Italija bilježi rekordno nizak natalitet, što veoma negativno utiče na tržište proizvoda za djecu, a firme su prinuđene da se prilagode novoj starosnoj strukturi zemlje.
U Italiji se prošle godine rodilo samo 370.000 beba, što predstavlja najnižu brojku u historiji, a ova zemlja se sa stopom fertiliteta od 1,18, što je ispod nivoa proste reprodukcije stanovništva, suočava s jednom od najdubljih demografskih kriza u Evropi.
Nekadašnja postratna ekspanzija industrije kolica, krevetaca i igračaka u italijanskoj pokrajini Bergamo danas se svodi na preživljavanje, a u nekadašnjem industrijskom jezgru su opstala samo dva proizvođača opreme za djecu.
Firma Fopapedreti (Foppapedretti), osnovana 1945. godine, opstaje zahvaljujući blagovremenoj diverzifikaciji, uprkos tome što danas prodaju tek trećinu ranijih količina dječjih kreveta. Njen prihod od oko 45 miliona eura je na stabilnom nivou u poslednjih pet godina.
– Još u osamdesetim godinama prošlog vijeka smo shvatili da nas uskoro čeka demografski pad – izjavio je direktor kompanije Lučano Boneti.
Druga preostala firma u sektoru, “Cam – Il Mondo del Bambino”, dogovorila je nedavno sa sindikatima dobrovoljni odlazak 35 od ukupno 140 radnika.
Sindikati predlažu prelazak na proizvodnju kolica za kućne ljubimce ili starije osobe, ali kompanija upozorava da su oba tržišta već prezasićena i zahtjevna – pogotovo segment medicinskih pomagala za seniore.
Prema riječima Adrijane Gepert iz sindikata Fiom Cgil, sektor proizvoda za djecu izgubio je više od 35 posto tržišta u poslednje dvije decenije. Dodatni udar zadali su i konkurenti iz Kine, čije niske cijene domaći proizvođači teško mogu da prate.
U pokušaju da skrenu pažnju javnosti, grupa proizvođača je 2023. godine čak snimila kratak distopijski film o Italiji 2050. u kojoj se rađa samo jedna beba godišnje.
– Poruka je jasna – ono što (ne)uradimo danas ima dugoročne posljedice – upozorio je profesor demografije Alesandro Rozina, koji je učestvovao u filmu, prenosi Tanjug.
Reklame za pelene za bebe polako nestaju sa televizije, a njihov prostor zauzimaju oglasi za proizvode za inkontinenciju. Demografija mijenja tržište i preživljavanje firmi sada zavisi od toga koliko brzo i pametno mogu da se prilagode novoj starosnoj strukturi Italije, koja danas ima najvišu prosečnu starost u EU – 48,7 godina.