Njemačka Schwarz grupa, vlasnik Lidla i Kauflanda, širi poslovanje daleko izvan maloprodaje. Uz firmu za zbrinjavanje otpada, sada ulaže više od pola milijarde eura u vlastitu brodarsku flotu, a paralelno razvija sigurnu evropsku cloud alternativu američkim digitalnim divovima poput Amazona, Microsofta i Googlea
Njemačka Schwarz grupa je trgovinska sila koja godišnje ostvaruje promet od preko 175 milijardi eura i ima više od 14.000 trgovina u 32 zemlje, sve intenzivnije razvija vlastite industrijske kapacitete.
Nakon što su pokrenuli Prezero – firmu za zbrinjavanje otpada, te Stackit – platformu za cloud usluge, sada šire krila i na pomorski prijevoz, piše WiWo.
Još 2022. godine, u jeku globalne krize opskrbnih lanaca izazvane pandemijom i ratom u Ukrajini, Lidl je osnovao vlastitu brodarsku kompaniju Tailwind Shipping Lines. Sjedište kompanije je u Hamburgu, a ideja je bila jednostavna – preuzeti kontrolu nad dijelom globalne logistike i osigurati da roba, a posebno ona iz Azije – poput odjeće, kućanskih aparata, igračaka i drugih neprehrambenih proizvoda – stigne na police na vrijeme.
Za razliku od konkurencije poput Aldija, koji je također bio pogođen kašnjenjima isporuka, Lidl je jedini trgovac u Evropi koji je odlučio ući u brodarski biznis – i to vrlo ozbiljno.
Više od pola milijarde eura za novu flotu
Sada je Tailwind ušao u novu fazu. Lidl je upravo naručio pet potpuno novih kontejnerskih brodova kapaciteta 8400 TEU (standardnih kontejnera), a vrijednost te investicije procjenjuje se na više od 520 miliona eura. To je značajan iskorak – dosad je firma koristila uglavnom unajmljene brodove kapaciteta do 5500 kontejnera, a posjedovala je samo jedan stariji brod.
Riječ je o potezu koji Lidlu omogućuje dugoročnu stabilnost i veću neovisnost. No, investicija otvara i pitanja hoće li Lidl moći popuniti sve te brodove i isplati li se uopće trgovcu ulaziti u tako kapitalno intenzivnu i volatilnu industriju, prenosi tportal.
Odgovor iz Lidla glasi: ‘Da, itekako se isplati’. Tailwind već sada prevozi robu i za druge naručitelje, a potražnja premašuje ponudu, tvrdi izvršni direktor Christian Stangl. Oko polovine kapaciteta brodova rezervirano je za potrebe Lidla i Kauflanda, a ostatak se nudi tržištu. Nakon povlačenja marke Hamburg Süd s tržišta, Tailwind je već postao druga najveća brodarska linija u Njemačkoj, odmah iza Hapag-Lloyda.
Tailwind posebno ističe pouzdanost svojih usluga – brodovi na relaciji Azija – Evropa stižu na odredišta ‘just in time’ u 85 posto slučajeva, što je daleko iznad industrijskog prosjeka od 51,5 posto. Ta preciznost Lidlu omogućuje da već u trenutku utovara robe u Kini zna točno kada će ona biti dostupna u trgovinama – što je ogromna prednost za planiranje marketinga i prodaje.
Investicija s rizikom – i konkurencijom unutar vlastite grupe
No, ulazak u brodarski sektor nije bez rizika. Riječ je o izuzetno skupom i cikličkom tržištu, u kojem cijene kontejnerskog prijevoza snažno osciliraju iz sedmice u sedmicu. Indeksi poput Drewry World Container Indexa pokazuju veliku volatilnost, a finansijski stručnjaci upozoravaju da takva ulaganja mogu opteretiti i temeljnu djelatnost Schwarz grupe – maloprodaju.
