5 fantastičnih brendova koji su umrli

0

Mislite da su neke kompanije prevelike da bi propale? Razmislite opet.

Jak brend možda djeluje kao cjelina koja nikada neće umrijeti, nešto što će sa nama biti zauvijek.

Kada pomislite na marke kao što su McDonald’s, Apple, Coca-Cola…djeluje nezamislivo da mogu ikada da propadnu. Stvarnost je, međutim, da čak i najveći brendovi, najprepoznatljivija imena mogu da potonu.

Ponekad je to loš menadžment, nekada tržišne snage, nekada napredna tehnologija…

Evo pet od takvih koji su se smatrali besmrtnim, a kojih sada više nema.

Pan Am

Nije rijetko da se identitet jedne države isprepliće sa nekom firmom. Takav slučaj je bio sa Pan Am-om. Osnovan 1927, ovaj avio-prevoznik bio je dio američke kulture tokom većeg dijela dvadesetog vijeka.

Bio je lider u industriji internacionalnih letova i luksuznih putovanja, kao i prvi prevoznik koji je omasovio upotrebu džambo džetova i koristio svoje kabinsko osoblje u marketinške i PR svrhe. Djevojčice širom Amerike su sanjale da će postati stjuardese, a dječaci piloti.

Međutim, Pan Am je postao meta terorista i nakon nekoliko takvih incidenata, udruženih sa povećanom globalnom konkurencijom, ova kompanija prestala je da postoji 1991. godine.

Thames Television

Kao vodeći dio ITV mreže od kraja šesdesetih do početka devedesetih, ova televizija imala je jedan od najprepoznatljivijih identiteta na britanskoj televiziji.

Thames je tokom svoga postojanja postala poznata i izvan britanskih granica, prije svega zahvaljujući kvalitetu sadržaja i produkcije koja se po mišljenju kritičara mogla mjeriti sa državnim BBC-jem.

Pri tome se najviše isticala humoristička emisija The Benny Hill Show i hvaljena dokumentarna serija The World at War. Sa radom je prestala nakon što joj je 1991. godine oduzeta licenca, a kompaniju je preuzela FremantleMedia.

Woolworths

Bilo je to jedno od najvećih imena u Velikoj Britaniji. Bilo kuda da se uputite, mogli ste da računate da ćete naići na njihovu radnju. Bila je to kompanija za maloprodaju poznata kao jedna od prvotnih američkih trgovina s istom cijenom sve robe.

Prva njihova prodavnica je otvorena 1878. Iako je vremenom narasla u jedan od najvećih maloprodajnih lanaca na svijetu, snažna konkurencija je dovela do pada. F. W. Woolworth Company se preorijentisala na prodaju sportske obuće i odjeće, zatvorivši sve preostale trgovine koje su operisale pod nazivom “Woolworth's” i promijenila ime u Venator Group.

Godine 2001. firma se u potpunosti posvetila tržištu sportskih predmeta, i promijenila opet ime u Foot Locker Inc (NYSE: FL). Brend je, međutim, oživio posljednjih godina i u nekim zemljama se vratio.

Commodore

Svi smo navikli da imamo više računarskih uređaja, ali tokom sedamdesetih ta ideja je za mnoge bila misaona imenica. Danas, svi znaju za Apple, ali da li ste čuli za Commodore?

Commodore International bila je kanadsko/američka kompanija koja je nastala 1954. godina, a bavila se proizvodnjom pisaćih mašina, elektronskih aparata i PC. Kratka kompjuterska karijera ove kompanije od samo dvije decenije je ostavila ogromni trag u istoriji ove industrije pošto je ponudila na tržištu prvi kućni kompjuter, prvi kompjuter koji je prodat u milion primjeraka, prvi višeprocesorski kompjuter i prvi pravi multimedijalni kompjuter.

Bez obzira na sve to, Commodore International je bankrotirao 1994. godine zbog velikog broja pogrešnih menadžerskih odluka.

Blockbuster

Još jedna žrtva nemilosrdnog rasta tehnologije, Blockbuster je jedna od onih marki za koje niste mogli ni zamisliti da će se pokrenuti devedesetih. Iznajmljivanje videa je tada bilo veliko tržište, a Blockbuster je bio njegov nesporni šampion, sa preko 9.000 prodavnica širom svijeta na svom vrhuncu.

Ideja o odlasku u prodavnicu i iznajmljivanje filma na videokaseti na nekoliko noći možda se sada čini čudnom, ali tada su se tako gledali najnoviji filmovi, bar ako niste željeli da napunite sve police video-kasetama kupljenim u prodavnici.

Na vrhuncu, kompanija je imala blizu 85.000 zaposlenih u više od 9.000 prodavnica širom svijeta. Tokom 2000. Netflix je predložio da preuzme Blockbusterov online segment, čime bi se eliminisalo slanje DVD-ova poštom.

Menadžment je ispratio ljude iz Netflixa uz smijeh.

Stvari su išle odlično do 2007 godine, menadžment Netflix-a pokušava da proda firmu Blockbusteru i ponovo dobija negativan odgovor. Kasnije te godine na čelo kompanije dolazi izvesni James Keyes, ali ni on ne uviđa opasnost od rasta Netflixa i Redboxa, koji su postajali sve jači.

2010 podnose zahtjev za bankrot.

(Telegraf)