Auto industrija se iz Evrope prebacuje u SAD i Kinu

0

Visoke cijene energenata i birokratija smetaju proizvođače automobila. Zato oni sve više ulažu u SAD koji znatnim subvencijama promovira ekspanziju elektromobilnosti.

“Nećemo premještati postojeću proizvodnju u SAD. Ali veća je vjerojatnost da ćemo iduće tvornice izgraditi u Americi. Postoji rizik da Evropa izgubi od ove preraspodjele.”

Ova izjava Klausa Rosenfelda, šefa firme Schaeffler, četvrtog po veličini njemačkog proizvođača automobilskih dijelova s više od 80.000 zaposlenih širom svijeta, odražava važan trend: automobilska industrija sve češće premješta svoju proizvodnju iz Njemačke i drugih dijelova Evrope u Kinu i Sjevernu Ameriku.

– Postoji mnogo razloga zašto automobilska industrija napušta Njemačku i Evropu – rekao je za DW Stefan Schneeberger, menadžer u konsultantskoj firmi Berullys Strategy Advisors, specijaliziranoj za automobilsku industriju. Glavni razlog preseljenja su skupi energenti. Cijene struje u EU-u su dva do tri puta veće nego u SAD-u.

– Ali i strožiji regulatorni zahtjevi kojima je industrija izložena u EU-u i Njemačkoj također govore u prilog preseljenju. I naravno, primamljive su i subvencije koje se trenutno nude u SAD-u – rekao je.

Međutim, ove milijarde subvencija su povezane s klimatskim tehnologijama kao što je elektromobilnost.

Zbog planova za izmještanje proizvodnje pada i broj automobila koji bi se trebali proizvesti u Evropi u razdoblju od 2023. do 2029., predviđa se u aktualnoj Berullys-analizi. No taj trend, s druge strane, uzrokuje puno pozitivnije prognoze za druge regije svijeta. Očekuje se čak i rast globalne proizvodnje vozila, iako slabiji nego što se predviđalo 2021.

– Trenutne prognoze pokazuju negativne učinke eksternog šoka izazvanog ratom u Ukrajini, kao i korekture pretjerano optimističnih prognoza iz 2021. godine s obzirom na okončanje ograničenja vezanih za pandemiju i krizu čipova – objašnjava Schneeberger.

Prema analizi, između Njemačke i SAD-a u narednim godinama očekuje se razlika u proizvodnji od oko četiri miliona vozila. Preseljenja, poput onih koje su nedavno najavili Audi i Ford, pojačala bi ovaj trend. Zbog toga se predviđaju gubici do 100.000 direktno pogođenih radnih mjesta i pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) u Njemačkoj od 0,6 posto u 2029. godini.

U tom kontekstu, menadžer projekta Schneeberger ističe da je važnost automobilske industrije u Njemačkoj veća nego u susjednim europskim zemljama.

 – Ovdje je njen udio skoro pet posto BDP-a, što znači da će pad posebno utjecati na njemačku privredu. Osim toga, pada konkurentska prednost njemačkih proizvođača automobila i automobilskih dijelova, koja se uglavnom povezivala s motorima s unutarnjim sagorijevanjem – naveo je.

Ali to je skoro stvar prošlosti. Jer pored digitalizacije, ekspanzija alternativnih pogona je jedan od megatrendova u automobilskoj industriji. U SAD-u se također nazire kraj motora s unutarnjim sagorijevanjem, ali ipak sporije nego u Europi ili Kini. Usporedbe radi: trenutno dobrih 14 posto novih registriranih vozila u Njemačkoj je čisto električno, u Kini, najvećem tržištu električnih automobila, to je 21 posto, a u SAD-u manje od šest posto.

To bi se moglo znatno promijeniti u bliskoj budućnosti.

– Vremena kada su električna vozila bila fenomen ograničen na zapadnu obalu SAD-a su prošlost – rekao je za DW Henning Ludes, američki stručnjak za tržište automobila i partner u firmi Berylls Strategy Advisors.

Prema Ludesu, koji je surađivao na jednoj odgovarajućih analizi, SAD je već u direktnoj konkurenciji s Evropom za drugo mjesto kao najvažnije svjetsko tržište električnih automobila, odmah iza Kine. Očekuje se da će prodaja takvih vozila premašiti šest milijuna komada godišnje u SAD-u 2030. godine, što odgovara tržišnom udjelu od oko 40 posto.

– Nedavne najave američkog Ministarstva energetike o strožim standardima za uštedu goriva i najava američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA) o ograničavanju emisije CO2 mogle bi potaknuti povećanje tržišnog udjela električnih automobila u SAD-u na čak i do 60 posto do 2030. godine – kaže Ludes.

Najveći izazov za njemačke tvrtke bit će specifične potrebe američkih kupaca koji nisu baš upoznati s elektro-mobilnošću. To uključuje posebne modele vozila. 

– Za razliku od Europe, terenska i pikap-vozila će činiti više od 75 posto tržišta čistih električnih automobila – kaže Ludes.

Fordov kamionet F-150 ostaje najprodavanije vozilo na američkom tržištu.