu nastaviti raditi. Nemaju širok spektar djelatnosti da bi se mogli brzo preorijentisati na drugi dio ili segment za koji imaju repromaterijal i mogućnost izrade. A ukoliko izgubimo te kompanije, one bi se vrlo teško mogle vratiti u normalne poslovne tokove – upozorava Hodžić.

Zbog toga je jako bitno da privrednici koriste mehanizam “više sile” kako bi postigli obostrano razumijevanje i izbjegli povlačenje penala i s jedne i s druge strane, kako zbog plaćanja tako i zbog rokova isporuke.