Zanimljivo je da se iznos investicije u brodove gotovo poklapa s iznosom koji će Kaufland utrošiti na renovaciju svojih trgovina i rashladnih uređaja u Njemačkoj – nakon što su se početkom godine našli na udaru kritika zbog loših higijenskih uslova. ‘Brodovi ulaze u konkurenciju s obnovom i modernizacijom trgovina’, upozorava profesor Carsten Kortum sa Univerziteta u Heilbronnu.
Lidlova IT-divizija želi postati evropski odgovor na Amazon i Microsoft
No Tailwind Shipping Lines samo je jedan dio Lidlova šireg plana. Putem svoje tehnološke podružnice Schwarz Digits, firma pokreće i ambiciozan projekt razvoja vlastite platforme za računalstvo u oblaku – takozvani cloud – s ciljem da postanu evropski odgovor na američke tehnološke divove poput Amazona, Microsofta i Googlea.
Cloud platforma nosi naziv Stackit, a ambicija Schwarz Digitsa je jasna – ponuditi sigurnu, evropsku alternativu dosadašnjim dominantnim rješenjima na tržištu, koje nude ne-evropske kompanije. U saradnji s partnerima poput SAP-a i start-upa Aleph Alpha, firma razvija sistem kojim želi konkurirati globalnim igračima u sektoru koji postaje sve važniji za svakodnevno poslovanje hiljada firmi.
Saradnja sa SAP-om i fokus na sigurnost podataka
Na nedavnoj tehnološkoj konferenciji u Njemačkoj predstavljena je proširena saradnja između Schwarz Digitsa i SAP-a, koja uključuje ponudu SAP-ovog paketa ‘Rise with SAP’ putem Stackit platforme – prvi put direktno preko drugog pružatelja usluga.
Dodatno, Schwarz Digits u svoju infrastrukturu integrira i sigurni komunikacijski servis Wire, jedini messenger koji u Njemačkoj ima preporuku državne agencije za informatičku sigurnost (BSI) za korištenje na razini ‘povjerljivo – samo za službenu upotrebu’. Time žele pokazati da su sigurnost i kontrola podataka ključne vrijednosti nove evropske infrastrukture u oblaku.
Razvoj vlastite umjetne inteligencije
U saradnji s njemačkim AI start-upom Aleph Alpha, Schwarz Digits lansira i vlastitu platformu za razvoj umjetne inteligencije pod nazivom PhariaAI Suite. Riječ je o sistemu koji korisnicima omogućuje stvaranje i treniranje vlastitih AI modela unutar sigurnog evropskog podatkovnog okruženja, bez straha od curenja osjetljivih podataka prema vanjskim pružateljima usluga.
Schwarz Digits razvija rješenja prvo za interne potrebe Lidla i Kauflanda, a tek nakon testiranja unutar vlastitog sistema, ona se nude i vanjskim klijentima. Tako je bilo i s ERP sustavima temeljenim na SAP-u, kao i s aplikacijom Wire za internu komunikaciju.
Prema istraživanju koje je za njemačku firmu Exasol provela konsultantska kuća Barc, čak 84 posto evropskih poduzeća smatra upravljanje podacima unutar EU strateški važnim prioritetom. Politička neizvjesnost u SAD-u i Kini dodatno je povećala interes za regionalne, evropske dobavljače digitalne infrastrukture, naročito među malim i srednjim firmama.
Iako Schwarz Digits još nije prepoznat kao punopravni član elite tzv. ‘hyperscalera’ – globalnih tehnoloških kompanija koje nude masivne kapacitete cloud usluga – stručnjaci ga sve češće navode kao ozbiljnog izazivača.
– Da bi se uistinu nametnuli, trebat će im više od SAP-a, Wirea i Aleph Alphe – poručuje analitičar Axel Oppermann za njemački WirtschaftsWoche. No, smjer u kojem Schwarz grupa ide jasan je: iz maloprodaje se transformira u tehnološki konglomerat s globalnim ambicijama.